The Sky is full of dreams...

I learned to fly between mine...

maandag 10 maart 2008

Les 8... (Overland Midden Zeeland)

08-03-2008


In overleg met Victor heb ik vandaag een dubbel blok gereserveerd. Victor wilde een keer wat meer tijd hebben om naar Midden Zeeland (EHMZ) te vliegen. EHMZ is over het algemeen een wat rustiger veldje met een RWY van gras. De landingsgelden zijn hier lager dus is het aantrekkelijk om hier wat T/G's te oefenen. Tevens wilde Voctor van deze gelegenheid gebruik maken om mij m'n eerste solo te laten vliegen, maar….. Zoals jullie waarschijnlijk wel weten is de Medical nog steeds niet afgerond. De solo kan ik dan ook wel vergeten…


Aangezien ik nog nooit op EHMZ was geweest, had ik thuis het kaartje voor de visual approach en het circuit al bestudeerd. Google Earth is hierbij ook een geweldig hulpmiddel. Uit de weersvooruitzichten bleek dat er een stevig crosswindje zou staan. Ideaal dus om landingen te gaan oefenen. Op naar de club…


Vandaag was er op de club de 'Flightsimulator dag'. Calvin kroop al vlug achter een vrije PC en begon een 747 vanaf Rotterdam Airport de lucht in te krijgen. Geen probleem voor de 'Pilot in command'. Alleen is EHRD in Flight Simulator wel wat landingslichten armer. De 747 had iets meer RWY nodig dan er was…


Nadat Victor met mijn voorganger de club was binnengekomen voor de debriefing, liep ik alvast naar de PH-SVT voor de pre-flight inspection. Deze was weer heelhuids afgeleverd met een haast driekwart volle tank, dus alles was goed. Binnen vroeg Victor mij wat ik wilde doen in verband met het indienen van het vluchtplan. Een introductie tot navigatie, gevolgd door een navigatievlucht was ook een optie. Aangezien ik mezelf al een beetje voorbereid had op een paar T/G's op EHMZ en de wind hiervoor wel een uitdaging vormde, uiteindelijk besloten voor deze optie. Victor stelde voor om ook een full-stop te maken en aldaar een bakkie te doen. Aangezien we een dubbel blok hadden, was hiervoor tijd genoeg. Het dubbele blok zouden we zowiezo niet volledig kunnen gebruiken in verband met de daglichtperiode. Door deze full-stop werd mijn vlucht dus in twee vluchten opgedeeld. Hierdoor moesten er dus ook twee vluchtplannen worden ingediend. Zo gezegd, zo gedaan…


Na het gebruikelijke opstarten kreeg ik toestemming om te taxien naar V2 RWY 24. Vandaag zou ik via een Hotel-departure de CTR van EHRD gaan verlaten. Deze departure had ik alleen nog maar gedaan in de eerste les. De Hotel-arrival had ik helemaal nog niet gedaan (uitgezonderd de vlucht op de open dag). Dus al klimmende naar 1000 feet bij de A13 een rechter bocht in de richting van Delft. Bij punt Tango (net voor het tankstation aan de A13) een linker bocht richting Schipluiden. Victor liet op de VOR zien dat dit de radial 270 is van het VOR-baken RTM. Met een flinke correctie als gevolg van drift vlogen we door naar punt Wiskey. Dit punt is te herkennen aan de windmolen aan het einde van de rijsweg A20 . Alhier afgemeld aan bij de Toren en de neus richting zeeland gezet. Met de kaart op de schoot liet Victor mij regelmatig de postie op de kaart zien. Als gevolg van de tegenwind de powersetting maar wat hoger gezet en naar 1500 feet geklommen. Met een klein beetje hulp van de GPS vlogen we naar EHMZ. Ondertussen maar wat sight-seeing in combinatie met de kaart.


"P.I.C" (ahum)


Het kaartje van de visual approach EHMZ had ik meegenomen zodat ik nogmaals het circuit kon bekijken. In de verte was inmiddels het Veerse Meer zichtbaar. Ook het veld liet zich ontdekken en daarmee kon het entrypoint worden bepaald. Tijd voor de entry-checks en de kist alvast op snelheid en hoogte brengen. De circuithoogte bedraagt hierbij 706 feet amsl. In het circuit was geen enkele andere kist aanwezig. Volgens Midden Zeeland Radio was RWY 27 in gebruik. Gezien de wind hadden we dat al verwacht. Op de radio pruttelde een franstalige piloot dat hij op vertrekken stond...


In eerste instantie heb ik drie landingen met full-flaps gemaakt. Bij het indraaien naar baseleg wel ff oppassen dat je tussen de boerderijen door vliegt. De bewoners hebben het kennelijk niet veel op met het vliegverkeer. Lijkt mij lastig als je zo dicht bij een strip woond… Maar goed, we zijn de rotste niet, dus netjes er tussen door. De wind probeerde mij duidelijk van koers te blazen, dus flinkt tegensturen. Vlak voor het flaren moest er dus flink rechts voeten gegeven worden en de stick naar links. En dan… mijn eerste ervaring met een landing op gras. Althans, met een vliegtuig dan hoor. Zonder vliegtuig heb ik wel vaker een (ongewilde) landing op het gas gemaakt, alleen moest ik daarna grassprietjes spugen…


Landingen op gras geven duidelijk een ander gevoel. Het gras is wat vergevingsgezinder dan beton/asfalt. Je slipt wat makkelijker en de landing lijkt wat zachter. Daarintegen hobbel je wel wat meer. Victor wilde mij ook nog twee flap-less landingen laten doen om te laten zien en voelen wat het verschil is met full-flaps. Omdat de snelheid wat hoger is dient de downwind te worden verlengd. Dus dit keer niet tussen de boerderijen door, maar er omheen. De landing voor de full-stop werd er weer één met full-flaps. Arjan z'n eerste overland was een feit!!!






Na de full-stop heb ik de PVT voor het restaurant geparkeerd voor het gewenste bakkie. Eerst maar naar de 'Toren' om daar de havenmeester gedag te zeggen en, wat hij waarschijnlijk belangrijker vind, de landingsgelden te betalen zodat ze de kuilen weer kunnen dichtsmeren…


Op de tankplaats stond een gele Harvard (PH-KLU) het zo nodige vocht in te nemen. Best gaaf om te zien. Kennelijk stond er nog iemand deze Harvard te filmen. Op youtube kwam ik vanavond al het volgende filmpje tegen…


Helemaal in de ban van en enthousiast over de geplande dubbelles met Marcel, gaf Victor aan de havenmeester door dat mijn achternaam 'Koks' was… Lekker… Marcel je staat er goed op bij Victor :-) Om de administratie juist te houden de nota uiteraard op 'Simons' laten zetten. Daarna was het echt tijd voor het bakkie. Best gaaf hoor, om als je dan vanuit het restaurant naar buiten kijkt, i.p.v. bijvoorbeeld je auto of fiets 'jouw vliegtuig' te zien staan…


Na zeeuws meisje achter de bar gedag te hebben gezegt kropen we weer in onze kist. Checklist aflopen en motor starten. Wel vreemd hoor om nu geen startup-, taxi- en takeoff clearance te hoeven vragen. Wel extra uitkijken natuurlijk voor het overige verkeer. Leuk detail: de zwanen, waarover ik wel eens in een andere blog heb gelezen, zaten aan het begin van de runway mij uit te zwaaien... Na de camping aan het eind van RWY 27 te hebben ontweken meldde ik mij af bij de havenmeester. PH-SVT is leaving the circuit, goedemiddag. Inmiddels klom ik door naar 2500 feet. Aangezien we de wind in de staart hadden vlogen we met een flinke grondsnelheid richting Hoek van Holland (+/- 300 km/uur). Binnen no-time kon ik mij dan ook bij Rotterdam Tower melden voor het approachen van punt Hotel. Wel eerst de initial call maken Arjan, en niet gelijk het hele riedeltje… oeps!


Bij punt Whiskey stelde Victor op het VOR radial 090 in om te laten zien dat de Hotel-arrival op deze radial is gesitueerd. Dit is natuurlijk niet VFR, maar het is handig om te weten, mocht het zicht eens een keer ineens te wensen overlaten, dan is deze kennis altijd makkelijk. Bij Tango kreeg ik van de toren opdracht om middel downwind righthand 24 aan te vliegen. Op de taxiway zag ik al een Transavia naar holding 24 rijden. Voor deze kist moest ik landen en kreeg dan ook landing clearance. Om wat tijd te winnen ben ik wat verder op de landingsbaan geland zodat ik hier snel vanaf kon rijden. Zo'n grote vogel wil natuurlijk niet al telang wachten om zo'n klein bromvliegje…


Na de kist in de hangar te hebben gezet, heb ik met Victor onder het genot van een biertje de debriefing gedaan. Volgende les zal waarschijnlijk een navigatievlucht worden. Ik hoop dat de medical dan ook is afgerond…


De log van de vlucht was gelukkig weer gelukt. Zie hieronder het kaartje...








Groetjes
Arjan

6 opmerkingen:

Skycaptain Marz zei

Ja lekker! Nu snap ik hoe ik aan die rare rekeningen kom van velden waar ik niet ben geweest. :)

Leuk verhaal weer.
Leuk veld wel he, EHMZ?

Jammer van je medical, anders had je je solo vlucht al bij mogen tekenen in de hall of fame op de club...

Rembrand zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Rembrand zei

Netjes langs de camping hoor!
Wanneer komt die medical? Moet nu toch maar eens een solo komen!

Rembrand zei

Die camping is trouwens veel lastiger op het moment dat je baan 09 hebt.

Arjan zei

Als het goed is dan weet ik volgende week meer over de medical.

Een landing op 09 lijkt mij ook wat lastiger dan. Neem aan dat er dan een 'bocht' in je final zit?

Rembrand zei

Ik ga zeker meedoen met de doellandingen!