The Sky is full of dreams...

I learned to fly between mine...

maandag 10 december 2007

Les 1... (Bochtjes draaien)

09-12-2007

Jihoeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!!!!

Vandaag geen telefoontje dat de les niet door ging. Uiteraard afgelopen week als een gek het weer in de gaten gehouden. Het zou spannend worden, wel of geen weer...

Om 13:00 uur stond de 1e les gepland. Dus met een gezonde spanning in de auto gesprongen en op naar de club. Om 12:50 melde ik mij bij de balie en toen bleek dat ik tegelijkertijd met mijn instructeur de club kwam binnen wandelen. Frans Andriessen gaat mij de yoke in handen geven vandaag. Arjan gaat sky-high!!!!

In de club hebben we het intoductiepraatje gehouden... hoe vliegt een vliegtuig, wat gebeurd er as je de yoke beweegt... Eigenlijk het zelfde praatje als op de open dag. We zouden gaan vliegen met de PH-SVH, een Piper Cadet. Met de vliegkaart voor ons besloten we een Hotel-departure te doen, wat oefeningen boven de maasvlakte en dan, met toestemming van de toren, over de Waterweg terug.

Op naar buiten, kennis maken met de kist... Uiteraard eerst een rondje rond het toestel en de nodige punten controleren. Calvin, die heel stoer mee wilde vliegen, merkte op dat er water uit de staartvleugel kwam... Pap het vliegtuig is lek!!! Maar gezien alle regen die er gevallen was, was het natuurlijk niet vreemd dat er een beetje water uit de hoekjes en gaatjes kwam bij het bewegen van het hoogteroer. Afijn, toen alles in orde bleek ff een fototje schieten...
Van Les 1... (Bochtjes Draaien...)
Blauwe lucht en een zonnetje... niet gek!!


Na ingestapt te zijn, hebben we uiteraard de nodige check's gedaan... Waarom loopt de fuel pressure nou niet op ?!?!? Oh ja, de fuel selector ff overgeslagen... Gelukkig hoefde ik alleen maar te kijken hoe het ging... Jas, tas en calvin achterin, toestemming aan Rotterdam Delivery gevraagd voor een startup, alles in orde en rijden met die hap... Wel ff wennen dat sturen, maar goed dat er geen alcoholcontrole was onderweg naar Victor 2. Het ging toch enigzins slingerend over de gele lijn... Bij victor 2 een run-up check en Papa Victor Hotel is ready for take-off runway 24. Gas erop!!!!!

Aangezien er toch een aardige crosswind stond 220/16 gingen we scheef naar 1000 feet. Bij de A13 een rechter bocht en de A13 volgen. Bij Tango een linker bocht richting Schipluiden. Inmiddels waren we iets boven de 1000 feet doorgeschoten. Aangezien een vliegtuig op Hotel-arrival op 1500 feet vliegt, moet de departure op 1000 feet plaatsvinden. Je wil elkaar niet tegenkomen natuurlijk. Aftrimmen op 1000 feet en met af en toe correcties voor de wind op naar Whiskey met 100 kts.

Bij Whiskey aangekomen even afscheid genomen van de Toren. Neus omhoog, afremmen naar 80 kts en dan het gas erop. 1500 feet here I come... Heerlijk! Over Hoek van Holland naar de Maasvlakte. Beetje last van de turbulentie van de schoorstenen en de windmolens, maar dat is normaal. Aftrimmen op 1500 feet, snelheid 100 kts en gas terug. Recht zo die gaat...
Van Les 1... (Bochtjes Draaien...)
Boven de Maasvlakte...


Van Les 1... (Bochtjes Draaien...
Een zelfportret van de fotograaf...

Boven het Oostvoornse meer aangekomen deed Frans voor hoe een bocht genomen moet worden. De kunst is het natuurlijk hierbij om op hoogte te blijven. 1x linker bocht en 1x rechter bocht. Goed de stand van de horizon in de gaten houden. Nu mijn beurt, naar links... en naar rechts... Ging zeker niet verkeerd!!! Niet slecht... Na een paar bochtjes hoorde ik wat 'gepiep' in de koptelefoon... Calvin vond het allemaal een beetje te spannend die bochtjes. Enigzins rood aangelopen tussen de zwarte headset was het duidelijk dat hij genoeg bochtjes had gedraaid... Een mooi moment om terug te vliegen naar EHRD. Waren we toch al van plan.

Over de waterweg richting Maassluis. Toestemming van de Toren gehad en dus verder naar Vlaardingen. Een klein stukje afgesneden over Vlaardingen en bijna langs huis gevlogen. Weer verder naar de Waterweg en richting Rotterdam City. Voor de euromast een linker bocht naar Papa. Na Papa dalen naar 1000 feet, cross in the middle voor een right hand downwind runway 24. Ondanks de crosswind toch de kist toch goed voor de baan gekregen. Frans nam het hier weer over en zette de wieltjes weer op de grond. Het taxieen was weer mijn taak terug naar de club.

In de club nog ff nagekaart en een afspraak gemaakt voor de volgende zondag 16 december 2007 13:00 uur bij Victor. Als het weer meezit natuurlijk.

Ondanks het 'spannende' bochtjes draaien wil Calvin de volgende keer weer mee. Nu weet ie hoe het voelt... (volgens hem).


Ik heb de vlucht gelogd op m'n PDA.
Van Les 1... (Bochtjes Draaien...)


bye bye fly fly

Arjan

2 opmerkingen:

Skycaptain Marz zei

Goed man! Gefeliciteerd met je eerste officiele les!
Leuk om te lezen, doet me denken aan 8 maanden geleden...

Hopelijk heb je de Hotel departure wel op 1000 ft gevlogen, en niet op 100. :)

Volgende keer Victor he? Doe 'm de groeten...

Arjan zei

Bedankt Marcel, de hotel departure was inderdaad op 1000 feet (tikfoutje haha). Het weerbericht ziet er voorlopig goed uit. Ik heb er weer zin in...

Ik krijg de link naar Google earth niet voor elkaar. Als ik erop klik dan opent deze het bestand en kan ik de data lezen ipv dat de vlucht zichtbaart is in G.E. Hoe krijg ik dat voor elkaar??

Groetjes
Arjan