Het stond al een paar keer op de planning, maar iedere keer kwam er weer iets tussen. Mijn moeder gaat vandaag mee, voor het eerst. Uiteraard volgde zij tijdens mijn opleiding de vorderingen op de voet en moest ze al mijn verhalen aanhoren. Vandaag gaat ze dan eindelijk mee.
Voor vandaag heb ik de SVM geboekt. Samen met Calvin heb ik moeders thuis opgehaald. Vanaf 16:00 uur stond de SVM op mijn naam. Rond kwart over drie kwamen we op de club aan en bij mams begonnen de zenuwen toch wel iets te kriebelen. Nog een paar dingetjes doen voor de voorbereiding en nog even wachten op de SVM, die rond kwart voor vier kwam binnen rijden.
Ik had besloten om naar Midden Zeeland te gaan. Altijd leuk om ergens te landen en wat te drinken. Mams kroop voor de heenvlucht voorin en Calvin nam uitgebreid achterin plaats. Na het opstarten taxieden we naar Holdingpoint Rwy 06 V4 alwaar ik de runup deed. Vlak na de landing van een 737 van Transavia moest ik oplinen en nadat de 737 van de baan was gereden was het mijn beurt op de wieltjes van de vloer te trekken. Via de Hotel-departure vlogen we in de richting van Hoek van Holland. Helaas bleek dat het zicht weer niet echt super was. Jammer...
Bij Hoek van Holland zette ik de neus in de richting van Zeeland. Op een hoogte van 1200 ft gleden we zo rustg door de lucht, de wind was kalm. Hoger vliegen had geen zin daar het zicht daardoor alleen maar slechter zou worden.
Abeam de Zeelandbrug meldde ik mij aan mij Midden Zeeland Radio. Zoals verwacht was runway 27 in gebruik. Dus langzaam dalen naar circuithoogte en het overige verkeer in de gaten houden. Er zat één kist voor mij in het circuit. Het zicht op final was echt waardeloos. De lagere zon precies in mijn giegel, een ietwat aangeslagen voorruit en een heiige lucht speelden niet in het voordeel. Met moeite kon ik de geel/groene landingsstrip zien liggen. Vlak voor de touch down riep mams: Wat doe je nu?? Haha, ze verwachtte een landingsbaan van asfalt.. Nee mams, we landen hier op gras! Oh ok, haha dan is het goed...
Ik parkeerde de SVM voor het restaurant en we stapten uit de kist. Na het afrekenen van delanding namen we plaats in het restaurant, en omdat het inmiddels half zes was geworden bestelden we een kroket met brood. Calvin nam er een lekker patatje bij.
Na een uurtje was het weer tijd om het luchtruim te gaan kiezen. Dit keer nam mams achterin plaats zodat mijn vaste 'co' naast mij de checklist kon gaan doornemen. Mams vond het achterin direct wat relaxter zitten, daar ze nu niet bang hoefde te zijn dat ze per ongeluk tegen een knopje kwam of tegen de stick zou komen...
Taxien naar de kop van de baan en nog even de runup checks. Even kijken en luisteren of er iets in het circuit hangt, en dan de baan op voor de take-off. Even later hingen we weer in de lucht. Met een rechter bocht voor de camping langs en over het Veerse Meer heen. Het zicht was gelukkig beter geworden, zodat ik lekker kon doorklimmen naar 2500 ft. Toch altijd weer een mooi gezicht zo hoog boven Zeeland.
In verband met de hoogte nam ik contact op met Rotterdam Approach. Direct werd ik doorverwezen naar Tower. Approach was kennelijk al naar huis. Het was mijn bedoeling om richting Hoek van Holland te vliegen, daar de wagterweg op te pikken en dan vanaf Vlaardingen een direct 06 aan te vragen. Dit deelde ik de Tower dan ook mede. Van de Toren kreeg ik een akkoord en zelfs de mogelijkheid om reeds vanaf Hellevoetsluis een direct 06 te nemen. Ik bleef echter bij mijn planning en moest mij dan van de Toren bij Vlaardingen melden. Ehh, ik zat nog meer net boven Schouwen Duivenland?? Zo ver van te voren al? Melden bij Vlaardingen? Ik zat nog niet eens in de CTR??? Ik kon niets anders concluderen dat het kennelijk erg rustig was...
Ik dacht nog even na over mijn gesprek met de toren. Nu het toch zo rustig was, is het natuurlijk ook wel eens leuk om een extreme long final RWY 06 te doen. Normaal is dit alleen voor IFR-verkeer weggelegd, dus vroeg ik aan de Tower of de direct 06 vanaf Hellevoetsluis nog beschikbaar was. Dit was zo, dus kreeg ik hiervoor toestemming.
Ik stelde de VOR in op radiaal 060 van RTM en stuurde de naald naar het midden. Boven Hellevoetsluis pikte ik de radiaal op en zette ik de neus in dezelfde richting. Van Tower mocht ik dalen naar 1500 ft.
Even later vlogen we over Vlaardingen heen en kreeg ik de landingsklaring. Met een nette landing waren we weer terug op Rotjeknor. Taxien naar de club en de SVM weer op stal gezet. Nog even de administratie en deze vlucht zat er weer op... Op naar de volgende... Het was weer een heerlijke vlucht, Mams vond dat ook...
Helaas geen foto's dit keer maar wel de track in Google Earth...
Tot de volgende keer...
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
2 opmerkingen:
Leuk man, mijn ouders moeten ook nog steeds een keer samen mee. Maar die zijn druk of op vakantie.. :)
Gaaf hoor om je ouder(s) mee te nemen op zo'n mooie vlucht. De jouwe moeten maar eens vlug een keertje tijd maken :)
Een reactie posten