The Sky is full of dreams...

I learned to fly between mine...

zondag 5 mei 2013

Flight 71... (Checkflight...)

Een PPL brevet wordt in principe voor twee jaar afgegeven. Wil je het brevet verlengen dan zal je moeten aantonen dat je nog kan vliegen en dat je nog over een gezonde dosis van goed vliegerschap beschikt. Afhankelijk van het aantal gevlogen uren in het tweede jaar maak je dan zo'n vlucht met een vlieginstructeur of examinator. De grens van het aantal uren ligt hierbij op 12.

Ikzelf heb meer dan twaalf uur gevlogen zodat ik de vlucht met een instructeur kon maken. Aangezien mijn brevet eind deze maand verloopt, heb k vandaag een vlucht gepland met Victor. Vaste lezers weten dat dit ook mijn instructeur was ten tijde van mijn opleiding.

Als kist he ik vandaag de Robin (SVT) geboekt. Voor de vlucht nam ik met Victor door wat er van mij verlangt wordt deze vlucht. Hoewel Calvin aanvankelijk het plan had om mee te gaan besloot hij op het laatste moment toch maar op de club achter te blijven. Ik vermoed dat de opmerking 'Stalls en Steile bochten'  hier wel een bijdrage aan had.

Goed, uiteindelijk ging ik dus samen met Victor de lucht in. Na take-off trok Victor t.h.v. de club het gas dicht. Achteraf hoorde ik dat het hele terras opveerde bij het geluid van een naar Idle getrokken motor.  Na deze engine failure after takeoff vlogen we verder en verlieten we de CTR bij Romeo.

We vlogen in de richting van de Biesbosch alwaar Victor mij eerst de steile bochten en de stall liet doen. Daarna in de richting van het laagvlieggebied voor de onvermijdelijke noodlandingsprocedures en voorzorgslanding.

Na alle verplichte nummertjes vlogen we in de richting van Mike om via de gelijknamige arrival terug te vliegen naar het veld. Overigens, voor degene die moeite hebben met het vinden van punt Mike. Een hamburgergigant is zo aardig geweest om hier een groot bord neergezet om Mike duidelijk aan te geven.

Bij het veld aangekomen vroeg Victor mij om een flapless landing. Helaas liet ik er  niet genoeg hoogte uitlopen om de kist op de afgesproken plek neer te zetten. Baan 24 was in gebruik en normaliter kan je er dan bij de highspeed exit makkelijk af. Om niet te veel rubber van de bandjes te laten slijten  besloot ik maar om bij de holding 06 er af te draaien.

Op de club nog even de gebruikelijke administratie gedaan en een biertje voor de goede afloop.

Het vliegbrevet is weer  oor twee jaar verlengd....

Hier de route in Google Earth.

Tot de volgende keer...




Geen opmerkingen: