The Sky is full of dreams...

I learned to fly between mine...

zondag 8 november 2009

Flight 11... (Follow The Rivers...)

De vorige vlucht was al weer een maand geleden, dus begon het weer flink te kriebelen. Nou ja, zeg maar gerust flink jeuken. Je weet wel dat vliegvirus... Ik was door Marty benaderd om een keer mee te vliegen. Uiteraard geen probleem, dus heb ik maar weer eens de Robin Diesel PH-SVU geboekt. Marty heeft familie in Nieuwegein wonen en wilde eens verrassen met een luchtfoto'tje.


Een paar dagen eerder had ik de route op papier gezet. Via de rivier de Lek naar Nieuwegein en via de Merwede naar de Moerdijk en zo weer terug. Lekker makkelijk navigeren, toch? De SVU had ik inmiddels van stal gehaald. De tank zat voor 2/3 vol dus ruim voldoende voor deze vlucht, dat scheelt weer wachten op de tankwagen. Nog even een flightplan indienen en dan wachten op de passagier. Even laten kwam Marty de club binnenlopen.


Na het doornemen van de route stapten we met z'n drieen in de SVU. Na het opstarten taxien naar Rwy 06 V4 voor de runup. In het flightplan had ik aangegeven dat ik via Kinderdijk de Controlzone wilde verlaten. De Toren vroeg of dit klopte en na mijn bevestiging kreeg ik hiervoor toestemming. Na take-off, via Oscar naar Foxtrot (Brienenoordbrug). Vandaar een linker bocht naar de molens van Kinderdijk. Na het verlaten van de control zone liet ik ons zakken naar 1000 ft. Er hing een aardige inversielaag, zodat het zicht minder was dan ik had gedacht en gehoopt. Desalniettemin was het zicht voldoende om te kunnen genieten.


We hingen boven de rivier de Lek. Even later schoven we langs Schoonhoven en Lopik om uiteindelijk bij IJsselstein uit te komen met de duidelijk herkenbare zendmast.


Nieuwegein ligt vlak achter IJsselstein. Marty dirigeerde mij naar 'het Target' waarboven ik twee rondjes draaide. Via de Lekbrug pikte ik mijn track weer op in de richting van de Merwede, onze volgende rivier. Bij het naderen van Leerdam spotte ik een paar ULA's (UltraLicht Aircraft) vliegen. Voor de zekerheid knipperde ik even met mijn landingslicht om aan te geven dat ik ze in zicht had. Je weet maar nooit natuurlijk. Ze gingen direct wat lager vliegen, dus ik ga er maar vanuit dat ze het gezien hebben.


Bij het naderen van de Merwede maakte ik weer een rechter bocht om deze rivier verder te volgen in de richting van de Moerdijkbrug. Gorinchem gleed ons rechts voorbij en even later ook Hardinxveld Giessendam. Het was duidelijk te merken dat het goed vliegweer was. Regelmatig zagen we ander verkeer, dus goed opletten. Ook Calvin, die achterin zat wees mij regelmatig op 'collega' vliegers.


Ter hoogte van de Biesbosch klom ik terug naar 1500 ft. Zo zaten we netjes ruim boven het gebied en alvast op de juiste hoogte voor de Romeo-arrival. Met een mooie bocht rechtsom de Moerdijkbrug zette ik de neus in de richting van Romeo voor de gelijknamige arrival. Na het uitluisteren van de ATIS verwelkomde de Toren mij en waarschuwde mij direct voor ander aanwezig verkeer. Halverwege Foxtrot naar Oscar voegde een Piper voor mij in op de Romeo arrival. Van de Toren moest ik achter deze Piper blijven. Ik verminderde wat snelheid om meer afstand te creeren. Na Oscar naar Papa en net als de Piper voor mij moest ik na Papa rechtdoor voor een Righthand Downwind Rwy 06.

Na een zachte landing terug naar de club waar Marty mij hielp met de SVU weer op stal te zetten. Binnen nog even de administratie en nog even nababelen. Een leuke vlucht weer. Op naar de volgende.

Hier de route in Google-earth en hier de foto's.

Byebye...

Geen opmerkingen: