The Sky is full of dreams...

I learned to fly between mine...

zondag 22 augustus 2010

Flight 30... (Busting Clouds...)

Via de site van ATCbox was er vandaag een meeting gepland op Texel. Een eerdere poging kon helaas niet doorgaan vanwege het weer. Hoewel het van de week leek dat het weer wel goed zou zijn, werd dat steeds minder hoe dichter we bij deze datum kwamen.

Gisteravond nog de TAF's nagekeken, en vanmorgen nog met Marcel gebeld om deze door te spreken. Het was weer zo'n lekker twijfelgevalletje. Nu is het wel zo dat ik in principe de instelling heb: bij twijfel niet doen. We besloten toch naar de club te gaan om daar verder gezamelijk de stand van zaken door te nemen. Martin zou ook direct naar de club komen.

Op de club bekeken we gezamelijk de meteo. Maar met onderweg een broken- en overcast bewolking op 500/600 ft werd al snel duidelijk dat Texel vandaag onbereikbaar was voor ons. Helaas dus geen ATCbox meeting vandaag.

Via ATCbox waren er ook een aantal passagiers op de club gekomen. Er werd dus gekeken of er een alternatieve bestemming gevonden kon worden. Het leek er op dat Midden Zeeland een mogelijkheid was. Het weer kwam ook uit die richting, dus als het verder zou inzakken dan konden we altijd nog omkeren en terug gaan naar Rotterdam.

De flightplans werden gefiled, de nav-plans gemaakt en de kisten werden gechecked. We besloten om met z'n drieen een beetje bij elkaar in de buurt te blijven om zoiets extra's aan deze vlucht mee te geven. Ge-drieeen taxieden we naar Rwy 24v2 voor de runup checks. Marcel vertrok als eerste voor de Hotel-departure, gevolgd door Mark en ik als derde.


Van Flight 30


Al vlug bleek dat de bewolking lager hing dan dat de Metar aangaf. Ook het zicht was niet zo best te noemen. In eerste instantie moest ik runwayheading blijven vliegen om zo Mark wat ruimte te geven. Daarna moest ik eerst naar Tango vliegen. De toren hield ons gesepareerd. Marcel was inmiddels bij Hotel aangekomen en meldde dat de wolkenbasis omhoog ging. Reden voor mij om door te prikken naar Hotel.


Van Flight 30


Al vlug werd het weer minder. Na onderling overleg op de frequentie 123.45 besloten we om rechtsomkeer te maken naar Rotterdam. Nog even coordineren waar we ten opzichte van elkaar zaten en weer melden aan de toren. Om voldoende separatie te garanderen maakte de toren er een special VFR van. Terwijl Marcel op de Hotel arrival zat, moesten ik en Mark eerst een orbit maken boven resp Hotel en Whiskey.

Van Flight 30

Inmidddels was de bewolking zo laag gekomen dat we net aan de 500 ft kwamen. Na nog een orbit bij Whiskey was het mijn beurt om via de Hotel-arrival naar het veld te vliegen. Ik was blijk dat ik mijn PocketFMS bij mij had. Dat is dan toch een stuk makkelijker om de weg te vinden. Ook was het natuurlijk heel prettig om te weten dat de Toren ons op de radar in de gaten hield.

Even later stonden we weer op het Rotterdamse asfalt. Een kort maar best wel pittige vlucht. Zeker een stevige ervaring rijker....

Hier de foto's en hier de track in Google Earth

Film volgt...

Groetjes...

Geen opmerkingen: