We hadden om 9 uur op de club afgesproken om de laatste voorbereidingen te doen. Het vluchtplan voor het eerste leg naar Kortrijk zette ik op 11:00 LT. Onze kist voor vandaag werd weer de Cessna 172N PH-VZV. Deze kist had ik al een keer eerder gevlogen met Oscar. Zie hier het verslag van deze vlucht. Voor het eerste leg naar Kortrijk was Marcel mijn 'Co' die de radio en de navigatie zou doen. Calvin zou de gehele dag als 'Purser' achterin plaats nemen. Zijn taak voor vandaag: foto's nemen. En dat gaat hem goed af. Vooraf nam ik nog even contact op met de havenmeester van Kortrijk om te vragen hoe de omstandigheden daar waren en welke baan er in gebruik was. Volgens deze meneer was het daar Blue Skies en baan 06 in gebruik. Hm, dat was toch iets anders dan dat de Metars in de buurt. Maar goed, als hij het zegt dan zal het wel...
We vertrokken van baan 06 voor de Romeo Departure. Bij Romeo switchte Marcel ons over naar Approach zodat we op een hoogte van 2500 ft naar Belgie konden pruttelen. De bewolking hing net ietsje hoger, iets wat de Metar in Rotterdam ook niet had aangegeven. Van Approach schakelde Marcel naar DutchMil. Allen uitluisteren en niet aanmelden, zoals DutchMil dat graag wil. Ter hoogte van Terneuzen riep Marcel Brussels Info op waar we welkom werden geheten door een alleszins relaxte dame. Ze meldde dat er geen verkeer in de omgeving was, maar het blijft natuurlijk wel oppassen. De PCas bleef echter, eigenlijk gedurende de gehele dag, rustig.
Af en toe zakten er wel een paar plukken bewolking onder de 2000 ft, zodat we af en toe wat moesten zakken of er wat tussendoor moesten navigeren
Van Flight 46... (Blue Skies...) |
Van Flight 46... (Blue Skies...) |
Voor het volgende leg verwijs ik jullie naar de blog van Marcel...
Terug op de luchthaven van Le Touquet namen we plaats aan de speciaal voor piloten gereserveerde tafel om de vlucht voor te bereiden. Ik vulde het formulier voor het vluchtplan in zodat de dame achter de balie deze kon faxen. Even later liepen we weer naar de kist om de preflight te doen en ons rustig aan klaar te maken voor de volgende leg.
Van Flight 46... (Blue Skies...) |
Baan 32 was nog steeds in gebruik. Tijdens het taxien naar de holding van baan 32 moesten we nog wel eventjes over een (oude) spoorbaan heen rijden... Je zult het maar te horen kijgen: "PH-VZV give way to the train from the right..."
De take-off van baan 32 gaf ons mooi zicht op de badplaats Le Touquet. Na een rechter bocht vlogen we verder langs de kust in noordelijke richting om zo uiteindelijk de CTR uit te vliegen. Marcel schakelde over naar Lille Info en zo klommen we door naar 3000 ft. In eerste instantie verwachtte Lille info dat wij de CTR can Calais door zouden vliegen maar ik had de route er rechts van gepland om zo uiteindelijk naar Duinkerken te vliegen. Links van ons was Engeland heel er duidelijk zichtbaar. Erg gaaf om op deze manier een overzicht van het Kanaal te hebben. Verschillende veerboten waren duidelijk zichtbaar heen en weer naar engeland.
Door Lille info werden we ter hoogte van Duinkerken direct overgezet naar Oostende Approach. De militairen in Belgie hadden vandaag een vrije dag dus Koksijde was niet aktief. In twee stappen bracht approach ons naar 2000 ft waarna we moesten overschakelen naar Tower. Er zat nog een andere kist in het circuit die T&G's aan het maken was zodat wij nummer twee waren. In de verte zag ik een 737 van Jetairfly naar de holding taxien, deze zou in ieder geval op ons moeten wachten. Op short final maakte Calvin er nog een leuk plaatje van.
Van Flight 46... (Blue Skies...) |
De landing ging helaas niet zo mooi als dat ik had gewild. Vlak voor touchdown kreeg ik nog net een zetje opzij van de wind. Na de landing taxien naar het GA-platform waar een follow-me car op ons stond te wachten. Deze zette ons op de juiste parkeerplaats en de chauffeur bracht ons hierna, in vliegende vaart, naar de terminal toe. Via een aantal gangen kwamen we uiteindelijk in de ruimte met de bagagebanden terecht. Dit keer uitgestorven... :)
We liepen door naar het restaurant voor een drankje en wat voorbereidingen voor de volgende leg naar Rotterdam. Voor dit verslag verwijs ik jullie weer naar de blog van Marcel.
Het was een zeer geslaagde en gezellige dag vliegen in goed gezelschao met voor mij drie nieuwe velden, lage bewolking, regen maar zeker ook Blue Skies. Misschien niet helemaal op de plek waar ze ons waren beloofd, maar toch wel het overall gevoel van de dag.
Hier de track in Google Earth en hier de foto's...
Tot de volgende keer...
3 opmerkingen:
Leuke vlucht.... Gr. Flyingtino
Koel! Komt me ergens bekend voor deze vlucht. ;-)
Ik zat te denken, bij de landing op EBOS hadden we exact 90 graden xwind van links. Ik denk dat we tijdens de landing even een componentje tailwind hadden. Achteraf gezien voelde het zo wel een beetje. Tricky wind iig...
Maar..... Veilig geland! ;)
Een reactie posten