The Sky is full of dreams...

I learned to fly between mine...

maandag 25 augustus 2008

Les 17... (Chartervlucht...)

23-08-2008

Mijn vriendin heeft een paar weken geleden gevraagd om haar vader een vluchtje aan te bieden aangezien hij binnenkort jarig is. Dus heb ik voor vandaag de SVQ gereserveerd. De 'voorwaarde' van mij was echter wel dat ze zelf dan ook mee zou gaan.

Rond 16:45 haalde ik mijn passagiers op en reden we naar de club. De les zou om half zes beginnen zodat ik dan alvast de nodige check's zou kunnen uitvoeren. Ik had van te voren al een route uitgezet, maar deze niet aan de passagiers doorgegeven. Het zou dus echt een verrassingsvlucht worden. Aangezien ik nog niet eerder het in luchtruim ten noorden van Rotterdam heb gevlogen leek dit mij een mooie gelegenheid om dit dan ook nu te gaan doen. De stall's, steile bochten, noodlandingen en dergelijke bewaren we maar voor een andere keer. Ik denk niet dat dat door de passagiers in dank zou worden afgenomen ;-) De bedoeling was dan ook om via een Mike-departure naar Schiphol te vliegen, met een vriendelijk verzoek voor een rondje rond de toren, en dan via de kust naar Hoek van Holland. Vandaar via de waterweg naar Vlaardingen voor twee orbits en dan weer naar EHRD voor de landing.


Hoewel de les eigenlijk om half zes zou moeten beginnen was Victor pas tegen zes uur weer terug op de club met de voorgaande les. Er was in de planning iets niet helemaal goed gegaan zodat het tijdschema aardig in de war was. Thuis had ik reeds een flightplan ingediend welke op zes uur stond. Aangezien Victor nog de debriefing moest doen heb ik een delay voor het flightplan ingediend voor een half uurtje zodat we net wat meer ruimte zouden hebben.



Eindelijk was het dan zo ver om in te stappen. Na de passagiers achterin te hebben vastgebonden, werd de checklist doorgelopen en kregen we toestemming van de Toren om naar V2 te taxiën voor een take-off van RWY 24. In de tussentijd vroeg Victor aan de toren of we de Mike departure op 1500 feet zouden kunnen vliegen, waarvoor we dan ook toestemming kregen. Na de take-off clearance ging het gas erop. Aangezien we nu vrij zwaar waren wilde ik eigenlijk de snelheid iets meer op laten lopen dan normaal. Bij 60 kts gaf Victor aan dat we los konden zodat ik de neus omhoog trok. De stall-indicator begon direct te piepen waardoor ik de neus weer ietsje omlaag duwde. Hierdoor maakten we nog een extra hobbeltje op het asfalt. Uiteindelijk bereikten we 1500 ft en vlogen we naar Mike, alwaar ik voor even afscheid nam van de Toren.



"Best wel spannend"

Vanaf Mike had ik een navigatie uitgezet naar punt Victor, het entry-point voor de Schiphol CTR. Aanvankelijk leek ik aardig op track, maar na Gouda gaat het landschap over in weilanden met niet veel duidelijke referentiepunten. Omdat ik vergeten was om het Gyro-kompas te vergelijken met het magnetisch kompas, bleek dat hier inmiddels een afwijking in zat, waardoor ik off-track was gegaan, in de richting van de CTR. Gelukkig wel op tijd om te kunnen corrigeren. Victor stelde voor dat hij de RT hier zou doen en meldde zich bij Schiphol Tower met het verzoek tot een bezoekje aan de Tower. Helaas kregen wij hiervoor geen toestemming, het was te druk. Aangezien het natuurlijk vakantieperiode is, had ik hier natuurlijk al een beetje rekening mee gehouden. We mochten wel via punt Victor de CTR binnenvliegen, alleen zouden we dan een opdracht krijgen tot een rechter bocht naar het noorden voor de Amsterdam-sector.Het is trouwens wel een super gaaf gezicht om die grote jongens van 'dichtbij' in de lucht te zien hangen.



Op 1000 ft meldde we ons boven punt Victor, via een koers 308 vlogen we Schiphol tegemoet. Door de laagstaande zon en de hier en daar hangende buitjes was Schiphol slecht zichtbaar. Van de Toren kregen wij de opdracht om op punt-Bravo een rechter bocht naar het Noorden te maken. Pas bij dit punt hadden we een duidelijk zicht op Schiphol.

Na punt Bravo vlogen we naar Amsterdam. In overleg met de toren kregen we toestemming voor een rechter orbit boven het centrum waarna wij via het Noordzeekanaal in de richting van IJmuiden mochten vliegen. Boven het Noordzeekanaal vlogen we nog over een groot passagierschip.

Op de radio hoorden we dat er ook verkeer toestemming kreeg om via het Noordzeekanaal van Ijmuiden naar Amsterdam te vliegen. Deze vloog echter op een hoogte van 500 ft, aangezien wij op 1000 ft vlogen. Uitkijken dus naar het tegemoetkomende verkeer. Dit bleek een kist van de kustwacht te zijn die even later onder ons door scheerde. Bij IJmuiden meldde Victor ons af bij Tower-west en bedankte voor de medewerking.



Aangezien we nu langs de kust naar Hoek van Holland zouden vliegen meldde ik ons bij Amsterdam Info aan. De kust is natuurlijk best een gewilde route om te vliegen en dat gebeurd dan in beide richtingen op de hoogte van 500 ft. Mocht er dan ander verkeer ziten dan zouden we hierover worden geïnformeerd door Amsterdam Info. Uiteraard blijft het wel oppassen en uitkijken.



Al vlug schoven we voorbij het racecircuit van Zandvoort. Inmiddels was ik ook op 500 ft gaan vliegen om zo een mooi zicht op de kust en het strand te hebben. Bij het naderen van Scheveningen heb ik iets meer afstand genomen van de kust om zo een beter zicht te hebben op de Pier. Heel leuk om deze nu eens van de andere kant te bekijken. Bij het naderen van Hoek van Holland klom ik alvast naar een hoogte van 1300 ft en meldde ik mij af bij Amsterdam Info. Daarna Rotterdam Tower voor het binnenvliegen van de CTR. Het verzoek om via de waterweg te vliegen werd toegestaan.



Ter hoogte van Maassluis-West melde ik mij voor het binnenvliegen van de CTR en kreeg ik verder nog toestemming voor twee orbits boven Vlaardingen. De woning van de passagiers werd opgezocht en de eerste orbit werd gedraaid. Hierbij verloor ik nog wel 100 ft. Normaal concentreer je je bij een bocht op de stand van de neus ten opzichte van de horizon, nu concentreer je je meer op de plek van de bocht, zodat de stand van de neus een beetje zakte. De tweede orbit boven de woning van m'n moeder ging welliswaar wat beter met het houden van de hoogte.



Na de tweede orbit zaten we min of meer op de centerline van RWY 06. Victor vroeg aan de toren of een een direct 06 konden krijgen. De wind liet dat ook toe. Aangezien er verder geen verkeer was kregen wij hiervoor toestemming zodat het gas eraf kon en de landing kon worden voorbereid. Zo gleden we op 06 af. Met een nette landing stonden de wieltjes weer op de grond, taxien naar de club en aangezien de Q niet meer weg hoefde, hebben we haar gelijk op stal gezet.



Qua debriefing viel er niet veel te melden. Het was min of meer een fun-vluchtje tussendoor. Ik vond deze vlucht desalniettemin zinvol omdat ik nu het luchtruim ten noorden van Rotterdam heb kunnen verkennen en de CTR van Schiphol heb gezien met daarbij de manier van binnenvliegen. Ook de RT ging nu wat verder dan standaard in verband met het aan- en afmelden bij Amsterdam Info en de speciale verzoekjes bij Rotterdam Tower…



Al met al een zeer geslaagde en gezellige vlucht.



Volgende keer ga ik, als de weersomstandigheden het toelaten uiteraard, een solovlucht maken. Ik heb met Marcel afgesproken dat ook hij op dat moment een solo zal doen, zodat we samen iets kunnen plannen… Victor-Two Formation are GO!!!



Hier nog de vlucht in Google Earth
Hier de foto's



Groetjes
Arjan

3 opmerkingen:

Skycaptain Marz zei

Leuke vlucht!
Tijdje geleden ook gedaan met een neefje en nichtje, helaas mochten we toen niet de CTR in, alleen de Amsterdam sector werd toegestaan.

leuk verhaal weer...

Anoniem zei

Leuk verhaal weer. Is het mogelijk om de RT in je verhaal erbij te zetten? Als verwoedt flight simulator vlieger kan ik hiervan veel leren.

Arjan zei

@ Anoniem. Wat zou je dan willen zien van de RT in het blog?