The Sky is full of dreams...

I learned to fly between mine...

zaterdag 12 juni 2010

Flight 22... (Piloot of Buschauffeur...)

Een paar weken geleden was ik op een verjaardag bij vrienden. Max, het 6-jarige neefje van Marco was daar ook. Marco vertelde Max dat ik in een vliegtuig kon vliegen. Ik had direct de aandacht van Max. Max wilde ook piloot worden... of buschauffeur, hij twijfelde nog een beetje... Op de vraag of hij mee wilde viegen hoefde hij echter niet lang na te denken. Enige voorwaarde van mijn kant was dat Marco ook mee zou gaan ;) René had er ook wel oren naar...

Vandaag was het dan zover. Met een enigzins gespannen gezicht kwam, nee niet Max maar Marco, de club binnen. Ik was reeds naar de club gegaan om de boel in orde te maken. Ze waren ruim op tijd, René kwam iets later. Alle tijd dus voor nog een bakkie te doen. Ondertussen vroeg Max honderd uit en genoot hij van de aankomende en vetrekende vliegtuigen vanaf het terras.

Nadat de Cessna PH-ANH weer beschikbaar was en René gearriveerd, was het tijd om met z'n allen in te stappen. Max zat op de stoelverhoger naast mij en Marco en René kropen 'gewillig' achterin. Vandaag was baan 24 in gebruik, dus lekker een stukkie taxien naar V2.

Ik werd geklaard voor een Hotel-departure en even later maakten we snelheid om airborne te gaan. We zouden eerst naar Hoek van Holland vliegen voor een orbit boven de woning van Marco. Max wist precies waar hij zat iedere keer en wees mij de weg naar Hoek van Holland. Geweldig zo'n Co. Bij Whiskey meldde ik mij bij de toren en vroeg ik op de frequentie te blijven omdat het de bodoeling was om via de waterweg weer naar Rotterdam te vliegen. Na de orbit klom ik naar 1300 ft en zette ik de neus in de richting van Maassluis. Via de watrweg vlogen we zo langs Maassluis en Vlaardingen. Het arendsoog van Max spotte al vlug in de verte de landingsbaan.

Omdat het tweede doel van deze vlucht een orbit boven de school en opa en oma van Max was moesten we ook nog even naar Gouda. Ik vroeg dus aan de toren of ik door mocht vliegen naar Foxtrot en vandaar direct naar Mike. Ik kreeg hiervoor toestemming. Voordat we bij Foxtrot kwamen vlogen we nog even speciaal voor Marco langs de kuip. René had hier ietwat andere gevoelens bij ;)

Bij de Brieneoordbrug (Foxtrot) aangekomen zette ik de koers in de richting van Mike. Natuurlijk wel goed opletten dat er geen kruisend verkeer is en dat er later geen verkeer op een mike-departure hangt. Even later meldde ik mij voor even weer af bij Mike en vlogen we naar Gouda.

Boven Gouda was het even zoeken naar het huis van opa en oma. Maar toen die gevonden was draaide ik twee orbits boven de woning. Later hoorde ik dat ze ons inderdaad hadden gezien. Ik luisterde de ATIS uit en meldde me weer aan bij de Toren. In eerste instantie wilde ik vragen of ik een direct final 24 kon krijgen. Echter na het passeren van Mike hoorde ik van de controller dat de landingsbaan kennelijk gewijzigd was naar 06. Geen direct final dus. Dus werd het de standaard route via Oscar en Papa. Bij het naderen van het veld stond er net een 737 van Transavia op de holding 24 klaar voor vertrek. Ja inderdaad, nu was het weer baan 24... De 737 moest eerst op ons wachten voordat wij overhead waren geweest. Op het moment dat ik net overhead was, kreeg de 737 inderdaad de takeoff clearance. Een 737 moest op mij wachten. Meestal is het andersom ;)

Bij het naderen van de draai naar downwind mocht in kiezen tussen een righthand 24 of een lefthand 06. Bij de 06 moest ik alleen nog wel een orbit draaien op downwind. Ik koos voor de 24. De landingclearance kwam al vlug en ik draaide naar base en uiteindelijk naar Final. Aangezien ik wat hoog uit kwam landde ik wat verder op de baan. Dat kwam ook eigenlijk wel weer goed uit omdat er wat kisten stonden te wachten op 06v4 voor vertrek. Het gevolg was echter dan wel weer dat ik de baan moest verlaten via de holding van 06.

Bij de club aangekomen stapten we allemaal uit en werd ik vanachter aangesproken door een ambtenaar van de luchtvaartpolitie. Er vond een controle plaats. Marcel stond toevallig net zijn vliegtuig te inspecteren voor vertrek. Marcel begeleidde mijn passagiers terug naar de club zodat ik de controle samen met de ambtenaar kon doen. Ik moest zelfs blazen voor alcohol. Uiteraard was alles goed en kon ook ik terug naar de club.

Onder het genot van een colaatje werd de vlucht nog even doorgenomen. Max was er inmiddels uit: hij wordt piloot!... en als hij nog genoeg tijd en geld over had, dan ging hij voor de lol nog voor buschauffeur leren... Zo simpel kan het leven zijn...

Al met al een hele leuke vlucht...

Hier nog de track in google earth.

2 opmerkingen:

Skycaptain Marz zei

Ik wou eigenlijk ook buschauffeur worden op die leeftijd. Serieus!

Arjan zei

Max in eerste instantie ook. Maar na een vlucht met deze piloot (kuch) is ie helemaal om! :)