The Sky is full of dreams...

I learned to fly between mine...

zaterdag 21 augustus 2010

Flight 29... (Spotting Seals...)

Binnen de familie werd er altijd geïnteresseerd gevraagd naar de vorderingen van mijn PPL opleiding. Uiteraard werd er dan gevraagd of ze na het halen van het papiertje een keer mee konden vliegen. Vandaag stond er zo’n vlucht op de planning. Oom Flip, Nicht Tanja en (aangetrouwde) neef Oscar wilden wel eens zien hoe de omgeving er nu eens van boven uitzag.

Voor vandaag had ik dan ook de PH-ANH (C172) gereserveerd. Een vier persoons Cessna waarbij door de positie van de vleugels mooi zich op de grond is. Rond half één kwamen mijn passagiers de club binnen zodat ik de passengerbriefing op het gemakkie kon doen. Na de uitleg naar de kist om mijn passagiers in te snoeren en te voorzien van een headset.
Van Flight 29
Met langzaam oplopende temperatuur liep ik de checklist door zodat ik de motor kon starten en er een verkoelend windje door de ‘airco’ (lees: ventilatiegaten) naar binnen kon komen.

Bij V2 deed ik de runup checks waarna ik mij gereed meldde voor vertrek en we even later in take-off konden gaan. In verband met twee te bezichtigen punten binnen de CTR, verzocht in aan de toren om na punt Oscar direct naar Oudekerk aan den Ijssel te vliegen en vandaar naar Ridderkerk. Na Ridderkerk werd kinderdijk met een bezoek vereert waarbij ik de CTR verliet.

Als eerste vloog ik in de richting van Hellagatsplein. Deze route liep langs punt Romeo, dus even oppassen voor ander verkeer. Een andere kist verliet net de CTR via Romeo dus en aangezien deze van rechts kwam, had deze dus voorrang. De toren informeerde deze kist over mijn afwezigheid. Aangezien ik inmiddels aan het klimmen was, was het verder geen probleem meer. Ik klom door naar 2500 ft en meldde mij aan bij Approach en meldde mijn intenties. Regelmatig werd ik door Approach op de hoogte gebracht voor ander verkeer in de omgeving. Toch wel lekker zo’n extra paar ogen. Ook mijn passagiers deden ijverig mee. Aangezien het mooi weer was, gleden er een hoop zeilbootjes over de Grevelingen. Een mooi gezicht.

Via Hellegatsplein vervolgde ik de route naar de St. Phillipsdam. Hierna een koers in de richting van de Grevelingendam. Approach meldde mij dat ik met deze koers hun gebied zou verlaten, echter het was mijn plan dat ik via een rechter bocht weer in de richting van Hellevoetsluis zou gaan en dus in het gebied zou blijven. Ter hoogte van Port Zeelande zette ik de neus in de richting van Hellevoetsluis en zette ik de daling in. Ik meldde mij af bij Approach. Vanaf de Haringvliet verzette ik de koers naar de tweede maasvlakte. Altijd mooi om de schepen daar bezig te zien om het nieuwe land op te spuiten. Tanja nam de yoke even in handen om te voelen hoe dat vliegen nu eigenlijk gaat, hmm dat reageerd toch heel anders dan een zeilboot :) Oscar spotte op een zandbank voor de kust een paar zeehonden, erg leuk om te zien.
Van Flight 29
Na de maasvlakte nam ik contact op met Tower om onze komst weer aan te melden met het verzoek om via de waterweg te vliegen.

Ik moest mij melden west-abeam Maassluis, het punt waar je de CTR weer binnenvliegt. Aangezien mijn passagiers in Vlaardingen wonen moest er natuurlijk een rondje boven Vlaardingen gevlogen worden. Dus ter hoogte van Vlaardingen aangekomen kreeg ik inderdaad toestemming van de Toren om op 1000 ft een orbit boven Vlaardingen te maken. Even zoeken naar de juiste straat en ja hoor gevonden. We werden zelfs vanuit de straat toegevlagd. Men wist dat we kwamen.

Tijd om weer terug te gaan naar het veld voor de landing. Ik nam contact op met de Toren voor de landinginstructies. De Toren wilde mij eerst naar Tango om vandaat uit een richthand downwind 24 aan te vliegen. Aangezien het eat drukker was en er kisten klaar stonden om op te linen maakte ik een longfield landing zodat we snel via V3 de baan konden verlaten.

Aangezien de ANH na mij ook nog gereserveerd was parkeerde ik de kist op het platform voor de club, ipv op haar parkeerplaats. Scheelt weer op de plek duwen en zo...

Na de kist weer geparkeerd te hebben en de administratie gedaan, uiteraard nog even nagenieten onder het genot van een colaatje.

Bij vetrek wilde Oscar eerst de parkeerkaart uit de auto halen. Daarbij kwam hij erachter dat de autosleutels niet meer in zijn broekzak zaten. Op het platform lagen ze ook niet. Dit kon eigenlijk maar één ding betekenen. Ze moeten uit zijn broekzak zijn gevallen in de kist. Tja, de ANH had inmiddels het luchtruim weer verkozen...

Gelukkig bleek ze maar een uurtje weg te zijn. Dus dan nog maar een drankje op het zonovergoten teras, niet echt een straf... Nadat de ANH weer was geland bleek inderdaad dat de sleutels hier nog lagen. Iedereen kon weer op huis aan.

Al met al een heel gezellige vlucht...

Hier de foto's en hier de route in Google Earth.

Bye Bye, Fly Fly...

Geen opmerkingen: