Op de club deed ik nog even de laatste voorbreiding zoals de Taf's, Metar en Notams. De wind nog even in het navigatieplan verwerken en een flightplan indienen. Marcel was ook op de club en was van plan met Wouter en Bianca een vlucht te maken naar Luxemburg. Helaas waren de weersvooruitzichten dermate dat dit plan nog even in de koelkast werd gezet. Het werd een vlucht naar Eelde en Ameland. Hier te lezen...
Ook Ben was op de club en liep enigzins te ijsberen. Vandaag had hij z'n PLT. Inmiddels heb ik begrepen dat dat goed is gegaan. Proficiat Ben. Succes met je examen!!!
EHRD -> EHLE
Nadat ik alles klaar had, pakte ik mijn spullen en liep ik naar de kist. Na alles te hebben ingeladen en mezelf te hebben vastgebonden, liep ik de checklist af. Klaar voor de startup-clearance. Toen ik mij meldde bij Delivery had deze iets andere plannen. Ik kreeg al een vertraging van 15 minuten aan mijn broek. Er was net een regeringsvliegtuig van de president van Chili binnengekomen. Koningin Beatrix haalde hem op en dus werd het nodige protocol uit de kast getrokken voor de officiele ontvangst. Al het overige verkeer werd hiervoor even stil gelegd. Rotterdam Delivery, PH-HLT is switching off, Call you back in 1 5 minutes... Dan nog maar even voor de zekerheid een sanitaire stop doen...
Na een kwartier en 21 saluutschoten verder stapte ik weer in en kreeg ik wel een startup-clearance. Runway 06 was in gebruik en even later taxiede ik die richting langs de Boeing 767 van Chili en de kanonnen voor de saluutschoten.
Van Les 30... (3/3 Grote Driehoek) |
Na de runup checks kreeg ik al vlug de take-off clearance. Aan mijn verzoek tot een straightout runway heading kreeg ik gehoor. Ik moest klimmen naar 1500 ft. Ik wilde weer via de radiaal 058 van het VOR-baken RTM rechtstreeks naar punt Bravo van Lelystad te vliegen. Echter op 1500 ft aangekomen bleek er toch nog meer vertrekkend verkeer te zijn. Om die niet in de weg te zitten moest ik van de Toren van mijn lijn wijken. In overleg besloot ik 'uit te wijken' naar de Mike-departure. Vreemd genoeg moest ik weer dalen naar 1000 ft, maar goed zo gezegd, zo gedaan. Bij Mike meldde ik mij af bij de toren en zette ik de neus in de richting van radiaal 058 voor een intercept. In de tussentijd transponder standby en aanmelden bij Amsterdam Info. Zo hobbelde ik via Hilversum naar de Stichtse Brug en zo de Flevopolder in. Ik meldde mij weer af bij Amsterdam info en aan bij Lelystad Radio. Ik zou over ongeveer 5 minuten bij punt Bravo zijn. In de tussentijd hoorde ik een andere kist zich ook aanmelden voor punt Bravo. Op dat moment bevond deze zich boven Harderwijk en hij zou er over twee minuten zijn. Goed in de gaten houden dan, we zouden wel eens tegelijk kunnen aankomen. De twee minuten van de andere kist duurden wat langer dan mijn twee minuten, want op het moment dat ik vlak voor Bravo was, zag ik dat ik nog ruim voor die andere kist zat. Ik meldde mij Bravo en maakte mij op voor het circuit. Dus de checks doen, snelheid aanpassen en pomp aan. Bij het naderen van downwind had zich net weer een andere kist op downwind vanuit crosswind gemeld. Even nog meer inhouden zodat deze nog net voor kon gaan. Op het moment dat ik downwind draaide, naderde deze kist het eind van downwind. Door het downwind iets te verlengen separeerde ik mij genoeg en draaide ik base en uiteindelijk final. Met werkelijk een heerlijk zachte landing toucheerde ik het asfalt. Snel de baan verlaten om mijn achterligger de gelegenheid te geven voor een nette landing. De Toren instrueerde mij de kist voor de Toren te parkeren.
Van Les 30... (3/3 Grote Driehoek) |
Bij de havenmeester tikte ik het landingsgeld af en in de hal maakte ik alvast de berekeningen voor de volgende leg. Hoewel voor de route van EHLE naar EHTX geen flightplan verplicht is, heb ik er toch één ingediend. Mocht er iets gebeuren onderweg, dan zou ik gemist gaan worden. ;) Daarna ben ik nog even naar de Pilotshop gelopen. Ik kwam er achter dat ik mijn lineaal was kwijt geraakt, mooi excuus dus om er even langs te gaan. Er valt altijd wel wat te zien.
Na terug gelopen te zijn naar de terminal checkte ik nog even het laatste weer. Alles zag er goed uit dus op naar de kist voor de volgende leg.
EHLE -> EHTX
Na alles weer te hebben opgestart taxiede ik naar de holding van Runway 05 voor de runup-checks. Voor mij stond een cessna die er best wel een beetje lang over deed. Maar goed, ik heb geen haast dus laat hem rustig zijn dingetje doen. In het circuit is het inmiddels wat druk geworden en na vier kisten te hebben laten voorgaan, was het dan mijn beurt om op te linen voor departure. Even later hing ik weer netjes in de lucht en nam ik bij het verlaten van het circuit afscheid van de Toren. Vanaf nu was het onbekend terrein voor mij. Hier had ik nog niet gevlogen. Met een leuke bocht over Lelystad ben ik nog even langs de Batavia gevlogen. Voor het eerste dat ik deze in het echt zag (geloof ik).
Van Les 30... (3/3 Grote Driehoek) |
Ik had mij track naar EHTX evenwijdig aan de enkhuizerdijk gekozen. Mocht er problemen ontstaan dan zou ik m altijd op de dijk kunnen neerzetten. En dat is toch beter dan een nat pak. Boven het IJsselmeer was het duidelijk een stuk rustiger met de turbulentie. Als een scheermes vloog ik naar de overkant, netjes op koers. Vanuit de lucht lijkt dat IJsselmeer helemaal niet zo groot. Geholpen door de rugwind was ik in een zucht aan de overkant. Enkhuizen schoof onder mij door en aangezien ik onder de TMA1 van Schiphol weg was kon ik nu hoogte gaan winnen voor de 'grote oversteek' van Den Oever naar Texel. Ik besloot dan ook om lekker door te klimmen naar 3500 ft. Eigenlijk moet je een 'even hoogte + 500 ft' kiezen voor een westelijke koers, maar 2500 ft vond ik te laag en 4500 ft vond ik weer te hoog voor dit stukje. Je kiest hier voor een hogere vlieghoogte om eventueel zo ver mogelijk te kunnen glijden in geval van een motorstoring.
Al voor Den Oever zag ik Texel duidelijk liggen, links daarvan de zandbank 'de razende bol' en daar weer links van Den Helder. Schitterend om alles zo uit de lucht in één keer te kunnen zien.
Van Les 30... (3/3 Grote Driehoek) |
Met de Visual Approach chart van Texel op schoot, probeerde ik het vliegveld te vinden en daarmee het circuit. En natuurlijk ook belangrijk de gebieden waar je niet overheen mag vliegen. Die gebieden moet je uiteraard respecteren. Ik meldde mij weer af bij DutchMill en trok het gas een beetje dicht zodat ik in een mooie 'glijvlucht' op Texel af gleed. Heel erg leuk om nu eens een eiland aan te vliegen. Ik meldde mij bij Texel Radio en hoorde een andere kist ook op texel aanvliegen. Even later zag ik deze kist ruim onder links voor mij vliegen. Hoewel ik voor mezelf al had bepaald hoe ik zou vliegen, is het natuurlijk altijd makkelijk om 'achter' een andere kist aan te vliegen op onbekend terrein.
Even later joinde ik downwind op 1000 ft en na een mooie base en final was mijn landing op Texel een feit. Hoewel ik nog genoeg brandstof had voor de laatste leg naar Rotterdam, besloot ik haar toch maar even vol te gooien. De havenmeester kwam van de toren en pompte de kist vol. Wat een service, Top!! Na het tanken parkeerde ik de kist voor het restaurant en rekende ik af bij de havenmeester. Daarna werd het tijd voor een happie en een drankie in het restaurant.
Onder het genot van een boerenomelet berekende ik alvast de terugweg. Het was ook hier heerlijk weer en aan alle kanten 'vielen' parachutisten uit de lucht. Vreemd hoor, mensen die uit een goed werkend vliegtuig springen... ;)
Na nog een heerlijk kopje capuchino op het terras werd het toch weer tijd voor de laatste leg. Hoewel de tafs en metars geen problemen opleverden was de atmosfeer onrustig. Er was weliswaar onweer voorspeld, maar dat werd volgens de taf steeds later op de avond, tegen die tijd zou ik allang weer thuis zijn... Dus boarding time...
