The Sky is full of dreams...

I learned to fly between mine...

zaterdag 6 juni 2009

Flight 1... (My First Flight as Captain...)

Afgelopen dinsdag heb ik mijn groene papiertje opgehaald bij het I.V.W. Vanaf nu mag ik dan officieel een vliegtuig (s.e.p.) besturen als P.I.C. (Pilot in Command). Ik had Calvin beloofd om de eerste vlucht samen met hem te maken, waarbij hij dus voor het eerst naast me kon gaan zitten in de rechter stoel. Zeg maar als een soort Co-piloot. En dat is natuurlijk prachtig.

Aanvankelijk had ik voor vandaag een uurtje de PH-SVM gereserveerd. Een Robin op AVGAS daar de diesel Robin's momenteel aan de grond staan. Ik hoop eerlijk gezegd wel dat ze weer de lucht in kunnen nadat het 'lek' boven is... Vanmorgen belde Victor mij echter met de vraag of hij vanmiddag mijn uurtje op de SVM in zijn eigen blok kon invoegen in verband met het niet beschikbaar zijn van een door hem gereserveerde Cessna. Ik zou dan de SVQ, ook een Robin op AVGAS mee kunnen nemen, een wat zwaardere kist. Voor mij geen probleem en daarmee Victor geholpen. In eerste instantie stond mijn blok tussen 19:00 en 20:00 maar de SVQ was ook tussen 15:30 en 17:30 beschikbaar. Dat kwam eigenlijk zelfs beter uit...

Om 15:00 uur was ik op de club om nog even de laatste gegevens door te nemen en het flightplan in te dienen. Als eerste vlucht had ik een rondje CTR bedacht. Romeo eruit en via de waterweg naar binnen. Ik had het flightplan op 16:00 gezet, zodat ik rustig de tijd had om mijn voorbereiding te doen. Tijdens de walkaround bleek dat er in ieder geval nog genoeg brandstof in de kist zat.

Rond 15:45 stapten we in de kist. Wel vreemd om nu Calvin naast me te hebben zitten en geen instructeur of niemand. Ook vreemd om nu zonder soloverklaring (en dus toestemming te vragen) een vliegtuig mee te nemen.


Van Flight 1



Na de startup kreeg ik toestemming voor de taxi naar V6 van Runway 06. Aldaar aangekomen de runup checks en melden aan de Toren dat we ready for departure waren. De Toren vroeg of ik inderdaad een Romeo-departure wilde vliegen. Dat ging vandaag niet omdat er para-jumping was boven ridderkerk. Ook boven oud-beijerland, zodat we ook niet 'over the city' konden vertrekken. Het werd dan ook een Mike-departure. Vervelend hoor... Nu moest ik een groter rondje gaan vliegen... ;)

Klaar voor mijn take-off. De wind stond lekker in de baan en soepel kwamen we los, klimmen naar 1000 ft, en na Oscar rechts van de spoorbaan in de richting van Moordrecht. Op de radio hoorde ik ander verkeer wat via Romeo de CTR binnen wilde. Deze moest nu 'uitwijken' naar Mike. Aangezien ik na Mike rechtsaf wilde, oppassen dus op kruisend verkeer. Na Mike nam ik voor even afscheid van de Toren en koerste ik in de richting van Dordrecht. Boven Dordrecht nog even boven mijn broertje een rondje gedraaid en verder in de richting van de Moerdijk. Bij de Moerdijk sleutelde ik de frequentie van Approach in. Ik wilde lekker hoog gaan vliegen. Ik vroeg boven de Haringvliet naar Flight Level 50. Dit was voor Approach geen probleem. Alleen de SVN was boven de Maasvlakte aan het accrobaten. De wolkenbasis liet het toe en binnen no time zaten we op de gewenste hoogte. Calvin vroeg of hij even de stick mocht beethouden en na de kist afgetrimd te hebben had hij (met een klein beetje hulp) de stick in handen.


Van Flight 1

Bij het naderen van Hellevoetsluis deelde ik Appraoch mede dat ik de daling naar 1500 ft zou inzetten. Ik moest melden wanneer ik door 2000 ft zou zakken. Met de power op idle en de carbheat aan daalde in naar de gewenste hoogte en meldde ik mij af bij Approach. Een kennis van mij woont vlak bij Hellevoetsluis waar ik even overheen wilde vliegen. Met een linker bocht over het Haringvliet bereikte ik de gewenste hoogte en vloog ik links van Hellevoetsluis naar het 'target'. Zo kon ik wat 'spionagefoto's' maken, die ik dan later aan hem zou toemailen.

Van Flight 1

Na een rondje links- en rechtsom stuurde ik in de richting van de maasvlakte om bij Hoek van Holland via de waterweg de CTR weer in te vliegen. Juist op dat moment was het erg druk op de radio. Ik kreeg geen gelegenheid om me er netje tussendoor te melden. Pas boven Hoek van Holland lukte mij dat, en reeds bij mijn initial call clearde de Toren mij voor een Hotel-arrival. Maar dat was nu net niet de bedoeling, dus vloeg ik een entry via de waterweg aan. Die kreeg ik op 13oo ft aangeboden. Echter ik hoorde ook de SVH zich melden. Ook deze kist bevond zich boven Hoek van Holland. Opletten dus en kijken waar die zit. Uiteindelijk zag ik de SVH rechts achter boven mij vliegen. Ik zat zelf op 1100 ft. Dus maar even de hoogte aanhouden tot dat ik de SVH linksachter mij weer in het zicht had. Deze zou wel voor de Hotel-arrival gaan, zodat ik daarna veilig naar 1300 ft kon klimmen. Bij Maassluis meldde ik mij in de CTR.

Via de Euromast naar Papa, waarbij de toren Banner-traffick meldde die ik al in zicht had. Cross in the middle for a left hand circuit 06. Op downwind gaf de Toren aan dat ik number 2 was. De SVH was on short final. Ik draaide maar base en nadat de SVH de baan had verlaten kreeg ik op short final uiteindelijk delanding claerance. Met een zachte landing op de stall-indicator (Marz ;)) kreeg ik van Calvin een spontaan applaus als in een charter vol vakantiepubliek...

Terug op de club nog even de administratie en mijn logbook invullen. Nu echter zonder aftekenen van mijn instructeur. Mijn paraaf is nu voldoende!!!

Hier nog de track in google earth en hier de foto's...

Tot de volgende keer...

1 opmerking:

Skycaptain Marz zei

Leuk man, weer een mijlpaal, eerste vlucht als PIC.
En heeeel goed hoor, op de stall horn. :D
Dat gaat nog een heel eigen leven leiden denk ik, LOL.