The Sky is full of dreams...

I learned to fly between mine...

dinsdag 14 oktober 2008

Les 20... (Victor 2 formation...)

13-10-2008


Een poosje geleden had ik met Marcel al een keer afgeproken om samen 'Solo' te gaan. We zouden dan tegelijkertijd een kist boeken en samen naar een ander veld vliegen. Leuk voor de solo-uurtjes natuurlijk. De vorige afspraak ging helaas niet door. Marcel had die dag zijn PPL-examen. Natuurlijk een waardeloos excuus om onze gezamelijke solo af te zeggen, maar ja het was niet anders ;) Uiteraard heeft hij zijn examen gehaald zodat hij vandaag dus zonder 'soloverklaring van een instructeur' op weg mocht. Trots liet hij zijn groene papiertje aan mij zien. Helemaal TOP natuurlijk.


Ik ben nog niet zover, dus ik vroeg aan Freek van Rossum, de chef instructeur, of hij voor mij een soloverklaring wilde tekenen. Na het overleggen van de nodige voorbereiding kreeg ik de handtekening van Freek. Het plan was om naar Midden Zeeland te gaan. Ik zou dan daar nog wat T&G's draaien en daarna nog een bakkie of iets dergelijks op het zonnige terras. Via een Romeo Departure en een koersje 239 zou dat moeten lukken.


Na de walkaround stapte ik in de PH-SVT en begon de checklist af te lopen. Marcel 'deed' zijn kist en kwam even later weer op mij af lopen. "Heb je het al gehoord? Midden Zeeland is closed tot nader order". In de Notams stond niets vermeld, dus dan moet er iets gebeurd zijn. Achteraf bleek dat er een kist tijdens de landing door de voorpoot was gezakt en een koprol had gemaakt. Gelukkig geen persoonlijke ongelukken, maar toch schrikken natuurlijk. We besloten naar Seppe 'uit te wijken'. Met behulp van Rotterdam Delivery (waarvoor nog mijn hartelijke dank) kon het Flightplan worden gewijzigd. Na de startup naar intersection V2 voor de runup-checks. Op V2 aangekomen passeerde mij een kist van Transavia. Een fotomomentje dus… De piloot zag dit kennelijk en stak zijn arm door het openstaande raam en zwaaide hartelijk. Uteraard zwaaide ik ook hartelijk terug.


Alvorens een lineup te krijgen vertrokken eerst een zakenjet en twee Transaviatoestellen. Toch wel heel erg gaaf om tussen die grote jongens te mogen staan. Toen was het onze beurt. Eerst kreeg Marcel de lineup en ik mocht ook alvast achter hem uplinen. We hadden onze radio op ingesteld op 123,45 zodat we onderweg ook contact met elkaar konden hebben. Uiteraard moet je natuurlijk wel eerst kijken of je dan op de goede 'com-set' zit alvorens iets 'intelligents' te gaan zeggen naar elkaar. Maar dat ging gelukkig goed. Met enige spoed kroop ik iets dichter naar Marcel toe en bij Romeo zater we weer aardig (lees: veilig) bij elkaar in de buurt. Marcel had uitgerekend dat we een koers 195 moesten sturen wat door mij werd geverifieerd op de GPS. Zo vlogen we gezamenlijk naar Seppe. Dit is toch wel heel erg gaaf hoor, echt een aanrader. Victor 2 Formation are GO!!




Thumbs Up!!


Waarom 'Victor 2 Formation'? Nou, eigenlijk is dat simpel. 'Victor' is uiteraard onze gezamelijke meester, '2 Formation' omdat we (nog) met z'n tweeen zijn... Snappie?


Bij het industriegebied van de Moerdijk vlogen we maar even om de schoorstenen heen om daarna de koers naar Seppe weer op te pikken. Onderweg zagen we nog een andere Robin vliegen die ook onderweg naar Seppe bleek te zijn. Verder kruiste er op een hoger niveau nog een Chinook van de luchtmacht, kennelijk op weg naar Woensdrecht. Bij het naderen van Seppe riep ik Seppe Radio op voor de Aerodrome Information. RWY 25 in use. Dat is mooi, dat circuit heb ik vaker gedaan. Marcel melde aan Seppe Radio dat hij mij zou volgen, maar dan wel voor een full-stop. Dus het veld overvliegen op 1100ft en daarna zakken naar circuithoogte met een mooie rechter bocht om Rucphen heen. Downwind op met de welbekende checks en na base op downwind. Voor het mooi kwam ik iets te hoog uit waardoor er nog even goed hoogte verloren moest worden. Uiteindelijk kwam ik toch nog redelijk mooi op de drempel terecht. Alleen helaas met een chimmy. In totaal heb drie T&G's gemaakt alvorens mijn Robin in het gras te parkeren voor een colaatje. Eerst samen naar de Havenmeester om nog wat euries af te tikken. Jammer dat Seppe toch zo prijzig is, anders zou ik er denk veel vaker komen om met name de circuits goed te oefenen. Midden Zeeland is dan toch aantrekkelijker, zeker met de leuke acties die ze daar verzinnen.


Op het zonnige terras hebben we ons colaatje gedronken en naar de verrichtingen van de andere vliegers gekeken. Tegen kwart voor vier was het toch wel weer tijd om in de kist te springen voor de terugweg. De SVT stond om half vijf weer gereserveerd, zodat ik niet te laat wilde komen. Wederom koos Marcel weer als eerste het luchtruim. Met een mooie bocht om Zegge heen verlieten wij het circuit.


Zo vlogen wij gezamelijk weer in de richting van de thuisbasis. Via Romeo vloog ik achter Marcel aan en we kregen samen van de Toren een direct RWY 24 aangeboden. Die was welkom zodat we niet het 'langere' circuit in hoefden. Met een mooie zeer zachte landing zette ik de pootjes weer op het Rotterdamse Asfalt. Taxieen naar Lima en parkeren maar. Op de club uiteraard eerst de administratie afgewikkeld zodat we daarna de foto's konden gaan bekijken. Dat is natuurlijk wel heel leuk als je zulke 'inflight'foto's van elkaar kan maken.


Om deze geweldige middag goed af te sluiten had ik de dag ervoor bij de bar een dagmenu besteld, zodat we onze belevenissen nog eens rustig konden doornemen onder het genot van een heerlijke duitse biefstuk. Dat is tegenwoordig heel goed geregeld op de club.

Deze vlucht gaat zeker een vervolg krijgen. Victor 2 Formation is born.



Hier de vlucht in Google Earth.

Hier de foto's.

En nog een leuk filmpje





Happy Landings,


Arjan

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat een mooi filmpje, heel proffesioneel zeg! Ik durf het bijna niet te vragen maarrrr. Ik heb maandag mijn solo enne.... zou jij???

Arjan zei

Hoi Guido, helaas moet ik die dag werken. Anders had ik zeker met je meegegaan om te filmen en zo. Je moet zeker proberen om iemand mee te nemen die foto's kan maken en/of kan filmen als je de solo gaat maken. Dat MOET je vereeuwigen!!! Alsvast Succes maandag...

Anoniem zei

Mail me even je emailadres aub: lognes@gmail.com

Skycaptain Marz zei

Hahaha, erg leuk filmpje! Zo te zien had ik er wel lol in! :)
Was erg leuk, dit gaan we zeker bliijven doen en wat mij betreft breiden we dit uit naar Victor Fly-in's...

Guido, hoe laat ga je, en waar?