07-03-09
Eijndelijk was het vandaag dan weer zover. Na 6 weken paste eindelijk in mijn agenda weer een les. Je kent het wel... Andere verplichtingen, slecht weer en een vakantie in de sneeuw lieten een tussentijdse les niet toe. Mijn solo-uren bleven wat achter zodat het vandaag een solovlucht zou worden. Binnen afzienbare tijd moet de grote driehoek gevlogen worden en ik was eigenlijk nog niet alleen wat verder weg geweest naar een vreemd veld. Een poosje geleden had ik dan ook met Victor besproken dat een vlucht naar bijvoorbeeld Teuge een goede oefening zou zijn. Voor het eerst alleen navigeren.
Afgelopen donderdagavond had ik de kaart al op tafel gegooid om te kijken of ik dan een leuke route zou kunnen vinden om er naar toe te vliegen, de terugvlucht zou ik dan in één lijn doen. Onderweg een koersverandering en het crossen van Deelen CTR zat in de planning. Dus koers uitgezet en alles voor zover mogelijk op papier gezet. De wind kon ik uiteraard pas op het laatste moment erin verwerken. Dus zo de heen- en terugvlucht op papier gezet.
Vrijdag had ik de TAF en het Bulletin al in de gaten gehouden. Het zag er allemaal goed uit. Wel een passerende occlusie, maar naar het liet aanzien zou de bewolking boven de 2500 ft blijven. Zoals sommige van jullie wel weten ontstaat een occlusie uit twee elkaar inhalende fronten. Dit keer was het een zwakke occlusie en kwam er geen neerslag aan te pas.
Vanmorgen heb ik het navigatieplan afgemaakt met de wind in de hoop dat er niet veel zou veranderen. Anders moest ik hem op het laatst nog even aanpassen. Op de club nog de laatste berekeningen gemaakt voor de vluchtplanning. De PH-SVT stond netjes afgetankt voor de deur. Dus direct maar de walkaround gedaan. Dan hebben we die alvast gedaan.
Victor kwam net binnen van de vorige les en begon aan de debriefing. In de tussentijd checkte ik nog of ik alle gegevens compleet had zodat ik Victor lastig kon gaan vallen voor een Solo-verklaring. In de tussentijd hoorde ik wat andere vliegers discusieren over het weer. Sommige van hun waren terug gekomen en ook de toren had er wat terug gehaald. Vanaf het westen bleek de bewolking naar beneden te komen. Dit was echter heel lokaal omdat het vanaf Hoek van Holland naar het noorden weer juist goed bleek te zijn. Samen met Victor heb ik nog even de taf's en metars bekeken. Deze gaven dit echter niet aan. Victor gaf mij de verklaring waarbij hij aangaf dat indien ik het niet vertrouwde ik onmiddellijk terug zou komen. Naar Teuge is natuurlijk één, terug kunnen komen is twee. Ergens een hotelletje pikken is natuurlijk altijd leuk. Maar dan moet je dat wel van te voren plannen, en dus niet omdat je niet meer terug kan komen. Bovendien vereist goed vliegerschap dat je van te voren kan bepalen dat je daadwerkelijk ook terug kan komen. En dat zou volgens de Taf's inderdaad moeten kunnen.
Spullen bij elkaar gepakt en op naar de kist. Inladen en de checklist doorlopen. Atis uitgeluisterd en delivery opgeroepen. Delivery gaf aan dat de cloudbase op de Mike-departure naar beneden kwam en dat dat mogelijk een show-breaker zou kunnen gaan worden. Desalniettemin kreeg ik een clearance for startup. In de tussentijd kwam Victor naar buitengelopen. Niet dat hij twijfelde aan de solo-verklaring, maar hij wilde mij nog even op het hart drukken dat ik rechtsomkeer zou maken als ik het niet zou vertrouwen. Eigenlijk tegen beter weten in omdat ik dat uiteraard zowiezo als zou doen. Dus kist gestart en taxi-clearance aangevraagd en gekregen. Bij V2 de runupchecks en bij de toren ready for departure gemeld. Voor mij ging nog even een Transavia weg en na het landen van een Cessna mocht ik uplinen. Even later was ik airborne.
Vooral boven de stad hing een dikke prut. De mike departure was precies de scheidslijn tussen slecht en iets beter zicht. De Romeo Arrival en Departure zat dik in de soep. Duidelijk below VMC. Voor mij zat een kist die al aan de toren had gemeld dat de Mike-departure nog te doen was. Na het passeren van Oscar werd het dan ook iets beter en vloog ik naar Mike. Boven Mike meldde ik mij af bij de Toren.
Ik had berekend dat de koers 102 moest zijn, dus moest ik een rechter bocht naar deze koers maken. Ehh, toch wel eigenlijk wat donker die kant op. Als snel werd het inderdaad wat donkerder en het zicht duidelijk slechter. Al snel besloot ik niet op deze koers verder te gaan. Links van mij zag het er iets lichter uit en in de verte leek het nog lichter te worden. Ik besloot om niet verder te gaan en in de richting van de A12 te vliegen om zo in de richting van Utrecht verder te vliegen. Mijn track terug werd nu mijn track heen. Hoewel ik nog steeds Teuge als destination had, leek dit als een soort uitwijk. Dus het navigatieplan, waar ik dus sinds donderdagavond al mee aan de slag was geweest kon na één minuut al over de schouder, op de achterbank gegooid worden. Verder had ik voor mezelf al besloten dat als ik boven de A12 aangekomen ook niet voldoende zicht had naar mijn zin, dat ik dan rechtsomkeer zou maken, terug naar Rotterdam.
Ik leek de goede kant op de gaan. Het zicht was voldoende, om mij verder zonder samengeknepen billen verder te laten gaan. Het vreemde was dat de wolkenbasis op zich hoog genoeg zat. Ik vloog op zo'n 1500 ft en had nog wel hoger kunnen gaan. Het zich was echter de spelbreken hierin. Af en toe was er echter een pluk wolken die mij echter naar beneden dwongen. Maar snel was het daarachter al weer wat lichter zodat ik weer terug kon naar 1500 ft.
Ter hoogte van de Meern meldde ik mij aan bij Dutch Mill Info en gaf ik mijn intenties door. Ik hoorde ook andere kisten die zich melden en ook onderweg waren naar Teuge. Al vlug schoof Utrecht onder mij door. Zo vloog ik door in de richting van Teuge. Het toeval wil dat mijn track aardig evenwijdig liep aan o.a. de A1. Deze loopt uiteindelijk onder Apeldoorn langs en brengt mij zo bij punt Sierra om Teuge aan te vliegen.
Bij het naderen van punt Sierra meldde ik mij af bij Dutch Mill en riep ik Teuge Radio op voor de Aerodrome information. RWY 27 was, zoals verwacht in gebruik. Vlak voor mij zag ik van links een cessna indraaien voor punt Sierra. Met een iets wijdere bocht draaide in achter de Cessna aan om zo wat afstand van deze kist te creeeren. Eigenlijk kwam dit wel mooi uit omdat ik nu, mijn of meer achter deze Cessna kon aanvliegen. Uiteraard keek ik wel naar de orientatiepunten in het circuit. Ik meldde mij op Sierra en de Cessna in sight. Op Downwind de checks en de flaps en bij het indraaien naar base het gas terugnemen. De cessna vloog voor mijn gevoel toch wat langzamer zodat in de bochten maar iets wijder nam om extra afstand te creeeren. Op final de flaps er verder uit en opmaken voor de landing. De Cessna draaide mooi op tijd van de baan af zodat ik mijn kissie mooi op de baan kon neerzetten. Na de baan afgedraaid te zijn even aan de havenmeester gevraagd waar ik mocht parkeren. Ik werd naast een andere Cessna gedirigeerd en parkeerde netjes in het gras. Checklist afwerken en naar de havenmeester om de landing te betalen. Nog geen twee tientjes. Niet verkeerd dacht ik zo.
In het restaurant was een besloten feestje aan de gang zodat ik door werd verwezen naar de kantine van de vliegclub ernaarst voor een lekker bakkie capucino en een koekie... ;)
De daglicht periode liep tot ongeveer kwart voor zeven LT. Ik wilde dus uiterlijk kwart over zes op Rotterdam zijn. Mocht Rotterdam om wat voor reden dicht zijn dan heb ik nog tijd genoeg om uit te wijken. Ik wilde dus rond kwart over vijf weer weg. Voor ik er erg in had was het haast zover. Dus weer naar de kist toe, inladen, vastgespen en starten. Onderweg naar de kop van RWY 27 deelde de havenmeester mij mede dat hij het flightplan zou activeren zodra mijn departure een feit was. Na de runupchecks draaide een sleepkist kort voor mij in om een sleep op te pikken. Even wachten tot die veilig uit de weg was en uplinen for departure. Snel maakte de wielen zich weer los van de baan. Arjan was weer airborne. Na het circuit te hebben verlaten vloog in ten noorden van Apeldoorn langs om zo mijn track op te pikken. Op het moment dat ik mijn navigatieplan erbij pakte zag ik dat ik de wind niet door had berekend. SHIPS!!!!!! Maar van de heenweg wist ik dat de wind 240/245 was. Mijn TT was 252 dus een paar graden correctie was voldoende. Ik zou er alleen iets langer over doen omdat ik de wind nu tegen had.
Via dezelfde weg vloog ik dus weer terug. Het zicht was wel ietsjes beter. De brokjes in de soep waren nu weg. De soep was nu een meer homogene massa. Met name bij Utrecht is het wat drukker met lijntjes op de kaart en is het dus lastiger om je positie op de kaart te bepalen. Met een paar correcties voor de koers zag ik uiteindelijk de Reeuwijkse plassen opduiken. Ik meldde mij weer af bij Dutch Mill en deed ik de initial call voor Rotterdam Tower. De controller week af van het protocol en gaf mij direct de hele riedel voor de mike-arrival, information en QNH. "Zo, dat was een snelle". Tower begroette mij vriendelijke en gaf aan dat ik de laatste was die binnen zou komen. Hij had mij al op de radar zien aankomen en hield mij al in de gaten. Ik bedankte hem en bevestigde de gegevens. Direct bood hij mij na Oscar een direct Final 24 aan. Ik gaf aan dat ik graag van de direct gebruik wilde maken, mits ik bij Oscar de baan in zich zou hebben. Bij Oscar had ik de baan net in het zicht en meldde mij Oscar voor de direct Final 24 if still available. Ik greeg toestemming met de mededeling me boven het VOR te melden voor Final. Zo gezegd zo gedaan en na een ietwat minder mooie landing dan ik had gewild draaide in bij V3 de baan af naar Lima.
Met behulp van Wouter heb ik de SVT op Stal gezet (nog bedankt Wouter). Daarna snel naar binnen om de administratie af te werken. voor de deur stond een ontvangstcommité, naar ik toch verwacht had met een biertje voor mij klaar. Helaas, het bleek de rookploeg te zijn :)
Binnen zat Victor aan tafel met een nieuw lid van de club. Timmo Primus had zijn introductiepakket inmiddels opgevlogen en besloten om verder te gaan. Ik vroeg of Victor na mijn adminstratie nog ff tijd had voor een glaasje 'sap'. Nadat ik het ingevulde journaal bij Jannie had ingeleverd voegde ik mij met drie sappies aan tafel bij Victor. Je moet zo'n nieuw lid zich gelijk thuis laten voelen toch? Zo hebben we met z'n drieen nog even mijn vlucht gezellig doorgenomen.
Het loggen van de heenvlucht is helaas niet gelukt. De log van de terugvlucht vind je hier.
Groetjes,
Arjan
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
5 opmerkingen:
En mooi weer wat solo tijd in je logboek.
Het wordt inderdaad tijd voor wat beter weer. Laat de lente maar beginnen, dat prutweer heeft nu lang genoeg geduurd.. :)
Hey Arjan,
Nou, dat was best een spannend vluchtje, zo op de rand van VMC. Gelukkig is de vlucht prima verlopen. En zo moeten afwijken van de geplande vlucht, is natuurlijk een zeer goede oefening.
Keep on flying!
Oscar
Je hebt een mooi verslag geschreven Arjan! Ik herken ineens je foto :) Ik liep zaterdag langs toen jij in de kist zat voor de club. Anyway. Het zicht was inderdaad niet ideaal. Ik kreeg een les voorzorgslandingen en dat was flink werken!
Die Cessna op Teuge, was dat er een van onze club?
@ Marcel,
Inderdaad, laat het mooie weer maar komen. Hoop nu wat frequenter te kunnen vliegen voor de solo-uurtjes
@ Oscar,
Helaas vloog ik niet zo strak als dat ik wilde. Maar het was zeker leerzaam, en ben geen moment de weg kwijt geweest :)
@ Ben
Volgende keer ff handje schudden. Kunnen we daarna een keer een sappie pakkie aan de bar... ;)
Ik wacht met ongeduld op het verslag van je vlucht op 21 maart!
Een reactie posten