22-03-08
Gisteren (vrijdag) had ik met Victor afgesproken op de club. Victor had aan het einde van de vorige les voorgesteld om eens een begin te maken met navigeren. We zouden dan een uurtje uittrekken om een inleiding tot het navigeren te doen. En dan met name het nodige rekenwerk wat hiervoor nodig is. Dus met de kaart op tafel werd een koers uitgezet, en met een protractor en een lineaal de koers en afstand opgemeten. Met de Slide Graphic Computer wordt dan uiteindelijk de te vliegen heading bepaald. Dit alles wordt dan weer in een navigation log vermeld...
Daarna hebben we de route van vandaag bepaald. Omdat we de voorgaande lessen eigenlijk altijd richting de zeeuwse eilanden zijn gevlogen, leek het mij nu leuk om eens de andere kant op te gaan. De route zou worden: EHRD -> EHHV -> Vught -> EHRD.
Omdat ik natuurlijk moest uigaan van de meest betrouwbare windgegevens, was ik vandaag al een uur voor de les op de club. Ik zou dan de headings gaan berekenen en de te vliegen tijd. Victor was nog met een leerling in de lucht, en zodra hij terug was dan zouden we kunnen vertrekken. Het was overigens best nog een beetje onzeker of het allemaal door zou gaan, gezien de wind en de neerslag van vandaag. Het KNMI gaf door dat de buiigheid echter zou afnemen, de wind viel nog binnen de toelaatbare grens, dus GO! Het flightplan had ik de avond ervoor al via de website van AIS Netherlands ingediend.
Nadat ik met Victor het Navigatielog had doorgenomen, sprongen we in de SVT, en na de nodige procedures te hebben doorgenomen konden we vertrekken van RWY 06. De take-off ging alles behalve netjes. De stick werd niet genoeg in de wind gezet en de voeten konden ook beter. Aangezien we een stevige crosswind van 030 hadden werden we een leuke speelbal van de wind. Uiteindelijk zijn we via oscar naar Mike gevlogen en hebben we aldaar afscheid genomen van de Toren. Na Mike heb ik de naald van het gyrocompas op de mij berekende koers gezet en geklommen naar 1400 feet om niet in de TMA van Amsterdam terecht te komen. De hele route zouden we in principe deze hoogte aanhouden. Hoewel er een Overcast aan bewolking was, was het zicht onder deze bewolking heel goed. We konden heel ver kijken zodat we goed konden zien, met de kaart op schoot, of we ook volgens de getekende route vlogen. Gouda en de Reeuwijkse plassen gleden volgens plan onder ons door. Onderweg hing rechts, net iets hoger dan ons een helicopter, even later vloog ons een andere helicopter in tegengestelde richting, links onder door. Heel gaaf om te zien. Het waren twee helicopters van SBS6 die een wielerronde aan het filmen waren. Daarna volgde Woerden en in de verte lag Utrecht. Bij het passeren van de A2 was heel goed duidelijk dat hier aan een verbreding van de weg werd gewerkt. Het zicht was zelfs zo goed dat ik links van mij Amsterdam zag liggen. Daarna rechts van de Loosdrechtse Plassen langs recht op Vliegveld Hilversum af. Je moet echt weten waar je vanuit de lucht naar moet kijken, EHHV is een grasbaan en vanaf een afstand zou het net zo goed een weiland kunnen zijn.
Om een goede blik op EHHV te kunnen werpen maakten we een linker 270 om het veld heen. Uit de lucht bleek dat het veld was gesloten. Mogelijk als gevolg van de toestand van de baan (vochtig/zacht). Calvin heeft er nog een mooi plaatje van geschoten.
Vanaf EHHV ging het richting Vught. Dus de naald werd wederom op de door mij berekende heading gezet. Met de kaart werd gekeken of we ook op de lijn zaten. De bedoeling is dan om zo snel mogelijk weer op de lijn te komen en dan de heading weer volgens berekening. Al vlug bleek dat we deze heading niet vol konden houden. De directional gyro en het compas werden vergeleken en een klein beetje gecorrigeerd. Nog kon ik de berekende heading niet volhouden... Ik had een heading van 170 berekend, maar we moesten 160 aanhouden om op de lijn te blijven.
We vlogen langs Utrecht in de richting van verkeersknooppunt Deijl, langs de brug bij Zaltbommel om zo uiteindelijk bij Vught aan te komen. Als gevolg van een aankomend sneeuwbuitje moest ik wel even wat zakken naar 1200 feet. Onderweg maak je op de kaart een paar checkpoints om te kijken of je qua tijd ook op schema ligt. Het is heel gaaf om te constateren dat dit vaak ook uitkomt volgens de berekening, door afrondingen in de diverse metingen wil dit wel eens een minuutje schelen.
Bij Vught aangekomen, de timecheck gedaan en de neus weer in de nieuwe richting gezet, op naar Romeo. Rechts voorbij Drunen met in de verte de Drunense duinen. Ook Waalwijk en de Bieschbos werd rechts gepasseerd. Daarna vlogen we een flinke regenbui tegemoet en moest ik zakken tot de minimale hoogte van 1000 feet tot boven Dordrecht. Omdat Romeo naderde deed ik de entrychecks en werd de ATIS uitgeluisterd. Rotterdam Tower, PH-SVT! Weer op 1500 feet vloog ik de CTR binnen. Onderweg naar Oscar meldde een Helicopter zich bij Mike. Opletten dus (helaas had hij zijn lampje niet aan, ikke wel hoor Marcel). Bij Oscar gemeld en richting Papa. Voor Oscar had ik voor mezelf al hardop bedacht dat we na Papa een Cross in the middle en daarna een lefthand downwind 06 zouden krijgen van de toren. Victor vroeg echter een right-hand downwind 06 aan. Deze had ik nog niet gehad... De toren ging akkoord en na papa moesten we dalen naar 1000 feet. Eigenlijk is dit nog makkelijker dan de lefthand 06. Het is gewoon bij papa rechtdoor tot voorbij kleinpolderplein en de Schie en dan rechtsaf naar Base en final.
De landing ging redelijk met deze crosswind. Voor het mooi was het beter geweest om de stick nog meer in de wind te zetten zodat de SVT eerst het linker achterpootje op de grond had gezet, daana het rechter achter pootje en dan het neuspootje. Daar was ie weer, een chimmy. Grr, stick achteruit en m zachtjes weer terug laten zakken. Dit gaat dan allemaal vanzelf.
Terug in het clubhuis de debriefing gedaan. Victor gaf aan dat hij erg tevreden was over deze vlucht. Zelf had ik er ook een goed gevoel over. Hoewel eigenlijk het pas bij de derde navigatieles de bedoeling is om uitwijkingen te doen, wil Victor het al bij de volgende navigatieles doen. Een mooi compliment lijkt mij.
Helaas is het loggen van deze vlucht weer eens niet gelukt. De PDA heeft wat dat betreft een heel eigen wil. Ik heb de gevlogen track in Google uitgezet en zie hieronder het resultaat om een idee te geven van de gevlogen route.
Groetjes
Arjan
zaterdag 22 maart 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
3 opmerkingen:
Lampie... :)
Leuke vlucht, kneeboard nog gebruikt?
Kneeboard inderdaad gebruikt, heel handig. Zal er zelf ook één aanschaffen...
Een reactie posten