The Sky is full of dreams...

I learned to fly between mine...

dinsdag 15 januari 2008

Les 4... (Circuitjes Seppe)

13-01-2008

De bewolking hing wel heel erg laag vanmorgen, de buienradar.nl gaf geen regen van betekenis. De les stond voor 15:00 gepland dus er was nog hoop. Op de computer maar naar ATCbox luisteren... Ai, heel weinig activiteit, alleen het IFR-verkeer...

De telefoon bleef echter stil, dus om half drie naar de club. Daar aangekomen was Victor nog aan de debriefing met mijn voorganger. Mooie gelegenheid om eerst de Pre-flight inspection te doen. De PH-SVU stond er nog warmpjes bij van de vorige vlucht. Dus alvast het standaard rondje rond het kistje. Dat scheelt weer tijd.

Victor had het aan het eind van de vorige les erover om misschien naar Seppe te vliegen om wat circuitwerk te gaan doen. Eigenlijk hoort dit nog niet op dit moment in de opleiding, maar Victor wilde wel eens kijken hoe dat zou gaan. We zouden er dan via een Romeo-departure uitgaan en op mijn verzoek bij de spoorbrug van Zwijndrecht een 360 maken. Mijn broertje was daar in de buurt op een verjaardag in een flat op de bovenste verdieping. Vrij makkelijk te vinden vanuit de lucht. Dus ff langsvliegen maar, het lag toch op de route...

Na mijn vaste passagier, de vaste lezers zullen wel weten wie, achterin te hebben vastgeknoopt de startup procedure van de Robin uitgevoerd. Arjan, wat dacht je ervan om zelf de startup request te doen. Lijkt me een goed plan Victor. Eerst ff oefenen... Tja, thuis vaak geoefend, maar nu echt op dat knoppie drukken, ehhhh Rotterdam Delivery, ehhh. Weet je wat Victor, doe jij m maar even. Zal je net zien... sla ik dicht.

Na de toestemming om te taxieen wij dus onderweg voor Runway 24. Nog even melden op Lima omdat de PH-SVQ net was geland en dus ook naar de club wilde. Bij V4 stond de kist al te wachten totdat wij voorbij waren. Beetje doorgassen dus... Bij V2 de Engine Run-up en Arjan is ready for departure. Dus "PVU is ready for departure" "PVU cleared fortake off", nog even herhalen en gas erop.

Nadat de wieltjes weer los waren van de grond waren klommen we richting de 1500 feet. Voorbij de Schie nog ff stukkie door en dan linksaf richting A20. Dan over het kleinpolderplein langs het centraal station en NN. Bij de klaringseplas rechtsaf naar de Brienenoordbrug en uiteindelijk Romeo. Nog even gedag zeggen aan de toren, tot straks...

Aangezien Zwijndrecht niet ver van Romeo ligt, en we graag zo goed mogelijk gezien wilde worden vanaf de grond gelijk maar een levelchange gedaan naar 1000 feet. De spoorbrug ligt vlak naast de tunnel van de A16, dus volgden we de A16. Bij de oude maas een bocht naar links gemaakt om zo boven het water uit te komen. De flat, waar mijn broertje met mijn schoonzussie op bezoek was, was al snel gevonden. Ik had thuis al op Google earth de situatie ter plaatse bekeken en dat scheelt dus een stuk. Helaas konden we natuurlijk niet lager dan 1000 feet. Dus één keer voorbij, daarna ongeveer 270 graden over rechts en nog één keer voor het flat langs. De hele familie heeft staan kijken, best heel gaaf...



Fototje door mijn broertje gemaakt...

Vanwege de tijd maar geen tweede rondje gevlogen, en dus over de spoorbrug weer naar de A16. Om nog meer tijd te sparen zette Victor de GPS aan voor een direct EHSE. Is natuurlijk niet echt VFR, maar in de verte was de Baseliek van Oudenbosh al zichtbaar. Die kant moeten we op. Seppe ligt daarachter. Dus toch VFR...

Na een paar minuten schoof de Baseliek onder ons door. Omdat we een cirquit zouden gaan vliegen moet er van te voren al een aantal checks worden gedaan. Victor gaf aan dat er voor een ongecontroleerd veld een ezelsbruggetje is, namelijk R.R.R. (Riemen, Rommel, Remmen). Zitten alle riemen vast? Ligt er nog losse rommel? Doen de remmen het? Dat laatste controleer je door met de voeten de remmen in te trappen. Voel je weerstand met je voeten dan is alles ok. Het is verstandig om deze check ruim voor het naderen van het cirquit te doen. Nu heb je er namelijk nog 'de tijd voor'. Victor meldde zich bij de havenmeester die ons melde dat de baan 25 in gebruik was.

Seppe dient te worden overvlogen op minimaal 1030 feet. Daarna stuur je de kist tussen St Willebrord en Rucphen door en dan netjes rechts om Rucphen heen naar 730 feet. Wel verdomd goed opletten of er ander verkeer in de buurt is. Seppe is ongecontroleerd, dus oppassen geblazen. Victor melde dat we het circuit binnenvlogen.

In het circuit geldt er weer een ander ezelsbruggetje: H.A.R.S. (Hoogte, Afstand, Richting, Snelheid). De hoogte van het circuit moet altijd 700 feet zijn, aangezien Seppe op 30 feet ligt, hier dus 730 feet aanhouden. Altijd de afstand tot de baan in de gaten houden, zodat je parallel aan de baan vliegt. Kies een vast punt in de verte zodat je je richting blijft houden. De snelheid moet op de 85 kts zijn.

Op downwind (lefthand 25) volg je een weggetje met een sloot ernaast die St Willebrord inloopt. Als de baan zich dan ongeveer 45 graden links achter je bevind dan draai je naar Base en verminder je gas zodat de daling wordt ingezet. Base 25 is zo kort dat je direct doordraait naar final. Dan met de stand van de neus regel je de sneleid en met het gas het glidepath. Aangezien er een crosswind aanwezig was moest op het laatst met rechts voeten worden gegeven om in lijn met de baan te komen en de knuppel naar links. Flaren en wieltjes op de grond. Het voetenwerk dient bij mij zeker nog finetuning. Het leek wel een slalom op de baan.

In totaal hebben we 5 touch en go's gemaakt waarvan er 1 flapless. Er komt gigantisch veel op je af in zo'n circuit. Alles komt dan bij elkaar en gaat heel snel. Enigzins vermoeiend zo'n eerste keer, maar wel heel gaaf... I did it!!!!


Netjes toch??

Na de 5e T/G vond Victor het welletjes en vlogen we rechts om het dorp Zegge heen weer terug richting EHRD.

Onderweg nog even een slow flight geoefend om de stand van het vliegtuig te voelen. Daarna nog een approach to stall. En dat zonder hoogte te verliezen. Dus steeds langzamer en de neus steeds hoger. Op het moment dat de stall-warning gaat, het gas er weer op en snelheid winnen. Omdat we nu toch bezig zijn, ook nog maar een steep-turn? Tuurlijk Victor, rechtuit vliegen lukt wel... Eerst een kleine bocht naar links om te kijken of er ander verkeer in de buurt is, bochtje naar rechts... Nee, geen ander verkeer. Dan de lucht afscannen van rechts naar links om dan de steile bocht naar links te maken, 45 graden, beetje gas erbij en stick iets naar achter. Netjes op level. Toch wel een lekker gevoel die extra 'G'-krachten. Daarna nog een bocht naar rechts, iets minder strak dan de vorige, maar zeker niet verkeerd.

Victor vroeg of ik een city- of een romeo approach wilde. Ik besloot voor de Romeo. Voor en achter ons zat er ook nog een kist van de club. Hoewel de kist voor ons niet ver zat, hebben we deze niet kunnen ontdekken. Laat maar weer zien hoe belangrijk het is om ook te luisteren waar het andere verkeer is. De kist voor ons kreeg vanaf Oscar een direct final 24. Victor vroeg mij of ik die ook wilde als we die aangeboden zouden krijgen. Ik wilde via Papa vliegen om zo de 'normale' procedure te volgen. We moesten op 1500 feet blijven vliegen in verband met het overige verkeer. Pas boven de baan kreeg ik toesteming om te dalen naar 1000 feet. Rechts naar downwind en dan cleared to land. Op final even vergeten om de flaps volledig uit te zetten. Uiteindelijk zette ik de wieltjes weer aan de grond op de drempel. Oeps, iets te vroeg....

Bij de club aangekomen hebben we de kist in de hangar gezet. Ook een andere kist werd binnen gezet. En als je dan achter in de hangar staat en er staan drie kisten, strak naast elkaar geparkeerd, dan ineens zijn er wel heel erg veel vleugels waar je langs en onder door moet kruipen om weer naar buiten te komen...

Binnen hebben Victor en ik, onder het genot van een biertje, en nog een biertje de vlucht nog eens doorgenomen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik duidelijk vermoeid was nadat ik uit de kist stapte, maar het voelde wel heel lekker. Zo'n vlucht geeft echt een rush! We hebben heel veel dingen gedaan en Victor was daar zeker over te spreken. Het voelt heel goed...

Bij Timo heb ik het lidmaatschap geregeld. Ik hoor nu dus echt bij de club!! Inmiddels is de afspraak voor een medical geregeld. 7 februari staat deze gepland. Eerder was helaas niet mogelijk...

next flight: 27 januari 2008 om 13:00 uur.

Hieronder nog de gevlogen route...


Tot de volgende keer...


groetjes,
Arjan

5 opmerkingen:

Rembrand zei

Hey Arjan,

Leuk verslag weer!

Groeten,
Rembrand

Anoniem zei

leuk verslag Arjan! 4 lessen en dan circuits op Seppe, netjes hoor. Mooi te zien dat je op Seppe de neiging hebt om de snelweg heading te volgen bij het uitklimmen!

Succes en wie weet tot op de club een keer.

Arjan zei

Thnx Martijn,

Na de eerste T/G inderdaad (onbewust) de snelweg gevolgd, de keren daarna de zendmast van Roosendaal aangehouden. Overigens zette de crosswind mij ook opzij hoor ;-)

tot op de club

Skycaptain Marz zei

Goed verhaal weer inderdaad. :)

RT is een kwestie van doen hoor. In het begin versta je er geen bal van, daarna vergeet je wat je moet zeggen, en daarna gaat het iedere keer steeds beter.

Nette circuitjes hoor. Ik zei al; natuurtalent.

Arjan zei

Nogmaals bedankt voor het compliment Marcel... CU @ the club