Afgelopen maandag was ik naar de club geweest om een tweede poging te doen voor de grote driehoek. 'smorgens regende het een beetje maar volgende de weersvooruitzichten zou het droog worden en opknappen. Dus vol goede moed naar de club. Helaas bleek de wind die dag weer eens roet in het eten te gaan gooien. Cees was ook op de club en aangezien hij mijn PLT zou gaan afnemen vroeg ik hem alvast wat ik moest voorbereiden. Hij vroeg mij om een vlucht naar Mönchengladbach voor te bereiden. Aangezien ik toch zat te wachten op wat minder wind, heb ik alvast de Botlang er op na geslagen. Scheelt weer tijd.
Vandaag was het dus zover. Alles wat ik thuis al kon voorbereiden had ik al gedaan. Alleen de dingen waarbij je de weersgegevens nodig hebt moesten nog gedaan worden. De PLT zou om half 11 beginnen. Ik wilde zo vroeg mogelijk op de club zijn om relaxed nog de laatste dingen te doen. Toen ik dus om half 9 op de club kwam was deze helaas nog gesloten. Oeps, daar had ik geen rekening mee gehouden. Ik vermoedde dat de club om 9 uur zou open gaan en om geen tijd te verliezen liep ik maar even naar de Meteo briefing office op Rotterdam Airport zelf. Dan had ik in ieder geval alvast deze gegevens, in plaats van een half uur niksen voor de deur. Bij de Meteo aangekomen was daar ook Victor die met een leerling alvast de les zat voor te bereiden.
Na even stoeien met de computer, printte deze uiteindelijk uit wat ik wilde: de meteogegevens en de NOTAM'S. Terug naar de club en bij aankomst bleek deze gelukkig inmiddels geopend, zodat ik de laatste hand kon leggen aan de voorbereiding.
Rond half 11 kwam Cees binnen en nadat ik aan hem aangaf dat ik klaar was begonnen wij aan de PLT. Ik liet Cees alles zien wat ik had voorbereid. Verder stelde Cees nog allerlei vragen over de voorgenomen vlucht. Uiteindelijk vond Cees het voldoende en was hij tevreden over mijn voorbereiding. Nu was het tijd geworden voor het praktijkgedeelte. Dus op naar de SVT.
Na de gebruikelijke procedure zoals start-up en taxirequest hobbelden we rustig naar Holdingpoint Runway 06 intersection Victor 4 (zoals het officieel heet). Bij 06 V4 (officieus) de runupchecks en kreeg ik van de toren een lineup 06. Nog voordat ik stil stond kreeg ik al de takeoff clearance. Initially 1000 feet Romeo Departure. Achter mij stond een Jet voor takeoff zadat de toren mij al vlug vroeg om een rechter bocht te maken zodat ik ruimte maakte voor deze Jet. Al vlug kon ik doorklimmen naar 1500 feet. Bij Romeo nam ik afscheid van de Toren en begon de navigatievlucht. Tijd noteren en op track zetten. Neus in de goede richting en in de gaten houden of het berekende ook klopt met de werkelijkheid.
Na enige tijd was het tijd voor de uitwijk. Bij de nadering van Vught vroeg Cees mij uit te wijken naar Seppe. Deze uitwijk liep niet geheel naar mijn zin. Ik zat te veel te trutten om het zo maar even te zeggen. Tevens vergat ik om het tijdstip te noteren zodat ik wel kon aangeven hoe lang de vlucht naar Seppe ongeveer zou duren, maar toen Cees mij even later vroeg hoe laat we daar zouden aankomen moest ik hem het antwoord verschuldigd blijven, stom!
Na de CTR van Gilze Rijen te zijn overgevlogen zag ik in de verte Seppe liggen. Cees vond het tijd worden voor het bovenwerk. Dus een linker steile bocht gevolgd door een rechter, en daarna een clean stall. Die kon beter dus nog maar één... Na de stalls nog even een noodlanding. Aangezien we op 2500 feet zaten, kon ik dus rustig de drill doorlopen en een veldje uitzoeken. Dat liep allemaal prima. Op naar Seppe voor het circuitwerk en de landingen. Bij Seppe was het redelijk druk met bannerflights die min of meer een geheel eigen circuitwerk er op na hielden. Runway 07 was in gebruik. Die had ik nooit eerder gehad op Seppe, zodat ik even moest wennen aan het 'omgekeerde' circuit. Hoewel ik soms wat hoog op final uit kwam verliepen de landingen wel lekker, slechts één keer iets te vroeg het asfalt geraakt.
Hierna was het weer tijd geworden om naar Rotterdam te gaan, ik verzocht een Oud-Beijerland arrival en kreeg deze ook toegewezen waarbij ik wel rekening moest houden met een banner-tower in front. Deze jongens vliegen uiteraard een stuk langzamer zodat ik mijn snelheid hier op moest aanpassen. Bij Papa kreeg ik een righthand Downwind 06 waar we afgesproken hadden om een doellanding op de 'zebra' te maken. Ook deze lukte keurig zodat we bij de high-speed intersection de baan af konden. Voor ons reed het regeringstoestel naar de holding 06.
Na de SVT te hebben geparkeerd, nog even de debriefing op de club. Cees gaf nog wat handige opmerkingen en tekende het formulier. De PLT was met goed gevolg afgelegd. Zelf was ik niet 100% tevreden. Ik heb ze wel eens strakker gevlogen. Maar goed, dan doe ik dat maar met het examen ;)
Van de week hoop ik nu eindelijk de driehoek te vliegen...
Helaas geen track deze keer.
Groetjes...
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
9 opmerkingen:
Hey Arjan, gefeliciteerd, weer een stapje dichterbij! Nu nog ff die big 'ol solo erdoorheen jassen en dan wordt het wel 'ns tijd he.. :)
Je bent er bijna... nog even volhouden!
@ Marcel. Hoop m nu vrijdag te doen. Overigens kan je ook examen doen zonder eerst de grote driehoek. Het is een afgifte-eis en niet een examen-eis.
@ Guido, doe ik zeker. Wanneer ga jij weer een beetje fladderen?
Ja klopt, het examen kun je gewoon al doen. Plannen? :)
Ik hou de planning scherp in de gaten!
Krijgen we nou nog een keer dat verslag van Volkel of hoe zit dat? :D
@ Marcel.
Iemand anders heeft een verslag gemaakt van de trip naar Volkel. Dit komt in het clubblad te staan.
Arjan,
Succes met je solo, hoop dat het nu wel gaat lukken, de weersvoorspellingen zijn redelijk. En dan op naar een papiertje met een heeeeeele mooie groene kleur.
Tip: Breng de formulieren even naar IVW en haal het daar allemaal weer op, dan gaat het nog net een dagje sneller.
@ Oscar,
Thnx voor de tip. Worden er morgen gusts van 40 kts voorspeld. Heb ik weer...
Nou inderdaad, begin van de middag lekker 45 kts gusten uit 280. Daarna krimpt 'ie wel wat naar de goeie richting maar daar heb je niets meer aan.
Hoeveel pogingen zit je nu op?
't is trouwens dinsdag wel examendag:
jij, Amit Sen en Arnaud Brandenburg allemaal aan de bak. Het wordt nog druk in de lucht!
Succes met je driehoek, en dinsdag met je examen. 'k zal voor je duimen.
Een reactie posten