The Sky is full of dreams...

I learned to fly between mine...

maandag 9 augustus 2010

Flight 28... (Aerobatics Les 1...)

In oktober vorig jaar heb ik op de club de unusual attitudes dag meegedaan. Zie hier het verslag. Met name het aerobatic gedeelte was toen heel erg gaaf, wat me deed besluiten om de aerobatic-cursus te gaan volgen. Mijns inziens twee vliegen in één klap: Een stuk extra vliegtechniek en een extra dimentie aan het vliegen. Gisterenavond besloot ik Hans te bellen om te vragen of hij mij vandaag de eerste les kon geven. Ik had al gezien dat de weersomstandigheden het zouden toelaten. Om 19:00 afgesproken op de club, zo gezegd... zo gedaan...

Voor de les gaf Hans mij de nodige eerste theoretische kennis en daarna samen de walkaround. Tijd om in te stappen. Terwijl ik de checklist doorliep deed Hans de radio met Delivery en de Toren. Hans zou de helde vlucht de radio doen zodat ik mij op het vliegen kon concentreren. Na Take-off werd het een direct Oud Beijerland, waar we de oefeningen zouden gaan doen.

Wat klimt die PH-SVN toch heerlijk snel. Hans adviseerde mij niet direct op snelheid te klimmen maar om toerental. Vol gas en 2500 rpm... Onze 'box' waarbinnen we onze oefeningen zouden doen zat tussen 3000 voet en FL50. Genoeg ruimte dus.

De eerste oefening was een Wing Over. Hans deed m eerst voor waarbij ik mee moest voelen met de knuppel. Daarna was het mijn beurt. Eerst het toestel in een klim, daarna aanrollen en vasthouden. Belangrijk is dat je voor je blijft kijken en de neus in de gaten blijft houden. Op het moment dat de neus door de horizon gaat vallen terugrollen en iets verder weer doorrollen. Daarna de stick weer neutraal, en als de boxht dan mooi is uitgevoerd zit je weer op dezelfde hoogte, alleen in tegenovergestelde richting.

De volgende manoeuvre was de Barrel roll. In dit geval de neus omhoog trekken en daarna volledig aanrollen en vast houden tot je weer level bent. Het mooie van de barrel roll is dat je gedurende de gehele manoeuvre netjes in je stoel gedrukt blijft zitten.

De volgende stap was de ailleron roll. Feitelijk maak je hier een volledige omwentelijn om de lengte as. Wat je hier wel moet compenseren is het hoogte verlies bij het rollen. Dus eerst aan de knuppel trekken en wanneer je op z'n kop vliegt dan moet je de stick drukken. Daar moet je dus wel even bewust bij nadenken, ook een klein beetje voeten is hier nodig.

Hans was best tevreden over de manoeuvres die ik uitvoerde. Tijd voor de looping. Eerst aanduiken tot een snelheid van 120/130 knopen en daarna de stick flink trekken. Hier doen de G-krachten hun werk. De manoeuvre levert al vlug zo'n 4G op. Mijn looping kwam tot 3G en dat vond ik nogal wat. Hier moet je wel even met het gas 'spelen' ten eerste om voldoende vermogen te hebben om de kist over de top te krijgen en daarna minder vermogen om niet te veel toeren te krijgen. Geweldig!!!

Verder heb ik ook nog even 'geroken' aan de chandelle. Zeg maar een halve wingover waarbij je op het hoogste punt de kist recht rolt en in tegengestelde richting verder vliegt. Deze ging nog niet zo lekker, maar dat komt vanzelf wel.

Ook hebben we nog even de unusual attitudes aangehaald en dan met name de het herstel hieruit. Zo deden we de high power stall, een stall met wingdip en een spin met twee rolls... Elke manoeuvre kreeg ik netjes weer gecorrigeerd. Geeft toch wel direct een zekerder gevoel...

Met al deze nieuwe info vond ik het wel even welletjes zo en gaf ik aan Hans aan dat het welletjes was zo. De leercurve was op, ik merkte aan mezelf dat ik het niet meer verder opnam. Hans meldde ons gereed bij Approach waarna we direct naar de euromast konden vliegen. Met een heerlijke snelheid van 130 knopen gleden we terug naar 1500 voet. Via een cross in the middle righthand 24 zette ik de SVN iets harder dan ik gewend ben weer op de grond.

Terug op de club de debriefing om alles nog eens door te nemen. Hans was tevreden, zeker voor deze eerste les.

Les twee gaat er zeker komen. Geweldig om ook zo te kunnen vliegen. Eigenlijk zou elke vlieger hier iets aan moeten doen. Zo weet je ook wat je moet doen als je daadwerkelijk een keer in een situatie komt...

Tot de volgende keer...

Geen opmerkingen: