The Sky is full of dreams...

I learned to fly between mine...

zaterdag 29 december 2007

Les 3... (Retourtje Dordrecht)

29-12-2007

Vanmorgen ging de wekker al om 7 uur, pfffffff en dat op een zaterdagochtend. Maar vroeg uit bed voor een vliegles gaat toch een stuk lekkerder dan vroeg uit bed voor een dagje op kantoor. Herkenbaar??? (zal niet de enige zijn haha). Meteen een blik naar buiten geworpen. Ships! Regen! Vlug de PC aanzetten en Buienradar.nl bekeken. De les zou om half negen beginnen. Volgens de vooruitzichten van Buienradar.nl zou het rond die tijd droog zijn. En inderdaad, na de boterham en een glas melk was het inderdaad droog geworden.

Rond acht uur in de auto gedoken en naar de club gereden. In de club waren inmiddels ook andere leden hun vlucht aan het voorbereiden. Victor was inmiddels al druk bezig geweest met twee Robin's klaar te zetten voor de tankwagen. Gebroederlijk Stonden de Tango en Uniform naast elkaar te wachten voor het zo noodzakelijke vocht...

In de tussentijd namen Victor en ik de vlucht voor vandaag door. Wat wilde ik gaan doen??? Aangezien de vorige vluchten al een Hotel- en een Romeo-departure hadden, ditmaal maar een Mike-departure. Victor diende telefonisch het vluchtplan in en daarna namen we op de kaart nog door hoe de te vliegen route zou zijn en werd nog uitgelegd wat de verschillen zijn met een Piper. Het belangrijkste verschil is dat deze Robin op diesel vliegt en een verstelbare propellor heeft. Dat verstellen van de propellor wordt door het motormanagement automatisch gedaan zodat je daar niet bij hoeft na te denken, en dat hebben we graag!!! Vlieg je in de Piper op toerental, doe je dit in de Robin op het percentage motorvermogen. Klinkt ingewikkeld, maar in de praktijk valt dat best mee...

In de verte zagen we de tankwagen de hoek om rijden, dus naar buiten om de beide kisten te tanken.


Volgooien maar!


Aardelijn onder de staart vastgemaakt en de tankwagenchauffeur deed de rest. Ons vliegtuig vandaag was de PH-SVT, dus na het tanken het verplichte rondje rond het toestel om te zien of alles er nog aan zat. Alles zag er gelukkig goed uit, zodat we konden instappen. Aangezien dit mijn eerste keer was in dit toestel hebben we uitgebreid bij alle knopjes en lichtjes stilgestaan. Klaar voor de checklist. Victor las hem voor en ik checkte hem af. ATIS afgeluisterd en startup-claerance gevraagd en gekregen. Even voorgloeien en starten maar...

Van de computermevrouw van ATIS hadden we al gehoord dat Runway 24 in gebruik was. Stukkie taxien dus, maar wel lekker om even te wennen aan het voetenwerk van de Robin. Met de wind in de rug reden we op IDLE al aardig snel, dus af en toe een beetje afremmen. Ook dit moet je natuurlijk met twee voeten (of tien tenen beter gezegd) tegelijk doen. Enigzins slingerend reden we ook dan naar Victor 2. Aldaar de runup-check gedaan, welke overigens minder behelst dan bij een piper. Eén knopje indrukken en het motormanagement doet de rest... Landing lights aan en Papa Victor Tango is ready for departure at Victor 2. Na de takeoff clearance de line-up en vol gas. Rechts voeten en de snelheid naar 70 kts. Met een klein beetje hulp van de stuurknuppel kwamen de wieltjes weer los van de grond. Aangezien de wind nogal onstabiel was was de klimvlucht dito. Snelheid op laten lopen naar 80 kts en neus verder omhoog om iets sneller te klimmen. Al vlug schoot de A13 onder ons door en toen we de Schie ruim gepasseerd waren een linker bocht naar de A20, daarna weer een linkerbocht om Kleinpolderplein heen, over Blijdorp en op 1000 feet aflevelen en naar 100 kts. Aftrimmen en bumpy de spoorlijn volgen aan de rechter zijde.

Op de plek waar de spoorlijn en de A20 elkaar het dichtst naderen en daarna weer uit elkaar gaan ligt het punt Mike. Daar verlaat je de control zone. Victor nam daar, ook namens mij even afscheid van de toren en zette we een klim in naar 1500 feet. Al vlug schoof Gouda onder ons door. Aangezien we wat hoger wilde vliegen voor een Stall-oefening maakten we een rechter bocht richting de lek. Na de Lek mag je verder klimmen. Onderweg maar even een 360 over links doen. De wind was nog steeds vrij onstabiel het weer vrij bumpy was. Mijn vaste passagier, voor de vaste lezers: Calvin, voelde zijn maag enigzins protesteren. Dat kunnen we natuurlijk niet hebben. Aangezien we nu boven het stedelijk gebied weg waren werd de lucht al weer iets stabieler. De Lek waren we inmiddels ook al over zodat ik de neus omhoog trok, de snelheid terug liet lopen naar 80 kts en het motorvermogen naar 100% zette. Op naar de 3000 feet. Hoewel de wind duidelijk aanwezig was -we werden best goed opzij gezet- was deze gelukkig heel constant en hadden we nauwelijks turbulentie. Hier nog maar eens een speedchange en een 360 over rechts geoefend.

