The Sky is full of dreams...

I learned to fly between mine...

zondag 14 maart 2010

Flight 17... (Go-Around...)

Het werd weer eens tijd voor een vlucht. Omstandigheden lieten het mij niet toe om eerder een vlucht te maken. Vandaag moest het er dan maar ook weer een keer van komen.

Voor vandaag had ik de C152 PH-HGO gereserveerd. Alleen mijn vaste 'Co' ging mee, dus had ik niet meer stoeltjes aan boord nodig. Scheelt ook weer in de centjes zal ik maar zeggen. Het zou alleen maar een locaaltje worden. Mike eruit... viaLeiden naar de kust... naar Hoek van Holland en dan via de Waterweg weer naar EHRD. Een min of meer standaard route, maar het gaat natuurlijk om het vliegen.

Op de club deed ik de laatste voorbereidingen waarna ik samen met Calvin naar de HGO Liep. De tanks zaten beide voor ongeveer een kwart vol, dus zouden we eerst gaan tanken. Na de startup dus taxien naar de fuelstation. Tijdens het tanken stond er aan de andere pomp een piper te tanken. Deze piloot kreeg een bezoek van de luchthavenpolitie. Aangezien ik zelf niet zo heel vel zin had in een controle tankte ik, zonder tijd te verspillen, 'mijn' cessna af. Slang weer ophangen, aardkabel los en snel weer instappen. Alle papieren waren uiteraard in orde, maar ik wilde geen tijd verliezen voor zo'n controle. Echter, terwijl ik mijn jas uittrok om weer in te stappen, werd ik vanachter benaderd door twee ambtenaren in functie. Goedemiddag meneer, wij willen even de papieren controleren. Omdat ik alleen een local wilde vliegen, wilden ze alleen maar het PPL-papiertje zien en de Medical. Tussen neus en lippen werden er nog wel een paar vragen gesteld over de voorgenomen vlucht. Dus uiteindelijk was het allemaal redelijk snel geregeld en konden we verder.

Na de taxieclearance taxiede ik naar 24 V2 alwaar ik de runup deed. De toren clearde mij voor de takeoff en na een korte worsteling met met de parkingbrake reed ik de Runway 24 op en na een roling departure was arjan weer airborne voor de Mike-departure.

Bij Mike meldde ik mij af bij de Toren en zette ik de transponder op standby. We vlogen Waddinxveen rechts voorbij en bij het naderen van Boskoop maakte ik een bocht naar links om zo naar Leiden te vliegen. Over Leiden heen zette ik koers naar Katwijk waarna we via een linker dalende bocht het strand aan de zeezijde zouden volgen. Helaas was het vrij turbulent en aangezien Calvin aan de rechterkant zat en dus alleen maar water zag vroeg hij om wat meer naar het strand te gaan vliegen. Om geen tegenliggers in de weg te zitten ging dat natuurlijk niet dus besloot ik hoger te gaan vliegen en lag aan Calvin uit dat ik dan altijd nog ruim de tijd had om het strand te halen als dat nodig zou zijn. Dat was dan ook goed.

Zo vlogen we naar Hoek van Holland waarbij ik mij weer aanmeldde bij de Toren. We kregen toestemming om via de waterweg de CTR in te vliegen op 1300 ft. Via abeam Maassluis naar de Euromast. Via de Euromast naar Papa en daarna de Runway cross in the middle for a righthand 24. Zo gezegd zo gedaan. Op het moment dat wij exact overhead de baan waren werd een Fokker van Cityjet gecleared for takeoff. Leuk om zo een kist in takeoff te zien gaan. Op downwind kreeg ik mijn landingclearance.

Op final merkte ik dat het vrij turbulent was, hoewel binnen de limieten. Met flaps op standje 2 in plaats van 3 in verband met de crosswind zette ik de landing in. Op zo'n 30 ft boven de baan werd de HGO een speelbal van een gustwind. Hierop besloot ik de landing af te breken en voor een Go-Around te gaan wat ik direct aan de Toren meldde. Dus vol gas, CVV koud en de flaps stapsgewijs terug . Van de toren kreeg ik een righthand circuit op 500 ft aangeboden.

De tweede poging ging gelukkig een stuk soepeler. Voor de zekerheid had ik nu slechts 1 stand flaps geselecteerd zodat de snelheid iets hoger lag en ik dus minder last van de crosswind zou hebben. Even later reden we via V3 de baan af en taxiede ik terug naar de club waar ik de administratie deed en we nog een colaatje dronken.

Al met al een bumpy flight, maar dat past wel in het geheel (Als u begrijpt wat ik bedoel)

Helaas geen foto's vandaag, maar hier wel de trackin google earth.

Geen opmerkingen: