Vandaag stond de Grote Hoogvliegersdag van Schiphol op de agenda. Zoals jullie wellicht weten organiseert de Stichting Hoogvliegers dagen voor ernstig zieke- en gehandicapte kinderen en laat deze kinderen voor één dag piloot worden, en ze zo, en hun familie, een onvergetelijke dag te geven.
Helaas heb ik nog onvoldoende uren als Pilot in Command om met deze kinderen te mogen vliegen. Wel kan ik mij verdienstelijk maken als vrijwilliger op de grond. Vorig jaar heb ik dat al gedaan voor de Hoogvliegersdag op Rotterdam. Een enorm leuke en vooral ook indrukwekkende dag. Je hebt nu eenmaal met kinderen te maken die duidelijk minder geluk met hun gezondheid hebben gehad in het leven (als ik het zo mag omschrijven).
Om mijn steentje bij te dragen had ik aan Wouter eerder gevraagd of het mogelijk was om een kist van de club te kunnen ferrien naar en/of van Schiphol. Tevens natuurlijk een unieke gelegenheid om eens te kunnen landen of starten op Schiphol, en zo EHAM in het logbook te kunnen schrijven. Helaas bleek later dat er geen Cessna of Robin voor deze dag was in gedeeld. Ik ben vooralsnog op deze twee typen uitgechecked. Dan maar kijken of ik, en Calvin (hij had zich ook met volle overgave opgegeven als vrijwilliger) als passagier meekonden op één van de ingeplande kisten.
Een paar dagen eerder kreeg ik de indeling van de kisten voor vandaag in mijn mailbox. Het bleek dat er ook een Piper Warrior (SVI) meeging. Een kist die ik tijdens mijn opleiding wel een paar uurtjes had gevlogen, en dus niet helemaal onbekend voor mij was. Verder bleek dat ook Marguerite mee ging, een instructrice van onze club. Na wat over en weer te mailen had ik dus geregeld dat we inderdaad voor wat betreft de heenvlucht als passagier konden meevliegen, en de terugvlucht zelf van Amsterdam Naar Rotterdam kon vliegen als instructievlucht. TOP!!!
Vandaag moesten we om kwart over zeven op de club zijn. Benjamin was de heenvlucht de pilot in command. Ik en Calvin konden lekker achterin plaatsnemen om zo eens als passagier een vlucht mee te kunnen maken. Na de walkaround namen we plaats en liep Benjamin de checklist door. Vandaag was baan 06 in gebruik. In de tussentijd zie ik Marcel als passagier in de SVR stappen. Ook hij is er vandaag weer gezellig bij. Even later kiest Benjamin het luchtruim en kijk ik uitebreid om mij heen. Als passagier zie je nu toch veel meer om je heen als dat je zelf vliegt of 'Co' speelt.
Via de Mike-departure vliegen we naar mike om vandaar direct naar punt Victor te vliegen, het VFR-entrypoint voor schiphol. Onderweg zien we een paar 'big girls' boven ons vliegen. Geweldig om nu echt tussen deze grote dames door te vliegen. Marguerite meldt ons aan bij Schiphol Tower, terwijl we een andere VFR kist voor ons over Victor zien vliegen in de richting van Schiphol. Na Victor zien we in de verte het veld al liggen, wat langzaam dichterbij schuift. Van de toren moeten we een baseleg threshold 04 vliegen, wat inhoud dat we ter hoogte van de threshold van runway 04 de baseleg moeten vliegen, om niet in de weg te zitten voor het overige commerciele verkeer. Zo gezegd, zo gedaan... Met het sportieve bochtenwerk zet benjamin de SVI op het Amsterdamse asfalt. EHAM here we are...
Nadat we de baan zijn afgedraaid begeleid de 'follow-me' car ons naar de parkeerplaats. Vlak achter ons komt ook de SVR binnen. Nadat de SVI is geparkeerd lopen we gezamelijk naar de Hangar waar vandaag het Hoogvliegersspectakel gaat plaatsvinden. we melden ons bij de balie en krijgen onze identiteitskaarten omgehangen. Na een welkomswoord van Jeroen Engelkens nemen we onze posities in. Calvin en ik zijn eerst ingedeeld voor de parkeerplaats. Niet echt direct gerelateerd aan het vliegen vandaag, maar wel het eerste ontvangst van de 'piloten' van vandaag.
Al vlug komen de eerste auto's de parkeerplaats oprijden. Bij mijn vraag aan de chauffeur of hij/zij toevallig een piloot bij zich heeft, wordt er breed lachend en dol-enthousiast op de achterbank een vinger opgestoken: ik, ik, ik...Geweldig om die uitdrukking op die gezichten te zien... Vervolgens verwijs ik ze door naar de ingang van de hangar, alwaar het avontuur gaat beginnen... Ook Marcel, die bij ons is komen staan informeert of er soms piloten in de auto zitten, en ook hij krijgt dol-enthousiaste reacties... Erg indrukwekkend...
Na de parkeerplaats was er voor ons een taak in de hangar. We waren nu ingedeeld voor de catering e.d. wat neerkwam om er op toe te zien dat de gasten zich tegoed konden doen aan de drankjes en hapjes. Verder moesten we er op toe zien dat de tafels e.d. er netjes bijstonden en dat evetueel rommel in de daarvoor bestemde bakken verdween. Eerlijk gezegd regelde dit zichzelf min of meer. We hadden keurige gasten ;). Dit gaf ons de gelegenheid om eventjes een rondje te maken op het platfom om de diverse kisten te kunnen bekijken. Zo stond er een zeer luxe Dassault Falcon Zakenjet en ook een Beech King Air turboprop en een Dornier 28 van de Marine. De Antonov 2 van Classic Wings, een dubbeldekker deed haar startup. Geweldig om te zien. ondertussen kregen de kinderen in vrachtwagens een rondrit over schiphol met alle toeters en bellen, of anders gezegd, sirenes en helicopter. Ook gaf de brandweer een demonstratie met de firefly. Zie hiervoor de filmpjes en foto's op de site van Hoogvliegers.
'S-middags stonden Calvin en ik weer even bij de parkeerplaats. Nu vertrokken de nodige gasten en stuk voor stuk bevatte elke auto zeer tevreden en voldane gezichten, en dan heb ik het niet alleen over de kinderen maar zeker ook de ouders/verzorgers van deze kinderen. Ook voor hen was dit een mooie indrukwekkende en vooral geweldige dag.
Even later kreeg ik een telefoontje van Marguerite. Waar ik mij bevond want het was tijd om naar Rotterdam te vertrekken. De organisatie van alle vluchten was dermate goed gegaan dat eerder dan verwachte alle vluchten konden plaatsvinden. Ik sprak met Marguerite af dat ik rond drie uur weer in de hangar zou zijn, omdat ik dan zou worden afgelost bij de poort. zo gezegd zo gedaan.
Uiteindelijk leverden wij onze identiteitskaarten weer bij de infobalie in en wandelden we gezamelijk over het platform naar de SVI en na de inspectieronde staten we in het toestel. Ik liep de checklist af en Marguerite nam contact op met grondcontrol. We werden geklaard naar holdingpoint Rwy 04 Victor 4. Een leuk stukje taxien over Schiphol-Oost langs wat grote Airliners. Geweldig om tussen deze dames te taxien. We werden overgezet naar de toren en na de runup checks kreeg ik de Take-off clearance. Ik maakte snelheid en even later was mijn take-off van EHAM een feit. Na het passeren va Rwy 27 maakte ik een rechter bocht om zo de Victor-departure te vliegen op 1000 ft. Bij het naderen van Victor nam Marguerite afscheid van de Toren en werden we bedankt voor de geweldige dag. Wat een enorme samenwerking met de verkeersleiding was er vandaag. Super gedaan controllers!!! U enorm bedankt!!!
Na Victor zette ik de neus in de richting van koers 223. Onze directe weg naar Rotterdan voor de Mike-arrival. De vlucht verliep toch aardig turbulent en af en toe kregen we een flinke lift van de thermiek zodat ik de neus even naar beneden moest drukken om de hoogte te corrigeren. Verder verliep de vlucht zonder echte noemenswaardigheden. Niet echt erg omdat alle indrukken van deze dag aardig begonnen in te dalen. Via mike vlogen we standaard naar Papa waarna een cross in the middle voor een lefthand 06. Iets te ver om de exit victor 3 te halen zette ik de wieltjes netjes weer op het asfalt neer. Via victor 2 verlieten we de baan en taxiede ik terug naar de club om de SVI weer op haar plekje te parkeren.
Op het terras van de club nog even de adminstratie afhandelen en daarna nog een heerlijk biertje of twee, waarbij ik nog een compliment kreeg van Benjamin voor mijn mooie landing. Niet gek toch van een airlinepilot... ;) Op het terras werden de belevingen van deze dag nog eens doorgenomen. Iedereen was het er over eens: Wat een geweldige en ongelofelijk mooie dag op Schiphol. Fantastisch dat iedereen en elke instantie op deze manier kan samenwerken om deze kinderen een onvergetelijke dag te laten beleven.
De volgende grote hoogvliegersdag op Rotterdam hopen wij er weer bij te zijn!!!...
Hier nog even de track in Google Earth van de terugvlucht. Hier de foto's en hieronder het filmpje van de vlucht van Schiphol naar Rotterdam Airport.
Tot de volgende keer!!!!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten