Vandaag heb ik de SVM geboekt, een robin met Avgas motor en 120 echte PK'tjes. Jessica was tijdens een les wel eens meegeweest en vond dat toen erg spannend. Nu wilde zij nog wel een keer mee, alleen dit keer natuurlijk zonder instructeur op de rechter stoel. Toch wel een klein beetje extra spannend. Calvin, mijn vaste 'Co', was er uiteraard ook weer bij. De SVM was net retour van een vlucht naar Texel, dus was het motortje nog lekker warm.
Van Flight 2 |
Na de walkaround plaatsten mijn passagiers zich in de gordels. Gelukkig kan de kap open blijven bij de startup en het taxien. Zeker geen overbodige luxe bij dat warme weer. Na de startup eerst naar de pomp voor de nodige brandstof. Met de Weight en Ballance had ik berekend dat ik de tank niet meer dan 3/4 zou moeten vullen. Ruim voldoende voor de heen en terugweg naar Midden Zeeland plus een eventuele uitwijk.
Inmiddels was het bijna 18:30 geworden. Vanaf de pomp was het taxien naar Runway 06 V4. Tijdens het taxien kwam er nog een 737 van Transavia binnen, toch altijd weer een mooi gezicht van zo dichtbij. Bij V4 de runup checks en na het melden van 'ready for departure' kreeg ik de take-off clearance. Gas erop en gaan...
Ik had een Hotel departure aangevraagd dus vanaf Tango naar Whiskey. En met het zonnetje als tegenlicht en een flink aantal muggen/vliegen op de voorruit is dat toch lastig te zien. Bij Hotel aangekomen zette ik de neus in de berekende richting. Voor de vlucht had ik naar de havenmeester van Middel Zeeland gebeld om te vragen tot hoe laat ik terecht kon. Het veld zou om 20:00 sluiten en dan zou ik dus weer weg moeten zijn. Aangezien we op Midden Zeeland wat wilde drinken was het nu in min of meer direct naar het veld om niet te veel tijd te verliezen. Zo tuften we over de eilanden en het water met de vele zeilbootjes.
Ter hoogte van de Zeelandbrug meldde ik mij via de radio bij Midden Zeeland Radio. Runway 27 righthand was in gebruik. Om wat hoogte te verliezen haalde ik er wat gas af om uiteindelijk mooi op circuithoogte te zitten bij de entry van downwind. Op final stond het zonnetje weer recht in het gezicht en was de baan erg lastig om te zien. Uiteindelijk zette ik de wieltjes zachtjes op het Zeeuwse gras. Na geparkeerd te hebben nog even naar de havenmeester voor de landingseuries en daarna werd het toch echt tijd voor een heerlijk koud glas cola op het zonnige warme terras van het resraurant. In de tussentijd vielen er een paar parachutisten op een gecontroleerde manier uit de lucht. Altijd ook leuk om te zien.
Na een half uurtje was het helaas al weer tijd om weer in de SVM te klimmen voor de terugweg. Even twijfelde Jessica om voorin naast me te komen zitten. Op het laatst toch maar achterin. Voorin zitten bewaren we nog maar even voor de volgende keer ;) Bij de Runup werden we nog uitgezwaaid door een paar fietsers die naast het veld naar onze verrichtingen stonden te kijken. Ik weet nog wel dat ik dat vroeger als kind ook wel eens had gedaan, welliswaar op een ander veld. Hoewel ik er toen uiteraard wel van droomde, had ik toen nooit kunnen bedenken dat ik dan ook nog een keer als 'captain on the left seat' terug zou zwaaien...
Even later hingen we weer in de lucht. Wel snel een rechter bocht draaien om de plaatselijke camping te mijden en over het Veerse Meer over te vliegen. Ik nam nog even afscheid van de havenmeester en bedankte hem voor het activeren van het flightplan. Gestaag klom in door naar 2000 ft om zo in de richting van de Maasvlakte te vliegen.
Van Flight 2 |
Bij de maasvlakte zagen we in de verte de tweede maasvlakte al enige vorm krijgen. Schepen waren druk bezig om het nodige zand op te spuiten. Volgende keer maar eens een keer van dichtbij gaan bekijken. Boven de waterweg zakte ik naar 500 ft om even langs het strand te gaan vliegen. Op het strand was het gezien het weer nog aardig druk. Bij 's-Gravenzande keerde ik weer terug om zo weer in de richting van de Waterweg te gaan voor een entry in de CTR. Bij Maassluis vlooog in de CTR binnen en vroeg ik een paar orbits aan boven Vlaardingen. Gelukkig zat er verder geen verkeer dus kreeg ik hiervoor toestemming. Familie wist dat ik mogelijk zou overvliegen, en bij de 1e orbit werd ik hartelijk toegewuift vanaf de grond. Daarna nog een orbit boven het huis van mijn moeder, die ook vanuit de tuin stond te zwaaien.
Bij de toren meldde ik dat de Orbits gedaan waren en vroeg ik een direct joining downwind 24 aan. Van de toren kreeg in toestemming. Aangezien de wind kalm was kreeg ik eventueel een direct final 06 aangeboden. Hier maakte ik graag gebruik van en ik kreeg dan ook direct een landingsclearance. Hoewel ik vrij hoog binnenkwam plaatste ik de SVM toch netjes net over de drempel. Nog even taxien naar Lima, uiteraard met opengeschoven kap ivm de warmte, en de SVM in de hangaar gezet.
Al met al weer een heerlijke vlucht geweest. Op naar de volgende... ;)
Hier de foto's en hier de track in Google Earth.
1 opmerking:
Ja, wat was het warm he...dan is zo'n schuifkap toch wel lekker.
Leuke vlucht weer, midden zeeland altijd goed, ik ga vrijdag weer als het weer een beetje ok is.
Een reactie posten