Vandaag stond er weer een vlucht met een collega op het schema. Het was nog even spannend hoe het weer zich zou gedragen. Uiteindelijk maar op de club afgesproken, waar we dan uiteindelijk de go of no-go zouden nemen.
Ik had om half één afgesproken op de club. De SVQ stond vanaf 13:00 uur op mijn naam. Netjes op tijd kwam Jan met zijn dochter Jasmijn de club binnen. Ik had de hele voorbereiding al gedaan, dus was het alleen nog even de briefing voor de passagiers. Het weer was nog niet echt om over naar huis te schrijven. De wolkenbasis hing op zo'n 1200 voet. De Metar en Taf gaf echter aan dat het wel zou gaan optrekken. We besloten dan ook om EOT uit te stellen tot uiterlijk een uur of twee. Dat gaf mij mooi de gelegenheid om eens uit te leggen wat er allemaal bij komt kijken om een half uurtje te gaan vliegen. Aandachtig en vol met vragen volgden Jan en Jasmijn mijn verhaal.
Rond kwart voor twee was de bewolking inderdaad lekker opgetrokken en stapten we in de SVQ. Het zonnetje liet zich zelfs af en toe zien. Hoewel er in principe voldoende brandstof in de tanks zat, voor de zekerheid toch maar even naar de pomp gereden. Leuk om dat ook eens aan de pax te laten zien.
Baan 24 was vandaag in gebruik. Jan woont in Bergschenhoek en wilde graag een rondje boven zijn huis vliegen, om de boel eens van boven te kunnen bekijken. Nu ligt Bergschenhoek min of meer in het ILS gebied van 24, dus kon ik hem dat niet van te voren beloven. Gelukkig was het op dat moment lekker rustig met arrivals, dus kregen we van de Toren toestemming om een orbit boven Bergschenhoek te maken. Na takeoff een rechter bocht direct naar Bergschenhoek. Ander VFR verkeer werd netjes van onze aanwezigheid op de hoogte gebracht.
Na de orbit vlogen we naar Delft en vandaar naar Den Haag om de CTR uit te vliegen. Ter hoogte van de haven van Scheveningen bereikten we de kust en met een rechter bocht nog even langs de pier van Scheveningen. Via een 180 weer terug in de richting van Hoek van Holland. De zon was hier nu definitief doorgebroken, goed dat we even gewacht hadden dus...
Ik vroeg Jasmijn, die op de co-seat zat, of ze het eens wilde proberen om te sturen. Nou dat wilde ze wel. Gretig greep ze de stick, verbazend hoe gevoelig dat allemaal werkt... Bij Hoek van Holland stuurde ze ons de Waterweg op. Ik meldde onze intenties bij de Toren en nam de controls weer over.
Van Maassluis langs Vlaardingen en naar de Euromast. Langs het kantoorgebouw en zo weer terug naar het veld. Via een overhead voor een righthand 24 en uiteindelijk weer netjes op het Rotterdamse Asfalt.
Op de club natuurlijk nog even onder het genot van een drankje nakaarten. De pax vonden het werkelijk geweldig, en het smaakte zeker naar meer. Jan, you name the date... any time...
Hier nog de route in Google Earth.
Tot de volgende keer maar weer...
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten