The Sky is full of dreams...

I learned to fly between mine...

zaterdag 19 september 2009

Flight 8... (Valkenb... ehh Seppe...)

Zo vlieg je weken niet, zo vlieg je twee keer op één dag...

Na de passagiersvlucht van vanmorgen staat er vanmiddag een vlucht naar oud Marinevliegveld Valkenburg op de planing. Normaal is het niet mogelijk om naar Valkenburg te vliegen daar het veld alleen door de plaatselijke vliegclub gebruikt mag worden. Nu heeft deze vliegclub vandaag een Flyin en mogen buitenstaanders hier dus ook naar toe komen vliegen. Een ideale gelegenheid dus om EHVB in het logbook te krijgen.

Tijdens de vlucht van vanmorgen was inmiddels Calvin, Jessica en Luca naar de club gekomen. Marcel en Bianca hadden ook het plan opgevat om naar Valkenburg te gaan en we hadden dus afgesproken om met z'n allen in twee kisten te gaan. Uiteindelijk zou ik met de SVQ en Marcel met de SVR gaan. Marcel en Bianca waren inmiddels ook gearriveerd.

Aangezien de havenmeester op Valkenburg wilde weten wie er allemaal komen en wanneer deze komen moesten we voor vertrek even bellen. We zouden dan een slot-tijd doorkrijgen, zeg maar een tijdstip waarop de op een bepaald punt verwacht wordt. Marcel had inmiddels gebeld en om 14:10 waren we welkom. Net terwijl ik het flightplan op de computer aan het invullen ben, komt er een ander lid van de club met de mededeling dat de baan van Valkenburg net dicht was in verband met een te harde landing door één van de aanwezige kisten. Deze was door het rechter wiel van het landingsgestel gezakt. Een incident dus waarbij het hele circus van luchtvaartinspectie en -politie bij hoort te komen. Onbekend dus hoe lang het allemaal gaat duren.

We besloten het één en ander af te wachten en namen maar een drankje. Rond twee uur belt Marcel nog even met Valkenburg. Situatie onveranderd. In de tussentijd hadden we besloten om een alternatief te zoeken. Mocht Valkenburg niet open gaan dan zouden we even wat gaan drinken op Seppe. De SVR moest om 17:00 uur weer terug zijn, dus we konden ook weer niet al te lang wachten. Het werd dus Seppe...

Het vluchtplan werd ingediend en iedereen nam plaats in de kist. Marcel taxiede eerst uit naar de Runway en ik volgde kort. Na een paar meter te hebben gereden hoorden we op onze headset dat er net een kist airborn was van Valkenburg, de baan was dus net open... Net nu we alles om hadden gegooid. Nou ja, lekker dan...

Van Flight 8... (Valkenb... ehh Seppe...)


Marcel vertrok als eerste via de Romeo-departure. Helaas moest ik wat langer wachten als gevolg van een Runway Inspection. Hierdoor liep Marcel te ver op mij vandaan. Even later kwamen wij los van de baan en klom ik naar een hoogte van 1500 ft. Helaas was het zicht er niet echt beter op geworden. Bij Romeo nam ik weer even afscheid van de Toren en zete ik de neus in de richting van Seppe.

Van Flight 8... (Valkenb... ehh Seppe...)

'Helemaal niet eng hoor...!'

Via de frequentie 123.45 probeerde ik contact op te nemen met Marcel. Afgezien van wat druk pratende franstalige heren kreeg ik geen contact met Marcel. Na mijzelf aangemeld te hebben bij Seppe Radio overvloog ik het veld op 1200 ft. Marcel was inmiddels gelan en zag mij overvliegen. Met een wijde bocht vlogen we om Rucphen heen al zakkende naar circuit hoogte. Runway 07 was in gebruik dus vloog ik met een linker bocht naar downwind. Ik was de enige in het circuit op dat moment en even later zette ik de SVQ op het asfalt.

Na het parkeren liepen we gezamenlijk in de richting van de toren. Marcel en ik liepen even naar de havenmeester voor het landingsgeld en het vluchtplan voor de terugvlucht. De dames waren inmiddels doorgelopen naar het volle terras en een tafel bemachtigd.

Tijd voor een heerlijk glaasje fris terwijl er nodige andere vliegtuigen landde en vetrokken min of meer van vlak naast ons tafeltje. Je kan het slechter treffen :)

Nadat de glazen leeg waren werd het weer tijd om terug te gaan naar Rotterdam.

Van Flight 8... (Valkenb... ehh Seppe...)

Marcel weer voorop. Via de Moerdijk vloog ik weer terug naar Romeo. Op de radio was het een drukte van jewelste. Dat betekend natuurlijk ook dat het druk in de lucht is. Voorbij de Brienenoordbrug naderde mij van rechts twee banner vliegtuigen. Aangezien deze jongens een stuk langzamer vliegen kon ik voor hen langs. E was geen moment stilte op de radio en dan ook verdomd lastig om tussentijds de positie door te geven zonder iemand anders per ongeluk in de rede te vallen.

Uiteindelijk kreeg ik een lefthand Runway 06 en terwijl ik downwind draaide zag ik Marcel de landing uitvoeren. Daarna was het onze beurt en even later stonden ook wij weer op de grond. Bij lima meldde ik mij af. De controller had het zo druk dat hij riep: 'All stations requesting to sign off, frequencychance approved.' Dat scheelt.

Met behulp van Marcel zette ik de SVQ weer op stal en daarna naar binnen voor de nodige administratie.

Ondanks dat het geen Valkenburg is geworden, was het weldegelijk een gezellige middag...

Hier de foto's en hier de track in Google Earth...

Tot de volgende keer :)

Geen opmerkingen: