The Sky is full of dreams...

I learned to fly between mine...

zondag 16 december 2007

Les 2... (FL50)

16-12-2007

Het zag er de hele week al goed uit met de weersverwachting, maar goed uiteindelijk kan het natuurlijk altijd nog anders uitvallen. Vandaag gelukkig niet. Strak blauwe lucht, weinig wind. Dat zou wel eens een rustig vluchtje kunnen worden, met weinig turbulentie bedoel ik dan...

Rond kwart voor één was ik weer op de club. Victor, die vandaag mijn instructeur was, was nog even bezig, dus maar even plaats nemen in de vliegtuigstoelen naast de bar. Even later kwam Victor naar mij toe. Hij wilde graag snel de lucht in omdat na mij nog een les was en hij dan voor sunset binnen wilde zijn. Nadat Victor het flightplan had doorgebeld hebben we op de kaart de vliegroute bepaald. Aangezien ik de vorige keer een Hotel-departure heb gedaan, kozen we nu voor een Romeo-departure. Victor vroeg mij wat ik wilde doen tijdens de vlucht. Aangezien ik goed het gevoel van het vliegen wilde krijgen, en de reactie van het toestel op de controls, koos victor ervoor om na Romeo rechts af te gaan richting Oud Beijerland. We zouden dan daar wat level-changes, speed-changes en bochtjes kunnen draaien. Het is mogelijk om daar wat hoger te gaan vliegen zodat je meer ruimte hebt om te oefenen. Ter plaatse zouden we dan bekijken of we, in het kader van het tijdsverloop, via Oud Beijerland de CTR wee zouden binnenvliegen, of dat we zouden doorvliegen naar de Maasvlakte en dan via de Waterweg weer terug...

Hebben we alles voor de vlucht? Headsets, vluchtkoffer... yep, op naar PH-SVH. Dezelfde kist dus als de vorige keer. Na ingestapt te zijn en ons zelf te hebben vastgebonden met de gordels, kreeg ik van Victor de checklist in handen gedrukt. Zo, die mag je zelf doen... ehhh ok, geen probleem, maar vorige keer heb ik alleen gekeken. Geen probleem arjan, je komt er wel uit... Goed, dus zoekende naar de juiste knopjes de lijst doorgenomen en, na toestemming van Delivery de motor gestart. Als een zonnetje... Alles clear om ons heen? Cleared to taxi via lima to runway 06 via V4. Nog even een breaktest en bij het wegrijden opletten of het kompas meedraaid. Op naar V4. Het taxieen ging een stuk beter als de vorige keer. Wel prettig dat 06 in gebruik was. Scheelt een hoop 'getaxi'. Bij V4 de runup check gedaan. 2000 rpm. Alles ziet er goed uit. Rotterdam Tower, PVH is ready for departure...

Aangezien ik aan Victor had gevraagd om zoveel mogelijk zelf te doen, en de omstandigheden het toelieten mocht ik dus zelf de take-off doen. Full-throttle en de snelheid naar 80 kts. Yoke naar achter en omhoog die hap. Klimmen naar 1500 feet. Omdat dat dus met vol gas gaat doorvliegen tot voorbij Hillegersberg, we willen nartuurlijk geen klachten van de 'kakkers' aldaar (volgens Victor). Daarna rechter bocht richting Terbrechtseplein ( Oscar voor intimie) en aftrimmen op 1500 feet. Duidelijk rechts blijven van de A16 Arjan, het Romeo-arrival verkeer vliegt je hier tegemoet. Ook aan de rechterkant, voor de kijkers links, van de A16. Dus als ieder duidelijk rechts van de A16 blijft dan moet dat geen probleem zijn. Mooi gezicht zo die Brienenoordbrug. Calvin, die zich weer gretig achterin had laten vastbinden, keek zijn ogen weer uit.

Bij Romeo nam Victor afscheid van de toren en maakten we een rechter bocht richting Oud Beijerland. Tijd voor een speed-change. Gas terug en op het moment dat de neus begint te zakken deze weer omhoog trekken. Door de grotere hoek (angle of attack) ontstaat er meer weerstand en dus een verlies van snelheid. Bij 80 kts iets gas erbij en atrimmen. En dat alles zonder hoogte te verliezen, tenminste dat is de bedoeling. Nou dat is aardig gelukt. Een voetje of 100 gezakt... Kan natuurlijk beter, maar voor een beginner...


Aktiefoto!!


Nu maar weer eens een bochtje oefenen. Eerst één over rechts, eerst rechts kijken of er geen ander verkeer is... Alles clear en draaien maar, direct daarna er maar één naar links, eerst links kijken, alles clear en draaien maar... Prima S gedraaid op deze manier. Een beetje meer naar links doordraaien anders vliegen we de control zone weer binnen. Doe maar weer een speed-change Arjan. Okiedokie op naar 100 kts. Meer toeren maken en zodra de neus van het vliegtuig omhoog begint te komen deze naar beneden drukken zodat de snelheid omhoog gaat lopen. Bij de 100 kts weer aftrimmen. No Problemo!!! Gelijk maar een level-change er achter aan. Neus omhoog, snelheid terug laten lopen naar 80 kts en dan het gas er weer op. Laten klimmen tot 2500 en aflevelen. Een nieuw hoogte record voor mij, althans nu ik zelf vlieg natuurlijk. Wel links van de rivier Spui blijven Arjan, anders komen we te dicht bij de controlezone, en dat willen we niet. Lekker buiten blijven spelen!!!

Om goed het gevoel van het vliegtuig te krijgen stel ik Victor voor om een 360 te maken. Leef je uit jongen, ga je gang. En terwijl ik de linker 360 inzet tikt Victor mij op de vingers, wel eerst kijken he. Er mag natuurlijk geen ander verkeer zijn. Oeps, yep stom... Na de linker 360 een rechter 360, maar..... eerst kijken natuurlijk!!! Inmiddels vliegen we het Haringvliet over.

Victor legt mij uit wat het 'haakeffect' is. Een stukje theorie:

"Bij het maken van een linker bocht gaat het linker rolroer omhoog en het rechter omlaag. Laatstgenoemd rolroer verandert het vleugelprofiel zodanig, dat de welving vergroot wordt. De lift van de rechter vleugel neemt hierdoor toe. De tol voor extra lift is extra weerstand. Na inzet van de bocht zal de rechter vleugel iets willen ‘achterblijven’. De vleugel blijft haken. Bovendien zal de weerstand van de linkervleugel afnemen (kleinere welving). Het gevolg hiervan is dat de neus van het vliegtuig even de verkeerde kant op draait."

Nu de praktijk. Eerst een snelle scherpe bocht naar links. Inderdaad. De neus blijft even 'hangen' voordat hij naar links gaat. Ook nog even proberen over rechts. Ja hoor, hetzelfde effect...

Nog maar weer eens een speed-change oefenen. Terug van 100 kts naar 80 kts. Het oefenen baart kunst. Het gaat steeds beter en we blijven op de zelfde hoogte. Om het nu wat moeilijker te maken zetten we een dalende bocht naar rechts in en dalen we naar 500 feet. We blijven een beetje langs de kust om de inwoners van Rockanje niet wakker te maken terwijl we weer gaan stijgen. Victor stelt voor om naar 3000 feet te gaan. Daar zullen we een stall gaan oefenen.

Dus op 3000 feet aangekomen trek ik het gas dicht. Uiteraard wil het toestel gaan dalen. Door aan de yoke te trekken probeer ik de neus op z'n plek te houden. Op een gegeven moment klinkt de stall-indicator en begint het toestel te stallen. Een vreemd gevoel, eigenlijk val je nu dus uit de lucht. Volgens Victor is een Piper moeilijk in een stall te krijgen en op het moment dat de neus naar rechts weg begint te vallen, duw ik de neus naar beneden en pakken we weer wat snelheid. Uiteindelijk zijn we zo'n 500 feet gedaald.

Victor neemt daarna contact op met de Toren en vraagt of we kunnen doorstijgen naar FL50. Niet vergeten om de hoogtemeter op 1013 hp te zetten. Scheelt toch vlug een paar honderd feet. We krijgen toestemming als we maar boven de maasvlakte blijven. WOW... Wat is dat gaaf om zo hoog te vliegen. Schitterend uitzicht. Ook daar maar een paar 360 draaien. Bij het voltooien van de 360 voelen we wat turbulentie. Victor geeft aan dat dat de turbulentie is die ik zelf heb gemaakt. Duidelijk dus dat we op de zelfde hoogte zijn gebleven.



Maasvlakte en de Maeslantkeering vanaf FL50...

Aangezien het tijd wordt om terug naar EHRD te vliegen, vraagt Victor toestemming aan Rotterdam om terug te vliegen via de Nieuwe Waterweg. We krijgen toestemming als we bij Maassluis maar weer op 1500 feet zitten. Dus in een heerlijke glijvlucht op naar Maassluis. Bij Maassluis vraag Victor aan de Toren om de A20 te mogen volgen. Helaas, geen toestemming, we moeten wel ten noorden van de rivier blijven.

Op de Headset horen we al dat het druk is op EHRD. Bij de euromast moeten we een 360 over rechts draaien. Extra oefening dankzij de Toren. Na de 360 naar Papa en dan dalen naar 1000 feet, cross in the middel voor een lefthand downwind. Onder mij zie ik zeker 3 wachtenden bij V4 staan, klaar voor departure.

Op downwind vraagt victor voor een baseturn. Negative PHV, make a 360 over right. Hoppa, nog een oefening dankzij de toren... Na de 360 en verder op downwind krijgt PHV wederom opdracht om een 360 over right te maken. Nu wilde ik graag bochtjes oefenen en zo... Nou ik krijg waar voor mijn geld haha. Gelukkig krijgen we daarna toestemming om naar base te gaan. Inmiddels zitten we boven schiedam. Flaps erop en klaar voor Final Approach.

Nu wordt het spannend. Hoever kan ik het toestel krijgen?? Beetje zenuwachtig schieten mijn ogen van de instrumenten naar buiten en weer terug. Hand aan het gas. PHV is cleard to land...

Nu waren de weersomstandigheden goed dus dat scheelt. ARJAN DID IT... Ongeveer een halve meter boven de grond hoorde ik de stall-indicator beginnen. Flaren en boem... Terug op moeder aarde. Helemaal zelf en alleen!!! Niet gek voor de 2e les toch??? Terug naar de club...

Achteraf gezien heb ik veel kunnen doen deze les. Heerlijk, het ging te gek... Complimenten van Victor. Volgens Victor was ik alleen op final te veel aan het corrigeren. Volgende keer minder corrigeren en zien wat het vliegtuig doet...

Volgende keer is Zaterdag 29 december 2007 om half negen. Wel vroeg hoor... Maar geen probleem...

Ik heb de vlucht weer gelogd.



bye bye fly fly



Arjan

1 opmerking:

Skycaptain Marz zei

Hee Arjan, leuk verhaal weer. Gefeliciteerd met je eerste landing. Dat er maar vele veilige mogen volgen!