The Sky is full of dreams...

I learned to fly between mine...

maandag 28 december 2009

Flight 15... (Bakkie op Seppe...)

Voor het einde van het jaar wilde ik nog graag een vluchtje maken. Ongeveer twee weken geleden had ik de Cessna 172 PH-HLD op de gok geboekt. Op de gok omdat het weer in deze tijd van het jaar nogal onvoorspelbaar is. Maar goed, niet geschoten...

Ik had aan Marty gevraagd of hij soms ook zin had om mee te gaan. Nou dat wilde hij wel... Zijn vrouw Claudia zou ook mee gaan. Aangezien Calvin kerstvakantie had zouden we dus met vier man op pad gaan, volle bak... gezellig. In overleg met Marty had ik de route op papier gezet. We zouden onderweg even tijd nemen voor een bakkie op Seppe. Altijd leuk om een extra landing te doen natuurlijk. De meeste voorbereiding had ik thuis al gedaan en aangezien ik de kist om 13:00 uur gereserveerd had was ik rond 12:15 op de club om de laatste voorbereidingen te doen. De tanks zaten nog bijna vol zodat er niet getankt hoefde te worden.

Marty en Claudia waren mooi op tijd en na de route op papier te hebben doorgenomen liepen we met z'n vieren naar de kist. Marty nam naast mij plaats en Calvin en Claudia achterin. Na de Startup en taxi-claerance bij V4 de runup. Baan 06 was vandaag in gebruik. En dat kwam mooi uit gezien de route die we binnen de CTR wilde gaan vliegen. Voor een stukje site-seeing vroeg ik aan de toren (reeds via het flightplan ingedient) initieel een romeo-departure waarbij we bij punt Foxtrot een rechter bocht zouden maken om over de rivier in de richting van Vlaardingen te vliegen. De Toren stemde in met ons verzoek.

De take-off verliep prima en even later hingen we op 1500 ft op de Romeo departure. Bij Foxtrot meldde ik de Toren dat ik de rechter bocht inzette voor de richting Vlaardingen. De Toren vroeg mij te dalen naar 1300 ft en de transponder op 0000 te zetten. Best leuk trouwens om Rotterdam eens uit deze hoek te bekijken.
Van Flight 15
Bij Vlaardingen maakte ik een linker bocht om zo de oude maas te volgen in de richting van van Dordrecht. Met onder ons enige scheepvaart vlogen we langs het spaarbekken bij Oud Beijerland. Op de kaart had ik van te voren al gezien dat de grens van de Control Zone precies over de Heinenoordtunnel loopt, dus aldaar aangekomen meldde ik mij netjes af. We volgden de rivier verder naar de Moerdijkbruggen om aldaar de neus in de richting van Seppe te draaien.

Boven Oudenbosch nam ik contact op met Seppe Radio. Tegen mijn verwachting in was Runway 25 in gebruik. Maar aangezien de wind nauwelijks enige betekenis had zal daar het mogelijke geluids'overlast' de doorslaggevende keuze zijn geweest voor de keuze van de baan.
Van Flight 15
Na het veld eerst te hebben overvlogen draaiden we netjes om Rucphen heen om uiteindelijk op downwind uit te komen. Netjes zette ik de HLD op haar pootjes en parkeerde haar even later in het gras. Eerst nog even afrekenen bij de Havenmeester en daarna het restaurant voor een lekker bakkie...

Na een heerlijke Capuchino was het weer tijd geworden voor de terugweg. Onderweg naar de kist stonden twee Tiger-Moth's op te starten. Erg leuk om te zien hoe de procedure hiervoor is. Eén van de kisten had een electrische start, maar de andere moest nog ouderwets aangeslingerd worden. Bij onze kist aangekomen gingen deze twee oud gedienden in take-off van het gras in plaats van het asfalt. Erg gaaf...
Van Flight 15

Na iedereen weer ingesnoerd te hebben taxieden we naar de kop van Rwy 25. Achter twee voorgangers wachtten we netjes op onze beurt. Aangezien het lekker weer was was het druk in het circuit. Nadat mijn voorganger in take-off was gegaan meldde ik over de radio dat ik na de kist op final zou uplinen voor de departure. Zo wist de kist op downwind dat ik weg zou gaan en hopelijk de downwind iets zou verlengen. Zo gezegd zo gedaan.

Na Zegge gepasseerd te hebben verliet ik het circuit en meldde mij af bij de Havenmeester. Op een hoogte van 1500 ft stuurde ik in de richting van Hellegatsplein om daarna koers te zetten in de richting van Hellevoetsluis. Vanuit het westen uit kwam een flinke laag bewolking aanzetten. Wellicht was het leuk om even VFR-on top te gaan. Ik zette de HLD in de klimstand met een rechter bocht. Hoewel de wolken redelijk dichtbij leken te zitten kwamen ze maar niet dichterbij. Uiteindelijk besloot ik op 3000 ft de klim verder af te breken. Dit zou m niet gaan worden. Via de ATIS hoorde ik achteraf dat het wolkendek op 4700 ft zat. En dan zou ik er nog boven moeten komen. Ander keertje maar weer.

Ik zette de neus weer in de richting van Hellevoetsluis waar we rustig zakkend naar toe vlogen. Op 1500 ft aangekomen levelde ik af. Het was de bedoeling dat we de Hotel-arrival zouden gaan doen, dus dan moet je toch op 1500 ft zitten.

Na de ATIS meldde ik mij bij de Toren waarbij ik geklaard werd voor de Hotel-Arrival. Tussen Sierra en Tango vroeg de toren of ik interesse had in een direct base Rwy 06. Dat had ik wel dus via een dalende bocht stuurde ik naar base 06. Al vlug kwam de landingsklaring en met een mooie touch down waren we weer terug op EHRD.

Terug naar Lima en de HLD weer op zijn plekje parkeren. Op de club nog de administratie en een colaatje als afzakker. Het was weer een mooie vlucht en een leuke afsluiter voor 2009.

Op de club was ook Manuel. Hij was deze middag geslaagd voor zijn PPL. Manuel gefelicteerd!!!

Hier nog de foto's en hier de track in Google Earth.

Tot de volgende keer...

Geen opmerkingen: