Eén of twee keer per jaar organiseert de Vliegclub Rotterdam een avondje Nachtvliegen. Zo ook weer deze avond. Hoewel het al meerdere weken uitgesproken rotweer was, hadden de weergoden vanavond kennelijk iets anders te doen... Geen wolken, geen wind, kraakhelder, volle maan en geen turbulentie...
Zoals de meesten van jullie wellicht weten mag je met een PPL-brevet alleen tijdens de daglichtperiode vliegen, wat ligt tussen een kwartier voor zonsopgang en een kwartier na zonsondergang. Alles wat buiten deze periode valt is alleen toebedeeld aan piloten met een IFR rating. Om de PPL piloten eens het gevoel te geven van een IFR vlucht dus dit evenement. Helaas mag er in Nederland geen 'Night-VFR' gevlogen worden.
Aangezien ik zelf in de eerste groep van in totaal drie groepen was ingedeeld, moest ik al om 17:00 uur op de club aanwezig zijn. Gelukkig was ik ruim op tijd, wat helaas niet van iedereen gezegd kon worden door de extreme files. Samen met Theo en Eelco zou ik op de Cessna 172 PH-HLD gaan vliegen. Van Peter kregen wij een pre-flight instructie over met name de ILS-approach (Instrument Landing System). In grote lijnen bestaat deze uit een radiosignaal voor het glidepath en een radiosignaal voor de localizer. Door de horizontale en verticale naald in het midden van het instrument te houden, kom je met de landing mooi aan het begin van de landingsbaan uit. Dit is even heel globaal omschreven hoor...
Rond 18:00 stapten we met z'n vieren in de HLD. Omdat het nu natuurlijk donker was moet je de checklist doorlopen met een zaklantaarn. Trouwe lezers van mijn blog weten dat ik al eerder zoiets heb gedaan. De lesvlucht van toen was een ILS vlucht van Antwerpen naar Rotterdam. Voor de eerste vlucht nam Theo plaats op de captain's seat. Voorzichtig taxiede hij naar Holdingpoint Runway 24 Victor 4. Ter plaatse de runup checks en cleared for take-off. Van de hele vlucht heb ik een filmpje gemaakt die ik hieronder zal plaatsen.
Al vlug werd ons duidelijk hoe ernorm helder het was vanavond. Je kon echt ontzettend ver kijken. In de verte zagen we het inbound verkeer voor schiphol als lichtjes aan een touwtje aan elkaar in de lucht hangen. We moesten runway heading klimmen naar 2000 ft, waarna een rechter bocht in de richting van Rotterdam Centrum. Door het zeer drukke verkeer kronkelden de snelwegen als witte en rode slangen door het landschap van lichtjes in allerlei kleuren. Wat een mooi schouwspel om dit helemaal rond je heen te zien.
De Toren zette ons over naar Approach die ons verder begeleidde. Via Rotterdam Centrum vlogen we door in de richting van Pernis, eveneens een zee van lichtjes. Na Pernis zette Approach ons op de base voor Runway 06 en even later op een koers 030 om de ILS van Rwy 06 te intercepten. Langzaam schoven de naaldjes van het ILS-instrument naar het midden. Even later waren we established op de ILS en werden we weer overgezet naar de Toren. Nu was het 'slechts' nog het goed aftrimmen van de kist op de juiste snelheid en zo glij je als het ware naar de baan toe. Theo zette de HLD mooi op de baan. Nu alleen nog de exit vinden... Best lastig in het donker. De Toren gaf aan dat we voor de piloot wissel weer naar V4 mochten taxien. Aldaar aangekomen was het nu mijn beurt om de linker voorstoel te gaan bezetten.
Na mezelf weer ingesnoerd te hebben gaf Peter aan dat we klaar waren voor het vertrek. Ik kreeg de takeoff clearance en moest doorklimmen naar 1000 ft. Op 1000 ft aangekomen moest ik een linker bocht maken naar koers 330 en doorklimmen naar 2000 ft. Omdat we nu in de richting van Delft vlogen vroeg Peter of we over Delft heen mochten vliegen. Ook hiervoor regen we toestemming. Boven Delft kreeg ik van Approach een koers 250 op voor Downwind. Wat is dit enorm gaaf vliegen. Tussen Maassluis en Hoek van Holland aangekomen werd ik door Approach middels een koers 150 op base gezet en even later naar koers 090 om weer de ILS te intercepten. Met een spoepel bochtje kreeg ook in de naalden weer in het midden. Bij het selecteren van de flaps verliepen de naalden helaas eventjes. Jammer van een strakke approach. Mocht ik een dergelijke ILS nog eens een keer maken dan zal ik ervoor zorgen dat ik de juiste setting al heb geselecteerd. Met een lekkere landing zette ik de HLD weer op de grond en na de baan weer verlaten te hebben taxiede ik weer naar V4. Dit keer wisselde ik van plaats met Eelco.
Na take-off maakten we weer een rechter bocht om zo boven het centrum van Rotterdam uit te komen. Boven het centrum kregen we toestemming voor een orbit om zo een heel mooi zicht op het centrum te hebben. we vervolgden downwind en in de verte hoorden we een Fokker 50 van VLM zich melden voor de approach. Hierop meldde Peter dat wij gereed waren voor de base om zo nog voor deze Fokker te kunnen landen. Na wederom een hele nette approach stonden we nu voor de derde keer op de Rotterdamse baan. Dit keer taxieden we terug naar de club, zodat de volgende ploeg de HLD kon overnemen.
Terug op de club tekende Peter ons logbook af en onder het genot van een gepeperde pepersteak van Casper boomden we nog gezellig na.
Een zeer geslaagde avond en prima georganiseerd.
Controllers van Rotterdam, zeer bedankt voor uw perfecte medewerking!!!
Hier de track in Google Earth en hieronder het filmpje
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
4 opmerkingen:
Mooi filmpje!
Bij jou is het filmpje een stuk beter geworden! Mooi beeld zo...
Deed jullie instrument verlichting het trouwens niet?
@ Kees, Bedankt...
@ Marcel, Niet gek he voor een canon pocket camera... Er waren inderdaad een paar metertjes waarbij de verlichting te wensen overliet. Kwam voor het filmpje wel mooi uit... ;)
Een reactie posten