The Sky is full of dreams...

I learned to fly between mine...

zaterdag 27 maart 2010

Flight 18... (Memorial...)

Volgende week zijn de Sailingkids weer op de club. Ik heb mezelf opgegven om voor deze kinderen te gaan vliegen. Ik ga dan vliegen in de SVM (Robin Dr400). Het was al weer even gelden dat ik Robin had gevlogen dus besloot in om vandaag even een klein vluchtje te maken in de Robin om weer even het stick-gevoel te krijgen. De SVM was de hele dag bezet dus werd het weer eens een oude vertrouwde Robin Diesel. De PH-SVU.

Uiteraard ging maijn vaste 'Co' weer mee vandaag en in eerste instantie zou mijn broertje ook me gaan. Helaas moest hij op het laatste moment afzeggen. Volgende keer beter maar weer. Op de club kwam ik Manuel nog tegen die samen met mijn 'oude' instructeur Victor zich had laten uitchecken op de Robin. Altijd handig om meerdere typen te vliegen.

Er zat nog ruim voldoende brandstof in de kist zodat ik niet de tankwagen hoefde te bellen. Het was de bedoeling om even een kort vluchtje te maken naar Hoek van Holland en dan via de Waterweg weer terug naar het veld. Het ging alleen maar even om het gevoel...

Na de walkaround stapten Calvin en ik in de kist en al vlug taxieden we in de richting van runway 24 V2. Onderweg moest ik de para-kist voorrang geven die van rechts van de apron kwam. Na de runup checks kreeg ik een cleared for takoff en al snel hing ik weer eens in de lucht. Ik had om een direct Vlaardingen Whiskey gevraagd en kreeg deze ook toegewezen. Op 1000 ft maakte ik boven de woning van mijn moeder een orbit. Mijn broertje was daar ook net aangekomen zodat ze uitgebreid omhoog stonden te zwaaien.

Na de orbit vloog ik nog even over een speciaal plekje voor een 'memorial-greeting'... Wat zou ie trots zijn. En zeker vandaag!!!

Daarna zette ik de neus in de richting van Whiskey om de ctr even uit te vliegen. Ik meldde me overhead Whiskey en vroeg de toren of ik op de frequentie mocht blijven omdat ik binnen 10 minuten deze weer wilde binnen vliegen. Dat was uiteraard geen probleem...

Via Hoek van Holland vloog ik even naar de nieuwe Maasvlakte waar het nieuwe land werd opgespoten... Was weer een mooi gezicht om die boten te zien 'rainbowen'.
Van Flight 18... (Memorial...)

Van Flight 18... (Memorial...)


Na een orbit over deze schepen klom ik terug naar een hoogte van 1300 ft aangezien de Tower je op deze hoogte via de waterweg laat vliegen... Ter hoogte van Hoek van Holland meldde ik mijn intenties aan de Toren en werd ik gevraagd om mij te melden bij Maassluis. Nog voordat ik mij kon melden clearde de Toren mij naar de Euromast.

Met de wind in de rug gleden we zo naar Rotterdam. Wat vliegt die Robin toch heerlijk. Ik hoop dat er een oplossing gevonden wordt voor de Robin Diesels op de club. Ik zou deze kisten voor wat betreft hun vliegeigenschappen niet willen missen. Daarnaast zien ze er natuurlijk ook nog eens heel goed uit. En het oog wil ook wat toch?

Bij het naderen van de Euromast hoorde ik al dat het erg druk was. Twee kisten in de holding bij papa en een Transavia op final 24. De toren droeg mij op om te holden bij de Euromast. Dus een extra rondje boven de stad. En nog een rondje... Van de toren moest ik nog een derde rondje maken waarna ik door mocht vliegen naar Papa. Nog steeds op 1300 ft. Na Papa nog steeds op 1300 ft over het midden van de baan voor een righthand circuit. Op Downwind was ik nummer één. De Toren had het nog even 'aan de stok' met de Lifeliner die niet helemaal deed wat hem werd opgedragen. Maar uiteindelijk kwam alles goed. De toren gaf aan om base te draaien waarbij ik het gas eraf haalde omdat ik nog steeds op 1300 ft zat. Er moest dus aardig wat hoogte af. Met twee standen flaps en snelheid op 70 kts op final gleden we netjes naar de baan. Met het grondeffect als kussen zette ik de SVU netjes op het asfalt... Heerlijk...

Op het apron was het druk, er stonden wel 5 kisten van Transavia. Erg leuk om te zien.
Van Flight 18... (Memorial...)


Terug op de club nog even de adminstratie en een colaatje. Was welliswaar een korte, maar heerlijke vlucht...

Calvin heeft nog een filmpje gemaakt van de landing. Dit volgt.

Hier de foto's en hier de track in Google Earth...

Tot de volgende keer!!

2 opmerkingen:

Skycaptain Marz zei

Pas ook weer even de SVQ meegenomen voor het gevoel. Maar die diesels vliegen toch fijner.
Wat is het toch waardeloos om te kunnen vliegen. :)

Arjan zei

@ Marz.

Het is jammer dat er een negatieve sfeer rond de Diesels hangt. Ze blijven mijn voorkeur houden... We hebben inderdaad een hele vervelende hobby. We moeten maar zoveel mogelijk vliegen, misschien gaat het dan wennen ;)