900% Enthousiastme...
3 Vliegtuigen...
3 Dagen...
1 Missie... 3 Eilanden...
THE CHANNEL ISLANDS!!!
In navolging van onze trip naar Denemarken van vorig jaar werd ook dit jaar weer het idee geboren voor een meerdaagse trip. Dit keer een driedaagse trip zodat er op de bestemming ook het nodige gevlogen en bekeken kon worden. De datum werd al maanden van te voren vastgesteld en de bestemming besproken. We zouden gaan kijken of we de Channel Islands konden gaan bereiken. Zoals jullie wel weten willen plannen nog wel eens anders uitpakken dan gepland binnen de G.A.. Het weer is dan ook vaak de grootste roetgooier in het eten en de Channel Islands hebben nu eenmaal niet de beste reputatie met betrekking tot de weersomstandigheden. We besloten dan ook als eindbestemmimng voor de eerste dag een veld te kiezen op het Franse vaste land. We konden dan altijd de tweede dag nog kijken hoe goedgezind het weer ons zou zijn.
Ik had met Marcel afgesproken om half negen op de club te zijn. De Cessna PH-VZV is deze trip onze kist en moest opgehaald worden op Foxtrot. Omdat de auto's bij de club werden geparkeerd zette ik Marcel af bij Foxtrot.
Van Flight 48... (Club2009 Vlucht Channel Islands 1-3...) |
Toen de hele club compleet was werden de kisten volgeladen en getankt. Klaar voor de eerste leg. Marcel als PIC, ik als 'Co' en Oscar als pax achterin. Via de Hotel-departure verlieten wij de CTR. De SVT was reeds voor ons vertrokken en de SVY na ons. De route liep via Heemstede en Middelburg naar het COA-VOR. Het bekende Baken op de Belgische grens aan de kust. Ik meldde ons aan bij Oostende TMA waarbij wij toestemming kregen om in de richting van Brugge te vliegen, nadat de controller zijn tong had gebroken over ons callsign. Na Brugge verliep de leg naar het VFR-reportingpoint Torhout en vandaar rechtstreeks naar St. Omer. Brussels Info zette ons over naar Lille Info. Nu op zoek naar St. Omer. Nadat we dat veld hadden gevonden moesten wij onze komst in het frans aankondigen. Helaas geen engels sprekende controller, zeg maar gerust helemaal geen controller, dus over de frequentie van St. Omer Unicom in het frans aangeven waar je in het circuit zit met de toevoeging van St. Omer. Nu bestaan daar handige lijstjes voor, maar zodra een andere piloot over de radio in het frans begint te kwekken, dan is het toch verdomd lastig om een goed beeld te krijgen of en hoe het andere verkeer in het circuit zit. Goed uit de doppen kijken dus.
In eerste instantie overvloog Marcel het veld op zoek naar het seinenvierkant... Nope... Not in sight... Gelukkig zagen we de SVT voor ons landen zodat we wisten welke baan er in gebruik was. Uiteraard hadden we wel een idee in verband met de heersende wind, echter dit soort dingen zie je dan toch graag bevestigd. Marcel vloog het downwind op, en via base naar final. Aangezien ik de radio deed vermeldde ik dus in mijn beste frans onze positie. Nu is mijn beste frans denk beter dan het beste Nederlands van mening franse controller, dus met behulp van mijn lijstje kwamen we er wel uit.
Van Flight 48... (Club2009 Vlucht Channel Islands 1-3...) |
Na de landing parkeerden we de kist naast de twee anderen voor de hangaar. We werden welkom geheten door de plaatselijke beheerder die ons gretig rond liet kijken in de hangar, waar allerlei alleraardigste kistjes stonden. Menig welliswaar niet luchtwaardig, maar toch heel erg leuk om te zien. Oscar informeerde naar de landingsgelden. Enigzins verbaast keek de beheerder ons aan en al vlug was het ons duidelijk dat we geen landingsgeld verschuldigd waren, Viva la France!!! (Voor wat dit betreft dan)... Ook informeerden we nog even waar het seinenvierkant lag. Nog veel meer verbaasder reageerde deze man met 'pourquoi?'. Tuurlijk, waarom zou je zo'n ding neerleggen??? :)
Op het veld was een heerlijk restaurantje aanwezig, en omdat sommigen van ons honger hadden, althans één iemand in het bijzonder waarvan we discreet de naam niet noemen omdat het Manuel was, schoven we met de gehele groep aan tafel. Een alleraardigste lunch in de vorm van een diner werd voorgeschoteld. Lekker en zeker ook stevig...
Na dit diner, ehhh lunch, was het weer tijd voor de volgende leg. Dit keer was ik de Pilot in Command. Voor de take-off moesten we eerst back-tracken wat we dan ook maar gezamelijk deden zodat we vrij snel achter elkaar weg konden. Het baantje van St. Omer is niet echt een lang baantje dus besloot ik met een short-field take-off te vertrekken. Na take off meldden we ons weer aan bij Lille Info, waar een alleraardigse dame verwoedse pogingen deed om contact te krijgen met de VSY. Uiteindelijk lukte dit dan ook. Ik had mijn koers gezet naar Cayeux sur Mer om daar de kustlijn op te pikken en zo deze kustlijn een stuk te volgen. De VSY vloog dicht bij ons in de buurt. De kust ter plaatse is werkelijk geweldig mooi.
Van Flight 48... (Club2009 Vlucht Channel Islands 1-3...) |
Van Flight 48... (Club2009 Vlucht Channel Islands 1-3...) |
Schitterende krijtrotsen sieren deze kust. Aanvankelijk vloog ik op 2500 ft maar we besloten om op 500 ft langs deze mooie rotsen te gaan vliegen. Dit konden we alleen niet al te lang volhouden daar er verderop een kerncentrale staat. Dit is een Prohibited Area dus mag je daar niet doorheen vliegen. Netjes er omheen dus...
Na het passeren van de kerncentrale draaide ik de neus weer landinwaards. De eindbestemming voor deze leg was Deauville.
Van Flight 48... (Club2009 Vlucht Channel Islands 1-3...) |
De gekozen aanvliegroute voor dit veld voerde ons over twee mooie hoge bruggen alvorens downwind op te vliegen. Oscar was op deze leg mijn 'Co' en kletste ons bij de controller naar binnen. Even later zette ik de wieltjes op het franse asfalt. We moesten parkeren op het grasveldje. In de verte kwamen een aantal Dames en Heren aanlopen die in de richting van de SVT liepen. De boys van de SVT kregen een controle. Op het High Visability jasje van deze dames en heren stond dat ze van de customs waren. Achteraf bleek dat dit trainees waren en de SVT als slachtoffer hadden uitgekozen. De heren werden gevraagd of er eventueel drugs aan boord was en of ze meer dan 10.000 euro bij zich hadden... Hallo, wij vliegen voor ons plezier, dan hou je geen 10.000 euro meer over om me te nemen hoor :) Collegeaal als wij waren lieten wij de heren van de SVT maar even alleen met de dames en heren van de douane. Laten we ze nu vooral niet storen... Wij liepen dan ook rustig, maar toch gehaast naar het terminal gebouw. Niet dat wij wel drugs of geld bij ons hadden, maar wachten en vragen om een controle is niet echt onze hobby vandaag :)
Op het vliegveld van Deauville was niet veel te beleven. De terminalhal was leeg en het restaurant gesloten. We hoeven hier dus niet lang te blijven. Wel moesten we nog even tanken. De tankwagen met Jet-a1, jawel onze Cessna lust Jet-A1, werd besteld en de VZV op het betonnen platform getaxied. Dankzij de 'oplettende' brandstofboer kreeg de VZV een wasbeurt van Jet-A1. De nodige liters werden ook over de vleugel gespoten waarbij er ook in de cabine fuel terecht kwam. Lekker, worden we zonder drugs toch nog high!!!
Van Flight 48... (Club2009 Vlucht Channel Islands 1-3...) |
Voor de derde leg is Oscar de Pilot In Command en Marcel de 'Co'. In nam achterin plaats. Mijn beurt om foto's te schieten en lekker de omgeving in mij op te nemen. Het eerste gedeelte van deze leg vlogen we langs de stranden van Normandie, de bekende stranden van D-Day. Voor de kust liggen nog steeds de caissons die daar zijn afgezonken. Ook vliegen we langs de grote begraafplaats 'Normandy American Cemetery'. We verlieten de kust en Oscar stuurde landinwaards in de richting van onze eindbestmming voor deze dag: Dinard Pleurtuit. In de verte zagen we al de bestemming van de volgende dag liggen: Jersey!
Marcel nam contact op met de controller van Dinard. De kust is hier echt geweldig mooi. Erg rostachtig met vele baaitjes en haventjes afgeladen met zeil- en motorboten. Een geweldig gezicht zo in het late middag zonlicht. Even later zette Oscar de VZV neer op baan 17. De SVY was er al en Oscar parkeerde de VZV ernaast. Vlak achter ons kwam ook de SVT binnen. De kisten werden uitgepakt en voor de zekerheid ook maar vastgebonden.
Van Flight 48... (Club2009 Vlucht Channel Islands 1-3...) |
Voor de terminal werd een taxi gebeld en met twee taxies werden we naar het hotel gebracht. De spullen werden op de kamer gelegd en met de gehele groep bestelden we in de bar een heerlijk biertje. Met de taxi reden we naar St. Malo om daar te gaan eten. St. Malo is een gezellig vestingstadje met leuke terrasjes. We besloten neer te vallen op het terras van een Italiaans restaurant. We hadden als lunch al een stevig diner op, dus alleen een pizzaatje zou er dan wel inschuiven. Na het eten nog een rondje gemaakt door het stadje en daarna terug naar het Hotel. Morgen weer mooie vluchten voor de boeg...
Hier de gehele track en hier de foto's van deze dag...
3 opmerkingen:
Mooi begin, komt me vaag bekend voor.
Maarre, St Omer circuit meldingen bij Lille info? :-)
Nee via Unicom! Wel goed lezen Marcel... ;)
You are welcome...
Een reactie posten