The Sky is full of dreams...

I learned to fly between mine...

maandag 11 mei 2009

Les 29... (1/3 Grote Driehoek...)

De verplichte Grote Driehoek is inmiddels drie keer afgezegd. Iedere keer gooide het weer roet in het eten. Vandaag scheen echter de zon volop, zou het dan toch gaan gebeuren. Bij een eerste blik op de Metar en Taf (de huidige- en de komende weersomstandigheden) gaven aan dat de wind stevig zou blijven. Toch maar naar de club gegaan om daar het geheel nog eens aan te kijken en opnieuw te beoordelen.

Morgen staat mijn examen op het schema. Tot mijn kleine schrik blijkt uit het reserveringssysteem dat ik omgeboekt ben naar de PH-HLR in verband met het grounden van de SVT. Weliswaar is is dit ook een Robin Diesel met dezelfde specificaties als mijn 'vertrouwde' SVT, maar toch een ander toestel waar ik niet veel uur op heb gevlogen (+/- 1,5 uur). Zet twee identieke auto's naast elkaar en ze rijden beide net even anders. Dat is natuurlijk in dit geval ook zo. Het kwam dan eigenlijk wel goed uit dat ik ook vandaag de HLR heb toegewezen gekregen voor mijn driehoek.

Na een kort overleg met Freek en een telefoontje naar Texel voor een windcheck, kreeg ik het groene licht van Freek. Dus snel nog even de laatste windberekeningen doorvoeren en dan de kist in... Althans dat dacht ik... ... ...

Even later kwam Jannie naar mij toe en vroeg mij of ik met de HLR weg zou gaan. Eh ja, de driehoek... Nou arjan, dat gaat niet gebeuren. Ehh... Ehhh, nee? Nee! De HLR heeft hier niet genoeg uren voor over. Als ik de driehoek zou vliegen dan kon er morgen geen examen op gevlogen worden. (pieperdepieperdepiep) <- nette versie! Na wat overleg met de AMR werd besloten om het schema wat aan te passen voor wat betreft de reparatie en het onderhoud zodat alsnog de SVT morgen mogelijk klaar zou zijn en dus ingezet kon worden. Ik kon vooralsnog alleen nog niet de hele driehoek vliegen. Ik besloot dan ook maar om alleen de eerste leg naar Lelystad te vliegen. Ik moet alleen wel om 13:30 weer terug zijn, zodat de HLR het onderhoud in kon.

Na de laatste berekeningen dan eindelijk alsnog de kist in. Na de gebruikelijke startup- en taxiclearance hobbelde ik naar RWY 06 V4. Aldaar de runupchecks en dan ready for departure. Via een Mike-departure vloog ik op de gevraagde en toegewezen 1500 ft in de richting van Gouda. Al vlug bleek dat het een turbulente vlucht zou worden. Bij Mike meldde ik mij netjes af bij de toren. Op de kaart had ik een radiaal op het VOR RTM getekend rechtstreeks naar verplichte entrypoint van Lelystad. Maar eerst de radiaal aanvallen onder een hoek zodat ik uiteindelijk op radiaal 58 kon gaan vliegen.



In de tussentijd had ik mij netjes aangemeld bij Amsterdam Info. Niet nodig omdat ik onder de 1200 ft zat, maar eerlijk gezegd vind ik het wel verstandig zodat zij toch op de hoogte zijn van mijn aanwezigheid. Mocht er iets aan de hand zijn dan weten ze mij te bereiken, en ik uiteraard Amsterdam Info. Het was super helder zodat Hilversum al snel in zicht kwam. Het vliegveld gleed links van mij voorbij en het medipark uiteindelijk onder mij door.



Via overhead de Stichtse Brug vloog ik de Flevopolder binnen met al haar Windmolens, die deden goede zaken vandaag. Een paar minuten voor het bereiken van entrypoint Bravo meldde ik mij aan. Langzaam gleed ik naar de verplichte hoogte van 700 ft. Wel oppassen bij het naderen van Bravo en goed luisteren naar het overige verkeer. Voor mij meldde zich een Cessna op 700 ft op Bravo. Even goed kijken en ik had m in de gaten. Via punt Bravo naar het veld en lekker de snelheid eraf halen naar een downwind snelheid. PVT is joining downwind.



Flapps stand één en een snelheid van 80 kts. PVT is turning base, snelheid 75 kts... PVT is final runway 05. Gezien de wind maar geen 2e stand flapps en snelheid handhaven. De wind blies mij aardig tegen zodat er een beetje gas bijgegeven moest worden om netjes op de threshold terecht te komen. Goed afvangen en arjan staat op EHLE. De grondspeed was natuurlijk door de stevige tegenwind niet hoog zodat ik met gemak de eerste de beste exit kon nemen. De after landing checks en taxien naar de pomp. Omdat ik snel weg wilde van Rotterdam heb ik de HLR daar niet afgetankt. De tank zat half vol dus ruim voldoende voor de trip naar Lelystad. Er zou ook nog genoeg inzitten voor de vlucht terug, maar ik wilde alle risico van een laag brandstofniveau vermijden. Je weet natuurlijk nooit wat er op de terugweg kon gebeuren. En stel dat ik zou moeten uitwijken naar Seppe dan wil ik niet met samengeknepen billen in de lucht hangen.



Ik parkeede de kist bij de pomp en pakte de tankpas uit het journaal. De automaat weigerde echter deze kaart, zodat ik even schaapachtig de instructies op het bord bij de pomp voor de tweede keer begon te lezen. Gelukkig schoot een stem uit het speakertje naast de automaat mij te hulp. Ik had naturlijk Jet A1 nodig en de automaat pakte alleen een kaart voor AVGAS. Ik zou hulp krijgen van de havendienst. Even later stopte de gele wagen van de havendienst achter mij en een vriendelijke meneer gaf mij een ander kaartje waarmee ik later op kantoor zou kunnen afrekenen. Ik besloot om er uiteindelijk ongeveer 40 liter bij te gooien. Niet helemaal vol. De kist moest vanmiddag in onderhoud en ik wist niet of een min of meer volle tank dan handig is. Na het tanken stapte ik weer in en meldde ik mij over de radio om te vragen waar ik de kist voor een kleine 20 minuutjes kon parkeren om even te gaan afrekenen en de wind voor de terugweg te gaan bekijken. Ook moest ik nog een vluchtplannetje indienen. De havenmeester dirigeerde mij naar een plekje achter een paar andere kisten. Uiteraard niet te dicht erachter... Ik kan natuurlijk straks niet achteruit uitparkeren :)




Bij de havenmeester rekende ik de overland af en schoof ik aan achter de computer voor het vluchtplan. NOg even de wind in mijn navigatieplan voor de terugweg verwerken en nadat ik zag dat mijn vluchtplan was geaccepteerd begaf ik mij terug naar de kist. Hoogste tijd voor de terugvlucht.

Na een flink stukje taxien naar de kop van baan 05 deed ik daar de runup-checks en nadat een dubbeldekker en een piper waren geland was het uplinen voor departure. Nog even een keer extra kijken of er niets op base/final zat en de baan oprijden, gas erop en al vlug hing ik weer in de lucht. Klimmen naar 700 ft en op crosswind een linker bocht om het circuit te verlaten. Ik meldde mij af en vroeg of de havenmeester het flightplan inmiddels had geactiveerd. Na de bevestiging nog even een vriendelijk gedag en een rechter bocht in de richting van Harderwijk. Ik besloot via het randmeer terug te vliegen naar de Stichtse brug om daar de radiaal 258 op te pikken naar Rottedam. Maar eerst flipper nog even gedag zeggen.

Even na de Stichtse brug pikte ik het signaal van RTM weer op en op dezelfde track als de heenweg glee ik erug naar Rotterdam. Uiteraard weer aangemeld bij Amsterdam Info. Boven Hilversum kruiste voor mij nog een Piper langs en daarna nog even een een blik werpen op Vliegveld Hilversum. Je weet immers maar nooit waar ik morgen tijdens het examen naar zou moeten uitwijken. Het enrypoint voor Hilversum had ik snel bepaald, altijd handig...

Omdat ik de wind in de staart had ging deze vlucht lekker snel. In de verte zag ik Gouda al liggen dus was het tijd om de ATIS uit te luisteren en me aan te melden bij Tower. De Mike Arriaval weer op 1500 feet gevraagd en gevlogen en na een cross in the middle for a left hand downwind 06 zette ik de wieltjes weer op het asfalt. Iets te laat meldde ik de kist bij de AMR met een welgemeend excuus.

Na de administratie besloot ik om nog maar even op de club te blijven om nog wat voorbereidende werkzaamheden te doen voor morgen. Na een heerlijk broodje bal van Casper en een bakkie ree ik met een best tevreden gevoel naar huis. Er was nog genoeg werk door te nemen voor de examenvlucht van morgen. Een gezonde spanning voelde ik al aardig opkomen. Zou ik klaar zijn voor een succesvol examen. Morgen rond deze tijd zou ik het weten...........

SPANNEND!!!

Hier nog de track van de vlucht in gogle earth.

Tot snel...


1 opmerking:

Skycaptain Marz zei

Tja, jij treft het nog minder dan ik met mijn 3hoek pogingen.

Maar ja, de beloning is er i.i.g.
Kom maar op met die volgende post... :)