Inmiddels begon Dordrecht onder ons door de schuiven. Nu woont mijn broertje in Dordrecht en al vlug herkende ik ook de wijk. Victor stelde voor om een 360 boven zijn huis te gaan doen, dus gas eraf, snelheid naar 75 kts en zakken maar. Boven zijn huis weer een 360 over rechts gemaakt en maar hopen dat hij mij gezien of gehoord heeft (achteraf bleek dat helaas niet het geval, volgende keer beter). Inmiddels waren we op 1000 feet aangekomen wat het minimum is voor boven stedelijk gebied. Victor gaf aan dat het zo langzamer hand weer tijd geworden was om de Robin thuis te gaan brengen. De spoorbrug en de daarnaast gelegen drechttunnel was al vlug gevonden. Inmiddels was ik naar 2000 feet geklommen en draaide in de neus in de richting van de spoorbrug. We besloten om een Romeo-arrival te doen en daartoe moesten we de A16 volgen naar de van Brienenoordbrug. Daar waar de A15 en de A16 in elkaar overgaan ligt Romeo. Victor melde de toren dat we Romeo naderden. Hiertoe moesten we dalen naar 1500 feet. Zo gezegd, zo gedaan. Op 1500 feet afgetrimt en nog even naar haar van ATIS luisteren. De luchtdruk was inmiddels een puntje gezakt, dus hoogtemeter aanpassen en ook het Gyrokompas, omdat we al een paar keer een rondje hadden gedraaid. Het Gyrokompas kan altijd dan wat verlopen zodat dit tijdens de vlucht een aantal keer moet worden gecontroleerd en aangepast indien noodzakelijk.

Duidelijk rechts van de A16 doorvliegen naar Oscar. Inmiddels hoorden we op de headset dat een gipsvlucht uit Insbruck cleared was voor de landing op runway 24. Victor gaf aan dat hij verwachtte dat wij bij Oscar mogelijk wel een direct zouden krijgen voor een landingclearance. In de verte zagen we het gele toestel van Welcome Airlines op final. We zouden de onfortuinlijken straks wel in de klaar staande ambulances zien stappen. Maar geen geintjes over maken, ik ga zelf ook nog skieen en ben dol op vliegen, maar deze vlucht sla ik liever over.

Wij kregen inmiddels inderdaad een clearance voor een direct to Runway 24 en mochten inmiddels de daling inzetten. Vanaf Oscar een ruime bocht over links tot dat runway 24 netjes voor je ligt. Victor zou mij de landing weer geheel op eigen kracht laten doen. We besloten om een flapless landing te doen. Snelheid naar 75 kts. Aangezien we de stevige wind aardig recht op de kop van de baan hadden moest er een klein beetje gas bij gegeven worden anders zouden we de baan niet halen. De snelheid regel je met de stand van de neus, en de hoogte regel je met de gashandel. Okidoki Victor... In een mooie glijvlucht kwam het zwarte asfalt steeds dichter bij. Vlak boven de baan flaren en alsof op watten zette ik de Robin weer aan de grond. Goed met de voeten de kist recht houden. Altijd weer ff omschakelen hoor. Van de knuppel naar de pedalen...

Snel van de runway af en taxien naar de club. Gelukkig ging dat al weer een stuk minder slingerend. Kist geparkeerd en alle knoppies weer uit...

In het clubhuis gaf Victor aan dat het allemaal best goed ging. Ik dee zelfs al meer dan dat er op een derde les verwacht wordt. Altijd leuk om te horen natuurlijk. Ik ga zeker door met de lessen... Ik heb met Victor voor woensdagavond 2 januari 2008 om half acht een afspraak gemaakt voor een evaluatie van de proeflessen. Onder genot van een bak koffie of een biertje zullen we dan de lessen nog eens doornemen en bespreken wat we verder gaan doen.

Voor de zekerheid heb ik alvast maar voor 13 januari 2008 om 15:00 uur een volgende (4e) les gepland. Weer met Victor... Mogelijk zullen we dan op Seppe een paar landingen gaan oefenen. Maar dat zien we dan wel.

Helaas is het loggen van deze vlucht met de PDA mislukt. Op de één of andere manier was de PDA uitgegaan... Volgende keer beter...

Groetjes
Arjan

Geen opmerkingen: