The Sky is full of dreams...

I learned to fly between mine...

maandag 23 maart 2009

Les 26... (In hoger sferen...)

Update filmpje!!!



21-03-2009

Het zag er al een paar dagen heel goed uit met de weersvoorspellingen. En gelukkig kwamen ze nog uit ook.

Vandaag had ik de PH-SVT gereserveerd vanaf 15:00 uur. De daglichtperiode liep tot 19:10 uur dus had ik lekker de tijd. Vandaag stond er een solo-vlucht naar Budel op het (navigatie)plan. Alvast als voorbereiding op de Grote Driehoek weer naar een wat verder gelegen veld. Vanaf Rotterdam biedt Budel dan wel een leuke uitdaging. De Eindhoven CTR ligt immers in de weg en ook de nadering van Budel is toch aan wat regeltjes gebonden. De Kleine-Breugel CTR ligt immers over de ATZ van Budel heen. Genoeg uitdaging dus om deze in m'n eentje aan te gaan.

Thuis had ik al weer het nodige voorbereidende werk gedaan zodat ik op de club nog even de puntjes op de i moest zetten qua vluchtvoorbereiding. Het was een gezellige drukke bedoeling op de club, een combinatie van de Flightsimulator dag en vluchten met Sailingkids. Heerlijk om die kids zo te zien genieten... Ook Guido, met twee zoon's, kwamen nog even langs. Beide boys schoven gretig achter de flightsims aan. Twee piloten in de dop zo te zien.

Van Jurgen kreeg ik een soloverklaring nadat ik hem mijn plannen had verteld en de gegevens had overlegd. Jurgen adviseerde mij om eerst de kist vol te tanken met peut (Lode ;)) Dan zou ik en hij weten dat we ons over de brandstof geen zorgen hoefde te maken als ik om wat voor reden dan ook langer in de lucht zou moeten blijven hangen. En bovendien, als blijkt dat de tankinstallatie het op het andere veld niet doet, dan wordt het een hotelletje zoeken.

Tegen drie uur kwam de SVT het platform oprijden. Er bleek nog voor meer dan de helft in de tank te zitten. Ik had berekend dat ik 38 liter nodig zou hebben voor mijn vlucht naar Budel, inclusief uitwijk en verplichte reserve. Dus dat zou geen probleem moeten zijn. Ik zou dan op Budel de kist weer volgooien voor de terugvlucht. Heb ik dat ook eens een keer alleen gedaan. Maar zoals beloofd aan Jurgen zou ik haar hier op Rotterdam al volgooien. Dus belde ik de tankwagen. In de tussentijd deed ik de walkaround. Na ruim 20 minuten wachten, het was inmiddels half vier geweest, belde ik de tankwagen nog maar even. Mijn flightplan stond op half vier, dus als het nog langer zou duren dan moest ik een delay voor het vluchtplan geven. De chauffeur vertelde mij dat het nog zeker een half uur tot drie kwartier zou duren omdat er net twee Transavia kisten waren binnengekomen, en om een duistere reden hebben die 737's kennelijk voorrang boven mijn ROBIN DR400-135. Puh...

Maar goed, dat zou me allemaal te lang gaan duren. Voor de heenvlucht zat er genoeg in. Met de worden van Jurgen in het achterhoofd heb ik maar even naar Budel gebeld om te vragen of er aldaar getankt kon worden. Dat was geen probleem... Dus vlug instappen en de checklist aflopen. Taxi to Holdingpoint 24 intersection V2. De takeoff liep lekker, op naar de Romeo-departure. Tijdens deze departure kreeg ik even een deja vu. Een irritante ruis klonk over mijn headset. Ik had dit al eerder meegemaakt (zie les 19). Tower was heel slecht tot niet te horen. Een reset van de radio mocht niet helpen. Dit keer besloot ik om eventueel terug te keren voordat ik de CTR uitwas als ik dit niet kon oplossen. Mogelijk zou de andere headset uitkomst bieden, dus pakte ik de rechter headset. Op het moment dat ik deze pakte was de storing verdwenen. Maar op het moment dat ik deze weer terug hing was de storing er weer. Kennelijk pakte de microfoon van de headset de vibraties van het dashboard op. Ik heb de rechter headset dan ook maar op de stoel naast me gelegd voor de rest van de vlucht. Probleem opgelost.

Na mij te hebben afgemeld bij de toren zette ik de neus in de berekende richting. Nu maar weer de buitenwereld met de kaart vergelijken. Kennelijk was de wind toch wat veranderd. Ik moest een paar keer naar links corrigeren. Voor de vluchtinformatie heb ik mij aangemeld bij DutchMill. Gezien het mooie weer was het erg druk op de frequentie. Er was zelf een andere PVT op de frequentie zodat ik mij constant met de volledige registratie meldde.

Het lag in mijn bedoeling op de CTR van Eindhoven te kruisen. Ik zat inmiddels op 2000 ft en meldde mij bij de toren van Eindhoven. Ik moest even standby. Aangezien je niet zonder toestemming de CTR mag binnenvliegen heb ik een 360 gedraaid. Halverwege kreeg ik toestemming om mijn weg te vervolgen. Toch best lastig om alle reportingpoints te vinden. Ik had ze van te voren in Google-earth wel opgezocht, maar in het echt is het toch weer anders. 1 minuut voor overhead de landingsbaan moest ik mij melden. De controller op de toren was mij echter net voor en ik kreeg toestemming om overhead the field te gaan.



Bijna overhead the field EHEH.

Nadat ik de baan was gepasseerd vroeg ik aan de controller om te mogen dalen naar 1500 ft. Immers, de ATZ van Budel ligt vlak achter de CTR van Eindhoven. En die ATZ moet je op max 1200 ft binnenvliegen. Ik kreeg inderdaad toestemming en meldde mij even later af bij de toren. Mijn eerste solocrossing van een 'vreemde' CTR was een feit.

Al vlug zag ik Budel liggen en meldde mij bij Budel Radio. Ik moest mij weer melden als ik op 1200 ft boven het veld hing. Zo gezegd, zo gedaan. Met een ruime bocht vloog ik even later op het circuit van Budel aan. Melden voor het Downwind gaan en het circuit in. Baan 03 was in gebruik.

Na een nette landing parkeerde ik de SVT naast de tankinstallatie en gooide ik haar vol. Even naar de havenmeester voor de administratie en de eurootjes en dan op het terras even genieten van een colaatje. Helaas had ik niet echt veel tijd om er lang van te kunnen genieten. Dus snel weer het navigatieplan verder invullen voor de terugweg.

Aangezien er geen bewolking aanwezig was, had ik mijzelf beloofd om eens lekker de hoogte in te gaan. De bedoeling was om over de CTR van Eindhoven heen te viegen en dan het VOR/DME RTM op te pikken terug naar de thuisbasis.

Na de takeoff van Rwy 03 zat ik al vlug op 3000 ft. Die Robin wil lekker klimmen als je er alleen in zit. Om echt vrij te zijn van de CTR ben ik doorgeklommen naar 4000 ft. Er hing een inversielaag op 3000 ft zodat dat het zicht beperkte. Recht naar beneden was alles te zien, maar meer in de verte niets dan een vage laag.


Netjes over de CTR EHEH heen...

Ik meldde mij weer bij DutchMill. De controller gaf aan dat hij mij op de radar had. Ik gaf hem mijn intenties door om door te klimmen naar FL65. Hij had geen 'objections' zodat ik de hoogtemeter op 1013 hpa zette en de neus in de klimstand. Deze route had ik ook al een keer tijdens de leerlingendag gevlogen en wel op FL85. Maar toen zat er een instructeur naast. Solo was FL65 dus mijn record. Ik had makkelijk nog kunnen doorklimmen naar FL85 maar je moet natuurlijk iets over laten voor een volgende keer. Records zijn er om te breken niet waar. Ik pikte de Radiaal 310 op en daar hing Arjan. In zijn ééntje in die grote blauwe lucht. Wat is da geweldig!!! Een korte rekensom gaf aan dat ik op ruim 2000 meter hoogte zat. De QNH was 1028. Dus ((1028-1013)*27)+6500= 6905ft. Deel dit door 3,28 en dat geeft dan 2105 meter.



FL65


En dat ziet er buiten dan zo uit... Geweldig!!!

Op de kaart had ik gezien en gemeten dat ik op 23 mile DME RTM de daling moest inzetten om buiten de TMA van Amsterdam te blijven. Dus zette ik de throttle dicht en glee ik soepel naar beneden. Zoals ik al verwachtte koelde de motor hier flink vanaf. Het rode enginelampje begon te branden. Ik drukte deze uit en trok de neus iets op. Wat meer vermogen geven zodat de motor weer wat meer temperatuur gaf. Om niet te hoog te blijven maakte ik maar een dalende 360. Het CT lampje werd weer groen en ik daalde weer verder naar 1500 ft.
Ik meldde mij af bij DutchMill en weer aan bij Rotterdam Tower voor een Romeo Arrival. Vanaf Oscar vroeg ik aan de Toren om een direct 24. Deze kreeg ik en via het VOR (die ik al vanaf Eindhoven aan het aanvliegen was) zette ik de wieltjes weer op het rotterdamse Asfalt.
Bij de club hielp Marcel mij nog even met het op stal zetten van de kist. Nog bedankt Marcel! Hij had ook nog een leuk vluchtje gemaakt en was ook wat hoger gaan vliegen.
Het loggen van de vlucht was nu gelukkig wel gelukt.
Hier de heenvlucht en hier de terugvlucht.








2 opmerkingen:

Radio Roels zei

Mooi verslag! Ongestoord hoog vliegen is in Nederland wat makkelijker dan in België. Alles boven 4500 voet is bij ons hoe dan ook klasse C. Bij jullie gaat klasse E van Dutch Mil echter soms tot FL95 en daar kan je min of meer je zin doen als VFR piloot. Mijn persoonlijk record is 7500 voet. Hoe hoger je vliegt, hoe beter je ook op zicht kan navigeren, mits de zichtbaarheid het toelaat natuurlijk...

Skycaptain Marz zei

Het was ook een geweldige vliegdag, beetje jammer van die dikke inversie laag, maar toch.

Ja dat hoog vliegen heeft toch wel wat he? Ik ben erg blij met die ruimte in het oosten.

Leuke vlucht weer Arjan. Wordt zolangzamerhand tijd voor een PLT en examen...