The Sky is full of dreams...

I learned to fly between mine...

woensdag 5 augustus 2009

Flight 4... (Robin Friendship...)

Een voordeel van de zomer is natuurlijk ondermeer dat de avonden, en dus de daglichtperiode, lekker lang zijn. Het is dan natuurlijk ook heerlijk om na het werk nog even met het vliegtuig er opuit te gaan. Vanavond had ik afgesproken om met twee vrienden op stap te gaan. Ton is tijdens het lessen al een paar keer mee geweest en Jeroen ging nu voor het eerst met mij mee. Hij had al eens een keer een rondvlucht gemaakt, dus hij wist wat hij ongeveer kon verwachten.

Het plan was om wat te gaan drinken op Lelystad. Ik was om 17:00 ur op de club om de nodige voorbereidingen te doen. De SVQ stond vanaf 18:00 uur op mijn naam en ik wilde dan ook zo snel mogelijk na 18:00 uur weg, zodat we op Lelystad rustig op het terras een drankje konden nemen. Rond 17:45 kwamen Ton en Jeroen ook op de club aan. Alles was al geregeld en de SVQ had alleen nog een beetje brandstof nodig.

Voor de heenvlucht nam Jeroen achterin plaats en nam Ton de Co-pilot's seat in. Eerst naar de pomp. In de vleugeltanks zat nog genoeg, zodat ik alleen de maintank vol gooide. Voor de startup nam ik contact op met Delivery. Hoewel de vlucht naar Lelystad ging, gaf ik, zonder dat ik er erg in had, bij de aardige dame van Delivery op dat de vlucht VFR naar Midden Zeeland zou gaan. Ehh volgens het flightplan gaat u naar Lelystad? Ehh ja dat klopt, zei ik dat niet dan??? Nee u zei Midden Zeeland... Oh, ok foutje... Gelukkig werden we het snel eens en kreeg ik de startup clearance en van de Toren uiteindelijk de taxiclearance. Bij V4 deed ik de runup checks. Een piper van de club stond voor mij. En aangezien wij min of meer tegelijk klaar waren moest in van de toren in sequence oplinen. Zo gezegd, zo gedaan... Nadat de Piper zich van de baan had los gemaakt kreeg ik toestemming om te vertrekken.

Na de Mike-departure, nam ik bij Gouda voor even afscheid van de Toren en meldde ik aan bij Amsterdam Info. Via een koersje 35 intercepte ik de radiaal 058 van de RTM VOR. Deze radiaal brengt je direct bij punt Bravo, het entrypoint van Lelystad. Gelukkig viel het met de turbulentie wel mee zodat we rustig op een hoogte van 1100 ft richting Lelystad flapperden. Vliegveld Hilversum schoof ruim rechts van ons voorbij. Onderweg vertelde ik mijn passagiers over de manier van navigeren met de kaart op schoot. Na de Stichtsebrug meldde ik mij weer af bij Amsterdam Info en aan bij Lelystad Radio. Rwy 05 was in gebruik. Bij het naderen van Bravo maakte ik mij op voor de Landing. Op een hoogte van 700 ft meldde ik ons boven Bravo en vlogen we richting downwind o5. Op het moment van entry was ik de enige in het circuit en met een mooie zachte landing stonden we uiteindelijk op de landingsbaan. Van de Toren moest ik de SVQ voor de toren parkeren. Dames en Heren, welkom op Lelystad Airport.

Na het afrekenen van de landing liepen we naar het Martinair restaurant. Op het terras was het nu tijd voor een heerlijke cappucino. Tijdens ons verblijf hier kregen we een leuke show van een aerobatics kist. Toch maar eens een keer een afspraak maken hiervoor op de club. Na een colaatje was het dan uiteindelijk weer tijd voor de terugvlucht. De daglichtperiode liep tot 21:38 uur. Ik wil hier minimaal een half uur van te voren voor binnen zijn ivm met een eventueel oponthoud of uitwijk.


Van Flight 4


Voor de terugvlucht kroop Ton achterin en Jeroen op de Co-pilot's seat. Na de startup taxieden we naar de kop van RWY 05 alwaar de runup checks werden gedaan. Na de touch and go van een KLM lesvliegtuig kon ik oplinen voor het vertrek. Bij het verlaten van het circuit gaf de toren mij al door dat het flightplan was geactiveerd en wenste ons een goede vlucht. Op verzoek van de passagiers vlogen wij nog even langs flipper in Harderwijk en zo weer in de richting van de Stichtsebrug.


Van Flight 4


Overigens weet ik hier niets van hoor!!!

In de buurt van Hilversum zagen we in de verte een aantal heteluchtbalonnen. Het was er inderdaadmooi weer voor. Het bleek dat ze, gezien de windrichting onze kant heen kwamen. Het is toch een schitterend gezicht om die grote balonnen in de lucht te zien hangen. Met een ruime bocht vloog ik om twee van deze balonnen heen...


Van Flight 4

Ineens verlangden we naar een koud biertje na de vlucht ;)

Door middel van 'rocking the wings' namen groette we de balonnen en inmiddels was ik ter hoogte van de A12 aangekomen. Makkelijk natuurlijk, want die hoef je alleen maar te volgen en dan kom je vanzelf bij Gouda uit om uiteindelijk de CTR van Rotterdam wee binnen te vliegen. In de verte zakte het zonnetje aardig rood al tussen de wolken door, een mooi gezicht.

Van Flight 4

Na het uitluisteren van de ATIS Meldde ik mij weer bij Rotterdam Tower. Via de Mike arrival vlogen we naar het veld en na het punt papa een 'overhead the field lefthand Runway 06'. De landing ging weer soepeltjes en evenlater meldde ik mij af bij Lima.

Gezamelijk zette we de SVQ op stal en was het tijd voor de administratie en een heerlijk koud biertje bij Casper. Het was een hele leuke en gezellige vlucht.

Hier de foto's.

Hier de track in Google Earth.

Tot de volgende keer...

2 opmerkingen:

Skycaptain Marz zei

Tuurlijk..geheel toevallig dat men een ufo spot op de dag dat jij daar in de buurt bent.

ET phone home? Battlestar Galactica? Deep space nine? Of toch Aliens?

Leuke vlucht, hier draait het wel om he?

Arjan zei

To boldly go, where no-one has gone before... ;)

Ik hoop inderdaad meer van dit soort vluchtjes te kunnen maken...