Van Les 30... (3/3 Grote Driehoek) |
EHTX -> EHRD
In de tussentijd was het wat rustiger geworden op het veld. Ik was eigenlijk de enige die op dat moment vertrok. Na een nette take-off verliet ik het circuit. Ik besloot om met een ruime linker bocht via de noordwest kant van het eiland naar het punt November van de CTR van de Kooy te vliegen. Ik wilde 'De Kooy' verzoeken om de CTR te kruisen via November, overhead the field naar Zulu, om daar de CTR te verlaten. Ik kreeg inderdaad toestemming hiervoor op 1500 ft. Er fraai om zo op Den Helder af te vliegen.
Van Les 30... (3/3 Grote Driehoek) |
Bij Zulu aangekomen nam ik afscheid van De Kooy Tower en bedankte voor de medewerking. Hier vandaan vloog ik in zuidelijke richting steeds dichter naar de kust toe om zo uiteindelijk helemaal langs de kust af te zakken in de richting van Hoek van Holland. Conform de aanbeveling meldde ik mij weer aan bij Amsterdam info, ontstak ik mijn landingslicht voor het eventueel tegemoedkomende verkeer en hield ik rechts van de vloedlijn. In eerste instantie probeerde ik te dalen naar 500 ft. Echter aangezien er een aflandige wind stond was deze door de duinen flink turbulent. Dat was niet confortabel vliegen, dus besloot ik maar terug te klimmen naar 1100 ft. Daar werd het gelukkig iets rustiger.
Om een beetje te oefenen met VOR Radialen had ik thuis wat radialen uitgezet. Als herkenningspunt op de grond gebruikte ik hiervoor de diverse vuurtorens. Erg leuk om te zien dat je berekeningen uiteindelijk dan ook uitkomen, als de naald van je VOR precies door het midden gaat bij het passeren van zo'n vuurtoren. Plots zie ik in mijn ooghoek een motorglider uit tegengestelde richting onder mij doorschieten waarvan ik best even schrik. Deze motorglider zat aan de verkeerde kant van de vloedlijn, gelukkig wel zo'n 200 ft onder mij. Zo zie je maar weer dat je constant moet opletten langs de kust. Ik besloot dan ook maar niet meer op de kaart te kijken en gewoon de kustlijn te volgen, uiteraard goed oplettende naar overig (tegemoetkomend) verkeer.
IJmuiden, Zandvoort en Scheveningen schoven voorbij zodat ik uiteindelijk bij Hoek van Holland aankwam. Ik meldde mij weer af bij Amsterdam Info en aan bij Rotterdam Tower. Ik mocht de CTR binnenvliegen via de Waterweg op 1300 ft. Ter hoogte van Vlaardingen vroeg ik aan de Toren of ik een direct RWY 06 kon krijgen. En die kreeg ik. Met behulp van de PAPI zocht ik het glidepath op en weer met een smooth landing was deze driehoek een onvergetelijke vlucht.
Na de vlucht heb ik op de club de laatste gegevens op de formulieren voor het IVW ingevuld en kon ik ze door Freek laten aftekenen.
De formulieren zijn inmiddels bij IVW ingeleverd. Ik ben benieuwd wanneer het groene papiertje binnen is...
Hier de foto's...
Hier de track in Google Earth
Ladies and Gentlemen, This is your captain speaking from the cockpit.
I hope you had a nice flight and like to welcome you on our next flight.
hope to see you soon...
4 opmerkingen:
Jij hebt ook alles door hè ;-) Leuke vlucht en foto's. Die van de HLR voor de toren van Lelystad is mooi!
Ik heb de brief van de club binnen, ik ga met FvR examen doen. Vanmiddag maar eens bellen.
Zow, je laatste loodje.
Zeker heeeeel relaxed driehoeken met je bevret virtueel op zak? :)
Nu nog gauw van die grounded diesels af en dan gaaaaaan...
@ Ben. Super gefeliciteerd. Ben benieuwd naar je verhaal. Nu snel papieren inleveren bij IVW.
@ Marcel. Papiertje is binnen. Victor2 formation is active!!!
Toppie!
Nu ik je toch spreek, ik heb binnenkort een tweede piloot nodig voor een rondvlucht voor een klant van me, interesse?
Een reactie posten