The Sky is full of dreams...

I learned to fly between mine...

dinsdag 12 mei 2009

Examen PPL... Done!!!

Na een avondje voorbereiding was het vandaag dan zover. Hoewel het examen van 13:00 tot 17:00 zou zijn wilde ik al vroeg op de club aanwezig zijn om de voorbereiding af te maken. Rond 09:30 parkeerde ik mijn auto op het parkeerterrein.

Na een bakkie koffie kon ik mij gelukkig in een kamertje terugtrekken om in alle rust de laatste voorbereidingen te doen zoals de wind verwerken in het navigatieplan. Van de week had ik Freek, mijn examinator, al gebeld om te vragen wat voor vlucht ik moest voorbereiden. De opdracht was een vlucht naar Lille (LFQQ) in franfrijk. De lijn op de kaart had ik van de week al gezet en de koers en afstanden gemeten. Nu alleen de wind nog. Met de stevige wind in de staart zouden we er 59 minuten over doen. Dat valt best wel mee...

De vlucht naar Lille zouden we niet gaan vliegen, dat was alleen voor de volledige voorbereiding. Maar zelfs al stond deze vlucht weldegelijk op de planning dan waren we niet vertrokken. Boven Lille en zuid Belgie hing een stevig front met regen en slecht zicht wat zich maar langzaam naar het noorden verplaatste. De vlucht die wel wel zouden gaan vliegen was van Rotterdam naar Rijsbergen, daarna naar Helvoirt, Culemborg, De meern en zo weer terug naar Rotterdam. Althans op papier. Ergens zou ik een uitwijk voor mijn kiezen krijgen natuurlijk. Ook deze vlucht diende ik voor te bereiden. Zo gezegd, zo gedaan. De zenuwen begonnen nu toch wel duidelijk merkbaar te worden.

Oscar was ook nog even langs gekomen om mij en Amit, die voor mij examen had, nog even sterkte te wensen.

Van Margot had ik inmiddels begrepen dat de SVT weer beschikbaar was en dat ik mijn examen dus zou vliegen op mijn vertrouwde kist. Dat was een geruststelling. Freek had voor mijn examen nog een les te doen op de SVT, zodat ik niet direct de walkaround kon doen. Nadat hij terug was belde ik de tankwagen om de SVT weer vol te gooien met het noodzakelijke vocht. En omdat de tankwagen er nu toch stond gelijk ook maar de HLR ook voltanken.

Na de walkaround was het inmiddels tijd geworden om aan het examen te gaan beginnen. Samen met Freek nam ik plaats in het kamertje. Aan de hand van de voorbereide vlucht stelde Freek de nodige vragen over wat we onderweg konden verwachten, vragen over de kaart, de kist en algemene vragen. De Notams en de Taf's en Metars werden besproken. Het Flightplan kwam aan de orde, en ook de berekende Take-off roll en distance, en uiteraard de landingroll en distance. De weight and ballance werd doorgenomen en besproken hoe de trim hierop af te stellen. Na 1,5 uur vragen vond Freek het voldoende en was hij tevreden.

Voor het gesprek had ik al aan Freek aangegeven dat de wind op de clublimiet lag (25 kts). In principe een No Go! Nu na het gesprek nog even een windcheck. De wind was iets minder geworden nml 18 kts. Hoewel nog steeds stevig konden we gaan. Mocht ik na de take-off echter alsnog de wind te hard vinden naar mijn gevoel dan zou ik de vlucht alsnog afbreken.

We stapten in de kist en ik deed de checklist, de startup werd gevraagd en verkregen, en na de taxiclearence reed ik de SVT naar Holdingpoint RWY 06 Intersection V4. Na de Runup was ik er echt klaar voor. PVT is ready for departure at holdingpoint RWY 06 Intersection V4. Het gas erop en voetjes van de vloer.

Door de stevige wind head-on klom de kist gewillig. Binnen no-time zaten we op 1000 ft en draaide in naar punt Oscar. Doorklimmen naar 1500 en door naar Romeo. Bij Romeo aangekomen neem ik voor even afscheid van de Toren. Van links zie ik ineens een Metroliner aankomen op ongeveer dezelfde hoogte. Freek vraagt mij wie er voorrang heeft. Ik ben degene die voorrang heeft maar om problemen te voorkomen en aangezien deze metroliner toch aardig snel vliegt, daal ik toch maar een paar voet naar beneden. Als de Metroliner veilig is gepasseerd, zet ik de neus in de klimstand en klim naar 2500 feet. Mijn voorgenomen route gaat door de CTR van Gilze Rijen heen en aangezien de wolken het vandaag toelaten wil ik over de CTR heenviegen. Mooi op track vliegen we zo in de richting van Rijsbergen heen. Freek vind het uitzicht 'te mooi' en vraagt mij weer te dalen naar 1500 feet. Tj, dan zal ik sraks door de CR heen moeten. Eén minuut later dan gepland, door de klim, komen we aan bij Rijsbergen. Vandaar is het een linker bocht naar Helvoirt.

Maar eerst de CTR EHGR. Ik meld mij netjes aan bij GilzeRijen Tower en moet van de controller standby blijven. Hij is druk in gestprek met ander verkeer terwijl ik met een sneheid van 105 kts (IAS) op het gecontroleerde gebied af vliegt. Ik mag er niet zonder toestemming binnenvliegen. En juist op het moment dat ik een 360 wil draaien, wordt ik door de controller opgeroepen. Ik krijg toestemming om te crossen en moet me 1 minuut voor overhead the field melden. Even later neemt Freek de RT over en meldt 1 minuut prior. Tevens doet hij een verzoek tot het maken van een paar Touch & Go's in verband met de examination flight. Helaas kregen wij geen toestemming hiervoor. Dan maar rustig doorvliegen en melden wanneer we de CTR weer verlaten. Even later spotte ik Helvoirt . Bij Helvoirt draaide ik de nieuwe koers.

Vlak nadat ik de nieuwe koers had, trok Freek plots het gas dicht. Een zogenaamde motorstoring. Met de wind in de staart draaiende, deed ik de drill. Al vlug spotte ik een mooi groen veldje. Deze lag er als een biljardlaken bij. Ik kwam iets te hoog aanvliegen en 'trapte'de kist in een slip om extra hoogte te verliezen. Het werd nu toch wel tijd voor een Go Around, dus weer het gas erop. Een paar seconden later trok Freek wederom het gas dicht. Motorstoring na take-off. Neus drukken en een veld kiezen, maar dan wel één met de neus in de wind.

Even later klom ik weer door naar 1400 ft. Daar aangekomen was het tijd voor een steile bocht en wat stall's. Hierna vroeg Freek mij of ik kon aangeven op de kaart waar ik mij op dat moment bevond. Even zoeken en ik kon aangeven op de kaart waar ik zat. Vandaar moest ik uitwijken naar punt Mike van de Rotterdam CTR. Met het potlood op de kaart schatte ik de koers 300. Dus neus alvast in de goede richting. Nu met een lineaal een streep trekken en opmeten, 30 nm. Met de groundspeed van 120 is dat dus een kwartier vliegen. Nu was het tijd voor de bakkerschijf. Volgens deze schijf was het koers 315. Toch aardig geschat in eerste instantie.

Freek wilde het voor mij wat ingewikkelder maken en plakte de Directional Gyro en de Horizon af met een blaadje. Limited Panel! Met een door de turbulentie heftig hobbelend bolcompas is het lastig navigeren. Uiteindelijk kwamen we bij Mike aan. Na de Atis uitgeluisterd te hebben werd ik geklaard voor de Mike-arrival. Wederom met een gevraagde en verleende 1500 ft vlogen we op Rotterdam af. Freek kondigde aan dat we hier wat Touch & Go's zouden doen.

Bij Papa zat ik nog op 1500 ft en vroeg aan de toren of ik naar 1000 ft mocht dalen. Met het gas dicht daalde ik snel naar 1000 ft. De eerste landing zou een flapless worden. Op de holding 06 stond een Transavia ready for departure. Ik moest de downwind dus verlengen. Uiteindelijk hing ik netjes op final. En hoewel er de gehele vlucht een stevige wind stond viel deze op het moment van het flaren geheel weg, alsof...

Het gas ging er weer op en klom naar 500 feet voor het circuit. De tweede landing moest een glide-in worden. Aangezien ik 'slechts' op 500 feet zat en er een stevige headwind op final was, moest ik pas laat het gas dichttrekken. Helaas zou deze landing voor de drempel uitkomen, dus gaf ik weer gas. Freek gaf aan dat ik hem maar na de drempel alsnog neer moest zetten. De derde landing moest een precisionlanding worden. Met een ietwat te vlak glidepath zette ik de kist op de zebra. Dit was tevens de full stop.

Op de highspeed exit deed ik de after-landing checks en gaf de Toren mij aan te taxien naar Lima. Freek meldde de toren dat de kandidaat geslaagd was!!! Mission accomplished!!!

Op de club aangekomen stond Victor mij al buiten op te wachten. Met een big smile feliciteerde hij mij. Vlug de kist op z'n plekkie en snel naar binnen voor de debriefing. Maar eerst langs de bar om een ruk aan de bel te geven!

Bij de debriefing kreeg ik van Freek nog een aantal tips. Uiteraard ging niet alles vlekkeloos, maar Freek was tevreden.

Helaas kan ik het papiertje nog niet aanvragen aangezien ik de driehoek nog moet vliegen. Maar je snapt dat ik deze nu fluitend zal vliegen. Snel maar kijken of ik een gelegenheid heb zodat ik het IVW een bezoek kan brengen.

Na nog een paar biertjes en een heerlijke maaltijd van Casper werd het uiteindelijk tijd om op huis aan te gaan. Met het onwerkelijke gevoel dat ik nu echt piloot ben stapte ik in mijn auto.

Jihoeeeeeeeeeee!!!!!!!

"The sky is not only filled with dreams, I know you are also there... Love you!!!"




7 opmerkingen:

Radio Roels zei

Proficiat, Captain!

Lognes zei

Nogmaals van harte, perfect gedaan!

Ton en Monique zei

Arjan, kerel ik had je al gefeliciteerd, maar wat een prestatie!!! goed gedaan
your dream is now reality....

Ton

Skycaptain Marz zei

Victor 2: completed! :)

Toppie kerel, wanneer gaan we?

Arjan zei

Dank u allemaal. Ik zie de reserveringen wel binnenkomen ;)

martijn zei

Gefeliciteerd Arjan!!!
Ik kom je vast binnenkort weer een keer tegen!

Groet,

Martijn

Oscar zei

Mooi verhaal hoor. Wel jammer dat je geen T&G's mocht maken op Gilze-Rijen. Dat was pas een uniek examen geweest!

En dan nu nog ff die driehoek (vierkant mag ook), en dan snel het papiertje ophalen.