The Sky is full of dreams...

I learned to fly between mine...

dinsdag 18 mei 2010

Flight 20... (Coastal Clouds...)

Volle agenda, below VMC... Je kent het wel. Het lukte maar niet om achter de stuurknuppel te kruipen. Vanavond lukte het eindelijk weer. De avonden zijn weer langer geworden, dus nu ook de mogelijkheid om na gedane arbeid de lucht in te gaan. Een passagier was snel gevonden...

Sinds kort ben ik in het bezit van PocketFMS. Een geweldig hulpmiddel bij o.a. de vluchtvoorbereiding. Ik had nog geen gelegenheid gehad om dezein een vlucht uit te proberen, dus was deze vlucht een prima gelegenheid. Het zou gewoon een lokaaltje worden, maar dat maakt het plezier en niet minder om. Thuis had ik de (korte) route in PocketFMS gepland en met behulp daarvan ook op papier gezet. Scheelt aanzienlijk in tijd.

Vandaag zou ik weer eens een rondje vliegen met een Robin, de SVU. Op de club aangekomen uiteraard eerst de kist geinspecteerd. Er zat ruim voldoende brandstof in, dus geen tijd kwijt aan het wachten op de tankwagen. Samen met mijn passagier stapten we in en liep ik de checklist af. Runway 06 was in gebruik, dus na de startup was het niet te lang taxien.

Na een landende citation mocht ik alvast uplinen. En even later kreeg ik de takeoff clearance. De route liep eerst naar Delft en daarna naar Den Haag op 1200 ft. Bij het naderen van de kust zag ik een dunne laag met wolkjes op ongeveer 1000 ft. Deze wolkjes losten na het bereiken van de kust op. Gelijk maar even gebruik maken van deze situatie en even met de wolkjes spelen. Ik vloog over de laag heen en met een ruime rechterbocht zakte ik tot dicht boven de 'plukken watten. Tussen de wolkjes door zagen we het Kuhrhaus liggen. Als een slee glee ik over het laatste wolkje om er vlak achter te dalen naar 500 ft. Zo vlogen we doorlangs Kijkduin en 's-Gravenzande naar Hoek van Holland. Bij Hoek van Holland besloot ik nog even een rondje te maken boven de nieuwe maasvlakte.

Om alvast op de goede hoogte te zitten klom ik boven de maasvlakte naar 1300 ft. Aan de toren vroeg ik om de waterweg te mogen volgen naar de Euromast. Na de toestemming nog even melden bij Maassluis en dan naar de Euromast. Het zich was heel goed zodat we alles duidelijk konden zien liggen. Bij de euromast aangekomen naar reportingpoint Papa en nadat ik mocht dalen naar 1000 ft, cross in the middle for a left hand 06. Op downwind aangekomen kreeg ik te horen dat ik nummer 1 was. Er was nog een auto van de havendienst op de baan voor inspectie en nadat deze de baan had verlaten, kreeg ik de landingsklaring.

Na een nette landing op de dremel, terug naar de club. Bij de club hielp Freek en Koos mij nog even met het op stal zetten van 'my bird'. Thanks guys! Na de administratie nog een colaatje en nagenieten van deze vlucht.

Dit weekend staat er een grote vlucht op de planning. Een trip naar Duitsland. Binnenkort meer...

Helaas geen foto's dit keer, maar hier wel de trip in google earth.

Geen opmerkingen: