The Sky is full of dreams...

I learned to fly between mine...

zaterdag 9 oktober 2010

Flight 35... (Clubvlucht Denemarken part 2...)

Om kwart voor zeven maakte Oscar mij wakker, nadat ik hem vannacht (onbedoeld) had wakker gemaakt ;) Hij had natuurlijk zijn ANR-headset op kunnen zetten hahaha. We hadden afgesproken dat ze met z'n allen om half acht aan het ontbijt zouden verschijnen, dus ff douchen en aankleden. Nog even de wind (laten) berekenen door voor de leg van vandaag en op naar de ontbijtzaal.

Daar aangekomen was Paul inmiddels aan tafel aangeschoven. De onbijtdish zag er prima verzorgd uit. Lekkere broodjes, allerlei beleg... Noem maar op, het lag er. Oscar voeldezich echter niet helemaal jofel worden. Hij excuseerde zich en trok zich terug voor nog even een meningsverschil met het Koningsmaal van de vorige avond...

Van Flight 35... (Clubvlucht Denemarken 2010...)


Na het ontbijt werden de spullen weer verzameld en de kamers afgerekend aan de receptie. Het project Taxi werd weer opgestart en dit maal kregen we het voor elkaar om een taxibusje te regelen zodat we met z'n allen in één keer naar het veld konden gaan. Nu zagen we ook wat van Denemarken bij daglicht. Op de luchthaven aangekomen anticipeerde Wieke op het werktempo van de chauffeur en dook zelf achterin om alle bagage uit de taxi aan te geven. Op zoek naar de havenmeester. Er moest immers nog een stukje administratie afgewikkeld worden. Nadat deze getraceerd was, en dat duurde ook even, mochten we eerst gaan tanken mat de kisten. Enigzins één voor één liepen we over het platform naar het veld waar onze dames op ons stonden te wachten. Wat was dat geweldig... Op zo'n vreemd veld, over het platform heen lopen naar 'jou kist...



Zoiets hahaha...

Aangezien Wieke de eerste leg weer zou vliegen starte hij de SVQ op. Eén voor één reden we naar de pomp om daar gedrieën te tanken.

Van Flight 35... (Clubvlucht Denemarken 2010...)

In totaal vulden we de kisten voor zo'n 330 liter. In eerste instantie dachten we dat de literprijs 8 DKR was. Het bleek echter dat we ons een beetje rijk gerekend hadden. Achteraf bleek er nog een stukje belasting bij te komen, helaas... Maar nog altijd iets goedkoper dan in Nederland. (Tja dat is het eigenlijk al vlug)... Oscar rekende het geheel af bij de Havenmeester.

Van Flight 35... (Clubvlucht Denemarken 2010...)


Na nog een groepsfoto, gemaakt door dezelfde Havenmeester, was het tijd om echt te gaan vetrekken. Als eerste taxiede Paul de SVH naar het begin van de baan, gevolgd door Oscar in de ANH. Aangezien er nogal wat vogels op de baan zaten, moesten deze eerst verjaagd worden, dus scheurde de havendienst met een busje de baan over. Oscar besloot niet de gehele baan te gebuiken en besloot te vertrekken van intersectie Bravo. Op deze manier piepte hij voor Paul langs en vertrok dus als eerste. Even later ging ook Paul in take-off op het moment dat wij ook bij intersectie Bravo aankwamen. Ook Wieke besloot vanaf Bravo te vertrekken. De baan was immers lang genoeg. De Toren wenste ons een prettige vlucht en we namen afscheid van Sondeborg. Na reportingpoint Broager konden we direct overschakelen naar Bremen Info. Het aanmelden lukte weer niet echt maar nadat Wieke naar een hoogte van zo'n 2500 voet was geklommen was ook dat probleem de wereld uit en was de verbinding gelegd.

Helaas was er weer een inversielaag wat het zicht naar de grond enigzins beperkte maar boven deze laag vliegende leverde een mooi plaatje op. Op ening moment merkte in rechts van ons een andere kist op. Min of meer op dezelfde hoogte als ons. De Pcas gaf in eerste instantie 5 Nm op maar langzaam kwam deze dichterbij. Bremen Info melde ons de aanwezigheid van deze kist. Wij hadden het al gezien en bevestigde Bremen Info. Even later melde Bremein Info de andere kist onze aanwezigheid. Het bleek dus Paul en Mark te zijn in de SVH. Ook zij hadden ons gezien en kropen langzaam dichterbij voor een mid-air encounter. Erg gaaf om te zien. Langzaam schoof de SVH achter ons langs. Erg cool!!!

Van Flight 35... (Clubvlucht Denemarken 2010...)


Bij het naderen van de Duitse Bocht merkten we een groot boorplatform op en besloot Wieke er een rondje overheen te maken om deze beter te bekijken. Het was inderdaad een flinke jongen...

Van Flight 35... (Clubvlucht Denemarken 2010...)
Via Cuxhaven vlogen we de CTR van Nordholz binnen. Dit is een militair gebied en aangezien het zaterdag was, was deze niet actief en konden we direct doorschakelen naar Spieka Radio. Het leuke van dez CTR is dat er een militaire asfalt baan ligt die uiteraard duidelijk zichtbaar is. Deze baan moet je echter niet hebben. Zo'n 50 meter naast deze baan ligt een grasbaan. Daarnaast weer de toren en wat Hangars, en daarnaast weer een baan voor de zwevers. Wieke stuurde netjes het cicuit in en vlak achter ons ook de SVH en de ANH. Leuk was dat we met z'n drieen tegelijk dus daar aankwamen. Wieke zette de SVQ netjes op het gras neer, waarna wij nog even naar de pomp reden om zeker voldoende brandstof bij ons te hebben voor de laatste twee legs...

Hier het filmpje:


De havenmeester vertelde ons dat er op loopafstand een mooi luchtvaartmuseum was, wat zeker het bezoeken waard was. Dit museum betreft het Aeronauticum. Helaas hadden we geen tijd voldoende om het museum te bezoeken. Maar mochten we ooit nog eens een keer in die buurt komen dan is het zeker een bezoek waard. We verzamelden in het lokale clubhuis voor een kop koffie, of beter een mokkoffie. Sommige van ons legden de laatste hand aan de volgende leg. Echt haast om te vertrekken hadden we niet, daar het in Groningen en Friesland nog flink nevelig was met overcast bewolking op 500 voet. Het trok wel weg, maar dat kon nog wel eventjes duren.

Van Flight 35... (Clubvlucht Denemarken 2010...)
Een grasbaan met ILS??

Oscar wilde de koffie gaan afrekenen en vroeg aan de koffiedame wat de schade was. Op het antwoord van deze dame van € 2,40 reageerde Oscar dat hij voor de gehele groep wilde afrekenen. Dat had de dame begrepen... € 2.40 bitte... De mok koffie kostte slechts € 0,30... Nou doe ons dan nog maar een bakkie, hahaha... Dus werd er een tweede rondje besteld.

Uiteindelijk was het dan toch tijd geworden voor de tweede leg. Manuel zou deze vliegen dus nam hij plaats op de left seat. Ik speelde deze vlucht voor de 'Co'. Dit keer vertrokken wij wederom weer als derde. Dit keer Ameland als volgende stop. Manuel had een leuke route uitgezet over zo'n alle waddeneilanden van Wangerooge tot Ameland.

Voor wat betreft het navigeren stelde deze leg niet veel voor. Gewoon de eilanden volgen en tellen. Wel was deze leg een hele mooie route. Erg leuk om op deze manier langs de eilanden te vliegen. Op één na hebben de duitse eilanden een vliegveld, aangezien het mooi weer was en weekend, was er volop bedrijvigheid op deze velden. We vlogen op zo'n 2000 voet over deze eilanden, dus hadden we geen last van het verkeer van en naar deze elanden. Het eiland Baltrum heeft hierbij de kortste baan van 360 meter (!). Na Borkum namen we afscheid van Bremen Info en vlogen we het Nederlandse Luchtruim binnen. We melden ons aan bij Dutchmil die ons hartelijk begroette...

Via Schiermonnikoog kwamen wij uiteindelijk mij Ameland aan. Wel melden ons bij Ameland Radio. Op het veld was ook kleiduif schietwedstrijd. Paul meldde over de radio voor de zekerheid dat wij drieen echter niet verwisseld wilde worden met deze kleiduiven. "We are not pigeons, I repeat, we are not pigeons..."

Via een direct downwind vlogen we het circuit binnen voor een landing op baan 09 wat netjes lukte. We parkeerden de kisten naast elkaar en Oscar beklom de toren om de landingen af te gaan rekenen.

We besloten om met z'n allen Ballum in te lopen en daar een restaurant op te zoeken voor een lekkere lunch. En dat is gelukt...

Van Flight 35... (Clubvlucht Denemarken 2010...)
Na de lunch liepen we terug naar het veld. Lopen we ineens Marco en Michel tegen het lijf. Zij waren met de SVR ook naar Ameland gevlogen en gingen ook een hapje eten.

Terug op het veld werden de flightplans weer ingediend en maakten we ons klaar voor de laatste leg terug naar Rotterdam. Deze derde leg kwam voor mijn rekening. Aangezien we nog lekker ruim in tijd zaten maakten we er zeker geen haastklus van. De ANH en de SVH vertrokken voor ons. Voor mij was het de eerst keer op Ameland. Leuk veld trouwens. Wel een grasveld, dus lekker hobbelen naar het begin van de baan. Baan 09 was in gebruik.

Na take-off maakte ik een linker klimmende bocht om zo uiteindelijk om het eiland heen uit te klimmen naar en hoogte van 2500 ft en zo de verplichte corridor in te vliegen naar Harlingen. We hadden nu tegenlicht wat het zicht enigzins beperkte maar nog steeds een schitteren gezich was. Via Harlingen vloog ik in de richting van Stavoren om vandaar het IJsselmeer over te steken in de richting van Enkhuizen. Wel onderweg natuurlijk zakken naar een hoogte van 1500 ft omdat je hier onder de Schiphol TMA komt. Halverwege het IJsselmeer was het och wel heel erg rustig geworden achtrin. Alle avonturen waren Manuel kennelijk even te veel geworden. Meneer was in slaap gevallen :) (Er is een foto van!!). Via Volendam vlogen we inbound het VOR-baken PAM. Vanaf PAM min of meer rechtstreeks naar Mike, het entrypoint van Rotterdam. Wel uitkijken natuurlijkdat we niet in de Schiphol CTR terecht kwamen. Bij Woerden dus nog even onder de 1200 voet zakken.

Vanaf Mike was het weer het standaard vliegwerk naar het veld toe. Op het moment dat we overhead het veld waren was Oscar net met de landing bezig in de ANH. Aangezien hij niet mooi uitkwam ging hij voor de Go-around. Jaja, hij wilde natuurlijk gewoon niet dat er een einde kwam aan deze heerlijke en fantastische vlucht. Ik zette de SVQ netjes op tijd op de baan zodat we er via V3 vanaf konden taxiën. Back to the club. Om het helemaal netjes af te maken zette we de SVQ weer op stal. Alle spullen eruit en naar binnen voor de administratie en natuurlijk gezamelijk nog even nakletsen onder het genot van een biertje, voor de meeste van ons dan...

Helaas was deze vlucht nu echt voorbij, maar wat een geweldige vlucht was dit. Van een nevelige start, tot een zonnig einde en alles wat er tussen zat... Mag er voor 2011 ook maar zo'n mooie vlucht komen, enne... misschien dan drie dagen?? Zodat we ook wat tijd hebben om lokaal op de bestemming wat rond te kunnen kijken en wellicht nog lokaal wat kleine vluchtjes te maken... Ik stem voor!!!

Mannen allemaal bedankt voor de gezelligheid en het lachen, het was top!!!

Hier de foto's en hier de legs in Google earth, leg 1, leg 2 en leg 3.

Tot de volgende keer...

3 opmerkingen:

Manuel zei

Super geschreven Arjan, is weer even flink nagenieten van een mooie toch!

Skycaptain Marz zei

Leuk verhaal!
Als we nou de volgende keer gewoon op de eerste datum gaan en niet op de backup datum kan ik ook weer mee. :)

Arjan zei

Deal!!! Regel jij t ff met de weergoden?? :)