The Sky is full of dreams...

I learned to fly between mine...

zaterdag 11 augustus 2012

Flight 63... (60 years in 60 minutes...)

Een aantal weken geleden benaderde Else mij met de vraag of ik een rondje zou willen vliegen met haar zwager Guus. Hij was 60 geworden en ze wilde hem een vluchtje aanbieden. Altijd goed natuurlijk, leuke reden om weer eens een rondje te gaan vliegen toch...

Nadat de vlucht al een keer was afgezegd als gevolg van slecht opkomend weer, was het vandaag dan zover. Guus, een geboren Rotterdammer en zijn vrouw Anke waren reeds op de club aanwezig toen ik aankwam. Nadat ik de pre-flight had gedaan deed ik alvast de passenger-briefing op het terras.

Van te voren had ik al geïnformeerd wat hij leuk zou vinden om vanuit de lucht eens gaan te bekijken. Het werd een rondje deltawerken. Thuis had ik reeds een mooie route uitgezet. De kist van vandaag was de oude vertrouwde Robin SVT. Er zat nog ruim voldoende brandstof in zodat ik niet eerst hoefde te tanken.


Na iedereen ingebonden te hebben, taxieden we naar Rwy 06-V4, alwaar de runupchecks werden gedaan. Na take-off een rechter bocht om over de stad, langs het Noordereiland (waar Guus was geboren), naar Oud Beijerland te vliegen. Via Oud Beijerland verlieten we de CTR op 1300 ft. Vanaf Oud Beijerland was het een rechte lijn naar Neeltje Jans.


Onderweg vlogen we verschillende dorpjes over waar Guus zo zijn herinneringen had. Het was heerlijk weer en we konden lekker ver kijken om zo een goed overzicht te hebben. Bij Neeltje Jans aangekomen maakte ik een rechter bocht om zo weer terug in de richting van de Maasvlakte te sturen. Met het zonlicht in de rug hadden we een mooi zicht op de dammen.

Via Burgh Haamstede en Renesse vlogen we naar de Brouwersdam. Hierna volgde Overflakke langs Ouddorp, Goedereede en Havenhoofd, waar de grootouders van Guus hebben gewoond, vanwaar de vissers via Kwade Hoek hun brood uit het water moesten halen. Guus en Anke haalden mooie herinneringen op...

Langs de Harinvlietdam zette ik koers naar de nieuwe Maasvlakte waar ik de nieuwste kustlijn van Nederland volgde naar de Nieuwe Waterweg. Hier was het weer tijd geworden om contact op te nemen met de Toren van Rotterdam. Ik kreeg toestemming om de waterweg te volgen naar Rotterdam. Via de radio hoorde ik dat er een Transavia in aantocht was. Ik hoopte dat deze iets eerder bij het veld zou zijn dan ik. Langs Maassluis, Vlaardingen en Schiedam bereikten we Rotterdam. Bij de Euromast een linker bocht naar Papa en na Papa dalen naar 1000 ft voor een linkerhandcircuit voor de baan 06.

Op downwind kreeg ik de opdracht om een 360 over rechts te draaien. Inderdaad de Transavia hing op final. Na de 360 hadden we een mooi zicht op de landende 737. Hierna was het mijn beurt om gebruik te maken van de landingsbaan. Even later stonden we dan ook met een zachte landing met de drie pootjes op de grond.

Op de club aangekomen eerst de administratie doen en daarna nog even een drankje met een hapje op het terras. Weer een heerlijk vluchtje waarbij met name Guus veel herinneringen kon ophalen...



Hier de route in Google Earth...

Groetjes
Arjan

1 opmerking:

Anoniem zei

Helemaal top! Alle complimenten voor Arjan! Leuke vlucht! Goede piloot die rekening hield met onze wensen. Ook nog een leuk verslag, wat wil een mens nog meer.

Guus & Anke